عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در مورد تعیین نرخ ارز توسط شورای پول و اعتبار گفت: این مصوبه چندان عملیاتی نیست زیرا نرخ ارز به صورت دستوری تعیین نمی‌شود بلکه قیمت در قالب عرضه و تقاضا کشف می‌شود.
محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به پیشنهادات نمایندگان درخصوص تعیین نرخ ارز در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: پیشنهاد بنده این بود که غیر از کالاهای اساسی و دارو که مقوله متفاوتی دارند، به سایر تقاضاها براساس عرضه و تقاضای واقعی و راه‌اندازی بورس ارز پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: هدف این بود که با راه‌اندازی این سازوکار، بخش خصوصی هم ارز خود را عرضه می‌کند و تقاضا متناسب با نیازهای واقعی ایجاد خواهد شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معتقدم با این کار قیمت ارز در بازار کاهش می‌یابد، گفت: این پیشنهاد در صحن علنی مجلس رای نیاورد و پیشنهاد بعدی را آقای بحرینی مطرح کرد؛ این پیشنهاد بیشتر با هدف مبنا قرار دادن نرخی برای ارز بود که به همین دلیل تعیین آن توسط شورای پول و اعتبار مطرح شد.
وی تصریح کرد: بنده اخطار دادم که این نرخ نمی‌تواند مبنا  قرار بگیرد اما به هر حال در صحن مصوب شد که نرخ ارز را شورای پول و اعتبار تعیین کند.
پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز طبق این مصوبه باید روزانه تعیین شود، اظهار داشت: براساس این مصوبه باید نرخ ارز به صورت مستمر تعیین شود و سازوکار آن باید به‌گونه‌ای باشد که استمرار در آن دیده شود.
وی در مورد این مصوبه گفت: این مصوبه چندان عملیاتی نیست زیرا نرخ ارز به صورت دستوری تعیین نمی‌شود بلکه قیمت ارز باید کشف شود و سازوکار آن هم عرضه و تقاضا است.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این مصوبه به نوعی قانونگذاری است،‌ آیا مورد مخالفت شورای نگهبان قرار می‌گیرد، گفت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان به این مصوبه ایراد بگیرد، البته فارغ از این مساله این مصوبه راهکار مناسبی برای تعیین قیمت ارز نیست؛ هر چند که می‌توان در کوتاه مدت و موقت چنین چارچوبی برای قیمت‌گذاری طراحی کرد.
پورابراهیمی تاکید کرد: برای تعیین قیمت ارز باید بازاری وجود داشته باشد تا عرضه و تقاضای واقعی یکدیگر را بشناسند و می‌تواند این بازار هر نامی داشته باشد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5203
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

احتمال ایراد شورای نگهبان به شیوه جدید قیمت‌گذاری ارز
احتمال ایراد شورای نگهبان به شیوه جدید قیمت‌گذاری ارز
احتمال ایراد شورای نگهبان به شیوه جدید قیمت‌گذاری ارز
احتمال ایراد شورای نگهبان به شیوه جدید قیمت‌گذاری ارز
احتمال ایراد شورای نگهبان به شیوه جدید قیمت‌گذاری ارز