بازار طلا و سکه همچنان در شوک شدید قیمتها است، گویی که این بازار پر هیاهو به اغما رفته است .
از بازار خبر می‌رسد خیلی‌ها که در چندماه گذشته برای کسب سود اقدام به خرید طلا و سکه کرده‌اند، با زیان قابل توجهی مواجه شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود خروج سرمایه‌های سرگردان از بازار ارز و سکه سرعت بیشتری گرفته است.

البته این تمام ماجرا نیست، زیرا با کاهش قیمت ارز، طلا وسکه، ریال بیش از گذشته تقویت شده است .

نگاهی به قیمتها
دیروز هم بازار طلا با کاهش قابل توجه قیمت انواع مسکوکات همراه بود. سکه تمام بهار آزادی که با آغاز فعالیتها در هفته جدید به یکباره ۳۰ هزار تومان ارزان شده بود، دیروزهم در بازار تا لحظه نگارش این گزارش قیمت سکه طرح جدید با ۶۰ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان و طرح قدیم هم با ۸۰ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.
همچنین نیم سکه ۲۵ هزار تومان کاهش یافت و به ۶۳۰ هزار تومان رسید و ربع سکه ۳۹۰ هزار تومان شد که ۲۰ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.سکه گرمی با ۲۲ هزار تومان کاهش ۲۷۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۴ هزار تومان کاهش به ۱۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.این در حالی است که قیمت اونس در بازارهای جهانی با ۲۲ دلار کاهش ۱۳۵۶ دلار و نرخ دلار در بازار تهران هم ۳۴۵۰ تومان ارزشگذاری شد.
به گفته فعالان بازار طلا، کاهش قیمت اونس جهانی و عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در اول خرداد ماه دو عامل اصلی کاهش قیمت سکه در بازار است.با این حال بررسی‌ها می‌گوید ادامه کاهش قیمت جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته مقدمات افت قیمت انواع سکه و طلا را فراهم کرد.

سکه‌های بدون مشتری
بر اساس اعلام مسؤولان کسانی که اسفند‌ماه سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند ۴‌ماه زودتر موفق به دریافت زودهنگام سکه‌های خود می‌شوند.
بازار از همین روزها به این وعده روی خوش نشان داده و قیمتها در مسیر کاهش بیشتر قرار گرفته‌اند.در توضیح تحویل سکه‌های پیش فروش شده، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: حدود ۸۵۰ هزار سکه پیش‌فروش شد که از این شمار حدود ۲۹۸ هزار سکه بازگشت داده شد؛ بنابراین بیش از ۵۵۰ هزار سکه باید به متقاضیان تحویل داده شود.پیمان قربانی با اشاره به آغاز واگذاری سکه‌های پیش‌فروشی از ابتدای خرداد ماه، اظهار داشت: با توجه به اینکه هدف اصلی در این طرح، تامین نیازهای خرد مردم بود، امکان تحویل زودتر سکه‌های پیش فروش شده وجود داشت.

زیان پیش خریداران
افت شدید قیمت طلا در بازار جهانی در ماه‌های اخیر در عمل پیش فروش سکه‌های بانک مرکزی را با مشکلاتی مواجه کرد.آخرین دور پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی در هشتم اسفند سال ۹۱ آغاز شد. روز پیش فروش، سکه‌ها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بودند. قیمت هر سکه در بازار به حدود ۵/۱ میلیون تومان رسید، ولی از آن روز به بعد قیمت طلا در بازار داخلی به تبعیت از بازار جهانی سیر نزولی پیدا کرده و همچنان رو به کاهش است.
روند کاهش قیمتها به گونه ای بوده است که متوسط قیمت هر اونس طلا دربازار جهانی طی اردیبهشت ماه امسال به ۱۴۸۸ دلار رسیده است. این وضعیت تا حدی در مورد قیمت دلار نیز صادق است، قیمت هر دلار دربازار آزاد در این روزها به حدود ۳۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.البته مقاومت بازار در برابر کاهش قیمتها به گونه ای بوده است که متوسط قیمت سکه بهار آزادی در مقایسه با اسفند ماه سال ۹۱ در اردیبهشت ماه تنها ۵ درصد کاهش را به ثبت رسانده است، اما نکته جالب این است که با انتشار خبر آغاز تحویل سکه از اول خرداد ماه قیمت سکه بشدت کاهش پیدا کرده است.
با توجه به این وضعیت اگر قیمتها در روز نخست خرداد ماه در همین حدود باقی بماند برای کسانی که سکه را با قیمت یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پیش خرید انجام داده‌اند سود صفر قابل محاسبه است و اگر مبنای هزینه خواب پول طی دوره سه ماهه را در نظر بگیریم، پیش خریداران این سکه‌ها طی سه ماه معادل ۵ درصد زیان کرده اند که رقمی معادل ۶۰ هزار تومان است.
خبر آنلاین در تحلیل این موضوع می‌نویسد، این بار به نظر می‌رسد محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی بر خلاف روشن بینی‌های قبلی خود نتوانسته روند نزولی ارزش طلا را پیش بینی کند و در عمل با اجرای طرح پیش فروش به خریداران ۵۰۰ هزار سکه افزون بر ۳۰ میلیارد تومان زیان تحمیل کرده است.
البته در این میان، پیش خریداران نیم سکه وضعیت بهتری دارند.اما در هر صورت می‌توان گفت پیش خریداران سکه بر خلاف دوره‌های قبل نتوانستند از سودهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی به ازای خرید هر سکه برخوردار شوند و البته با توجه به عدم استقبالی که از این دوره پیش فروش شاهد بودیم می‌توانیم بگوییم فعالان بازار و مردم بهتر از رئیس کل بانک مرکزی آینده بازارهای ارز و طلا را پیش بینی می‌کنند.

تحلیل سوژه ازنگاه کارشناس

یک کارشناس بازار مالی از تبعیت طلا در ایران از قیمت اونس جهانی خبر داد.
میر کاظم فاطمی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار داشت: دو روز گذشته قیمت طلا بیش از اونس جهانی کاهش داشت که دچار حباب منفی قیمت شده بود.
وی ادامه داد: در یک‌ ماه گذشته قیمت طلا در بازار داخلی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان حباب مثبت داشت، اما در حال حاضر به سبب مسایل مربوط به انتخابات و داوطلبان، کاهش قیمت جهانی اونس در بلند مدت و همچنین ثبات قیمت ارز (روند نزولی) قیمت طلا در داخل با قیمت اونس جهانی یکسان شده است. این کارشناس خاطرنشان کرد: روز گذشته با حباب منفی به وجود آمده فروشندگان طلا و سکه بیش از خریداران شدند و پیش‌بینی می‌شود یک اصلاح قیمت در پیش باشد. اصلاح قیمت بدان معنا که یک افزایش قیمت ایجاد شود و بعد از آن دوباره روند کاهشی خود را ادامه دهد.
فاطمی گفت: امید به افزایش قیمت ارز و طلا بین خریداران و فروشندگان از بین رفته، از این رو به ریال رو آورده‌اند تا متضرر نشوند…

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5097
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش خریداران سکه ۳۰۰ میلیارد ریال زیان کردند
پیش خریداران سکه ۳۰۰ میلیارد ریال زیان کردند
پیش خریداران سکه ۳۰۰ میلیارد ریال زیان کردند
پیش خریداران سکه ۳۰۰ میلیارد ریال زیان کردند
پیش خریداران سکه ۳۰۰ میلیارد ریال زیان کردند