معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۵درصد داروهای مصرفی در کشور وارداتی است که از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی، کره، ژاپن و هند وارد می‌شوند. مشکل واردات نداریم. البته بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد و شرکتهای دارویی را با مشکل مواجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: بخش عمده داروهای وارداتی با فناوری بالا و از منابع اروپایی،امریکایی، کره ،ژاپن و هند وارد می‌شوند‌.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۵درصد داروها از خارج کشور وارد می شود که ۴۰ درصد اعتبارات بودجه‌ای بخش دارو را به خود اختصاص می دهد.کل بودجه امسال دارو ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است که تا کنون ۴۵۰ میلیون دلار ان اختصاص یافته است.

وی درباره دپوی برخی اقلام دارویی در گمرگات افزود: این موضوع در مقطع بعد از عید اتفاق افتاد و دلیل آن هم تغییر سیاست ارزی بانک مرکزی درباره نرخ ارز بود.

معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: بانک مرکزی اعلام کرد همه واردات دارو که قبلاً با ارز حمایتی وارد می شد، باید با ارز مبادله‌ای وارد شود که این دستور شامل داروهای ثبت سفارش شده هم می‌شد و باید شرکتهای وارد کننده مابه التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت می‌کردند.

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که برای این شرکتهای دارویی پیش آمد و نتوانستند تامین اعتبار کنند مقداری وقفه در ترخیص کالاها از گمرگ پیش آمد .

رضا زاده گفت: هم اکنون براساس توافق با بانک مرکزی داروهای مورد نیاز کشور همچنان با ارزحمایتی از گمرگ ترخیص شود .

وی افزود: بنا بر تصمیم بانک مرکزی محموله‌هایی که سال گذشته ثبت سفارش شده است با ارز مرجع از گمرگ ترخیص می شود اما بعد از ان ترخیص با ارز مبادله‌ای انجام می شود .

معاون سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت: داروهایی هم که با کمبود شدید مواجه شوند و در گمرگ وارد شده باشد، اجازه ترخیص آنها به صورت موردی صادر می شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از افزایش قیمت داروی خارجی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع در سال ۹۲ است گفت: این افزایش قیمت بیشتر شامل داروهای بیماریهای خاص شامل چهار پنج قلم می شود که آنها هم به صورت رایگان در اختیار بیماران خاص قرار می‌گیرد و یارانه این نوع داروها به وارد کننده و توزیع کننده داروهای خاص از طرف دولت پرداخت می‌شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=5093
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد
بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد
بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد
بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد
بانک مرکزی حذف ارز مرجع را به داروهای مانده در گمرک تعمیم داد