به نظر می‌رسد اهالی تالار شیشه‌ای همچنان منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند و در این شرایط انتظاری گاهی دستخوش هیجانات نیز می‌شوند.

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با اینکه در ساعات ابتدایی معاملات روند مثبت و رو به رشدی را در حد ۲۳۶ واحد تجربه کرده بود، در میانه معاملات تغییر جهت داد و روند نزولی به خود گرفت، اما درنهایت با افزایش ۳۵ واحدی پس از استراحتی سه روزه به رقم ۷۵ هزار و ۹۶۶ واحد رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۰۵/۰درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول(poolpress.ir‬)، به نظر می‌رسد اهالی تالار شیشه‌ای همچنان منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند و در این شرایط انتظاری گاهی دستخوش هیجانات نیز می‌شوند، بنابراین نزول تقریبا ۸۰۰ واحدی شاخص در روزهای اخیر پس از یک دوره رشد تقریبا مداوم در بیش از یک ماه چندان غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد. پس از ایجاد جو خوش‌بینی در بورس تهران حالا سایه تردید و احتیاط بر معاملات سایه افکنده است. بر اساس آمار موجود، ارزش معاملات روز گذشته در قیاس با روز یکشنبه ۹ درصد و حجم معاملات نیز بدون احتساب معاملات بلوکی ۲۵ درصد افت داشته است.
البته آمار حجم و ارزش معاملات و تعداد خریداران سهام در روزهای گذشته تفاوت چشمگیری با روزهای رکودی خود دارند و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای بازار سرمایه در آینده‌ای نه چندان دور است. با این اوصاف و با در نظر گرفتن افزایش این متغیرها از نیمه مهر و به شرط داشتن نگاهی واقع‌بینانه‌تر، می‌توان امیدوار بود اوضاع بازار در روزها و هفته‌های آتی روند متعادل‌تری را در پیش بگیرد.روز گذشته همچنین خبر ورود شورای عالی امنیت ملی به مبحث برخورد با نرخ‌های سود غیرمعمول در بازار پول بار دیگر نوید اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی را ایجاد کرد که این مهم می‌تواند رونق بازار سرمایه را به دلیل ورود نقدینگی بازار پول به بورس سبب شود.
در این رابطه سید‌نصرالله برزنی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص امیدواری‌ها در دستیابی به توافقات و بهبود روابط بین‌المللی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به دنیای اقتصاد گفت: به‌طور کلی اقتصاد کلان کشور در انتظار تحول و گشایشی در سیاست‌های بین‌المللی است، چرا که تمام بخش‌های اقتصاد از جمله صادرات نفت و مشتقات نفتی و نیز صادرات در بخش‌های دیگر و در آمد حاصل از آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولی در اقتصاد کشور باشد؛ بنابراین باید توجه کرد که تمام بخش‌ها از جمله تولید، مسکن و بازارهای مالی همه از نتایج مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌گیرند.
مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه مسائل روانی یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر روند قیمت سهام در بازار سرمایه است، گفت: طی روزهای گذشته سرمایه‌گذاران با تکیه بر خوش‌بینی‌ها و انتظارات اغلب سهامداران از کسب نتیجه مذاکرات هسته‌ای، اقدام به خرید سهام کرده‌اند، بنابراین در اثر هیجان مبتنی بر امیدواری این سرمایه‌گذاران که به ورود نقدینگی آنها منجر شد، شاخص بورس تهران وارد مدار صعودی شد.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس با توجه به انتظارات صورت می‌گیرد، گفت: پس از خوش‌بینی‌های به وجود آمده تردید‌ها بر بورس تهران سایه افکنده و رفتار سرمایه‌گذاران با احتیاط آمیخته شده است. وی ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که منتظر شنیدن اخبار خوش از مسقط بودند پس از عدم تحقق انتظارات خود اقدام به فروش سهام با هدف جلوگیری از زیان بیشتر کردند و این اقدامات موجب شد تا در روزهای گذشته شاخص بورس با افت مواجه شود.
این کارشناس بازار سهام گفت: اگر مذاکرات تمدید شود، به‌صورت مقطعی بازار سهام با افت مواجه خواهد شد، چرا که آنچه موجب رشد شاخص در روزهای اخیر شد انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بود. وی اظهار کرد: با این همه کشور ما به دلیل برخورداری از نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی حتی با وجود تمدید مذاکرات نیز آینده روشنی خواهد داشت و جدای از این اتفاقات مقطعی، آینده این بازار مثبت پیش‌بینی می‌شود.
وی به هیجان سرمایه‌گذاران حقیقی در خرید و فروش سهام اشاره کرد و ادامه داد: رفتار این سرمایه‌گذاران را نمی‌شود با ابزار و راهکار خاصی کنترل کرد، چرا که آنها بر اساس انتظار خود از آینده قیمت سهام اقدام به خرید و فروش می‌کنند؛ بنابراین فقط می‌توان به این سرمایه‌گذاران توصیه کرد که با دید بلند‌مدت‌تری در بازار فعالیت کنند.
روز گذشته نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، بانک پاسارگاد و سایپا با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص باعث رشد این متغیر شدند. این در حالی بود که سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، ملی مس و مخابرات با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.
در پایان معاملات دیروز گروه مالی، خودرو‌وانبوه‌سازی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. همچنین شاخص محصولات کاغذی، زراعت و سایر معادن نیز بیشترین رشد مثبت را داشتند.همچنین دیروز بیشترین افزایش قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای گلوکوزان، سیدکو، آلومینیوم ایران، کنترل خوردگی تکین کو، کمک فنر ایندامین، معدنی املاح ایران و آبادگران بود. نمادهای نورد و قطعات فولادی، صبا نور، شهد ایران، قند نیشابور، قند قزوین، کاشی و سرامیک حافظ و سیمان کرمان با بیشترین افت قیمت مواجه بودند. روز گذشته سیدکو، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، بین‌المللی توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری شاهد، آذرآب و داده‌پردازی ایران با طولانی‌ترین صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. در مقابل نمادهای فولاد امیر‌کبیر‌کاشان، داروسازی امین، قند نیشابور، پارس‌الکتریک، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، صنعتی آما و تایدواتر خاورمیانه با سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. بیشترین حجم معاملات هم متعلق به نمادهای بانک صادرات، معامله بلوکی فولاد خراسان و سرمایه‌گذاری شاهد بود. بیشترین ارزش معاملات نیز از آن نمادهای فولاد خراسان با معامله بلوکی، تراکتورسازی ایران با معامله بلوکی و بانک ملت با معامله بلوکی بود.


روند حرکت شاخص کل بورس تهران

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=50798
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازگشت ضعیف بورس به مدار رشد
بازگشت ضعیف بورس به مدار رشد
بازگشت ضعیف بورس به مدار رشد
بازگشت ضعیف بورس به مدار رشد
بازگشت ضعیف بورس به مدار رشد