شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته بعد از ۱۰ روز رشد مداوم وارد فاز اصلاحی شد و با ۱۱۸ واحد کاهش رقم ۷۶ هزار و ۵۸۹ واحد را ثبت کرد. این در حالی است که از منظر کارشناسان، بازار سهام قابلیت رشد تا مرز ۸۰ هزار واحد را نیز دارد؛ به شرط آنکه در کنار مولفه‌های بنیادین، اخبار هسته‌ای مناسب بورس را تقویت کنند. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز گذشته گروه‌هایی همچون بانک‌ها و خودرو که بیشترین تاثیر را از نتایج مذاکرات می‌پذیرند با کاهش روبه‌رو شده‌اند.

شاخص کل بورس تهران پس از ۱۰ روز کاری روند مثبت متوالی، روز گذشته در اثر معاملات منفی در نمادهای بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری غدیر و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ۱۱۸ واحد افت کرد و به رقم ۷۶ هزار و ۵۸۹ واحد رسید تا دومین روز منفی خود را طی یک ماه اخیر رقم بزند و بدون تغییر چشمگیری وارد فاز استراحت شود. به نظر می‌رسد بازار در گیر و دار بیم و امید مذاکرات‌ هسته‌ای است؛ چرا‌که پس از اتمام نشست مذاکرات عمان خبر خاصی از این نشست سه روزه منتشر نشده و این بی‌خبری سرمایه‌گذاران را در لاک احتیاط فرو برده است. تشکیل صف فروش در گروه‌هایی که بیشترین وابستگی را به نتیجه مذاکرات دارند، موجب شد بازار روز گذشته را درحالت انتظار و احتیاط به پایان برساند.

اما آنچه طی روز گذشته و در روند منفی معاملات به راحتی به چشم می‌خورد، افزایش چشمگیر ارزش و حجم معاملات بود؛ به‌طوری که روز گذشته نسبت به روز سه‌شنبه به ترتیب شاهد رشدهای ۹ و ۱۳ درصدی در این دو متغیر بودیم و این مهم نوید بازاری با پتانسیل بالا برای ادامه مسیر صعودی خود را می‌دهد. به این ترتیب بسیاری از فعالان بازار روند نزولی دیروز شاخص را امری طبیعی دانسته و عنوان می‌کنند کاهش شاخص روز گذشته اصلاح قیمتی بوده و در روزهای آینده بار دیگر شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های بورسی خواهیم بود.
در این رابطه پیمان ارمغان، کارشناس بازار سهام با بیان اینکه افزایش عرضه‌ها موجب روند نزولی شاخص بورس در روز گذشته شد، گفت: در حالی که در آغاز معاملات شاخص در صدد ادامه روند صعودی روزهای پیشین خود بود، اما در پایان معاملات، افزایش عرضه در گروه‌های خودرویی و بانکی مانع از رشد شاخص شدند و به روند نزولی که از میانه معاملات آغاز شده بود، دامن زدند.
وی روند آتی بازار را روند ملایمی پیش‌بینی کرد و گفت: نگاه‌ها به مذاکرات هسته‌ای است و تا سوم آذر معامله‌گران با احتیاط بیشتری معامله کرده و ریسک خرید در این مدت را کمتر متحمل خواهند شد. این کارشناس بازار سهام افزود: با توجه به رشد قیمتی بسیاری از نماد‌های بورسی در یک ماه اخیر، ورود بازار به فاز استراحت و شکل‌گیری یک روند ملایم در هفته آینده قابل پیش‌بینی است.
وی با بیان اینکه اخبار مثبت مذاکرات پیشخور شده‌اند، افزود: فعالان بازار سهام اکنون در انتظار اخبار مثبت قطعی‌تری از نشست‌ها هستند. وی تاثیر مذاکرات هسته‌ای را بر صنایع و گروه‌های مختلف ارزیابی و اظهار کرد: تمامی صنایع و گروه‌ها در بازار از توافقات هسته‌ای منتفع می‌شوند اما روی صنایع خاصی که به گشایش در روابط بین‌المللی وابستگی بیشتری دارند، تاثیر‌گذار‌تر خواهد بود و این صنایع به‌طور طبیعی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.
وی افزود: آنچه بیشتر از هر عامل دیگری رفتار اهالی تالار شیشه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نگاه مثبت به وضعیت آینده کشور و همچنین توافقات هسته‌ای است؛ چرا که شرایط صنایع گوناگون از چشم‌انداز فضای کسب و کار و فضای بین‌المللی شکل می‌گیرد. در این میان الهام خلیلی، کارشناس بازار سهام به وضعیت بورس طی یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: پس از سیر نزولی ادامه دار شاخص از نیمه دی ماه تا نیمه مهرماه و رسیدن شاخص تا حدود
۷۰ هزار واحد، با خوش‌بینی‌های به وجود آمده در نتیجه مذاکرات هسته‌ای بازار سهام مورد توجه مجدد سرمایه‌گذاران قرار گرفت؛ به‌طوری که بازدهی معادل ۶ درصدی را در یک ماه اخیر و ۷ درصدی را در فصل پاییز نصیب سهامداران کرد. وی به دلایل روند صعودی در ماه اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار خوش‌بینی‌های ناشی از روند مذاکرات، ارزنده شدن قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل به کف رسیدن قیمت آنها و کاهش P/E بازار به کمتر از ۶، از مهمترین دلایل اقبال به وجود آمده نسبت به بورس است.
وی به روند صعودی حجم معاملات اشاره کرد و گفت: رشد حجم معاملات نشان‌دهنده رونق به وجود آمده در بازار سرمایه است. وی افزود: در کنار این موضوع، عرضه‌های اولیه انجام شده یا در شرف انجام در ایجاد تحرک و رونق بخشیدن به بازار سرمایه، تاثیر‌گذار بوده است.
وی به وضعیت بازار سهام در روز گذشته نیز اشاره کرد و افزود: صعود بی‌وقفه ۱۰ روزه شاخص کل و همچنین بازگشت تیم مذاکره‌کننده از مسقط و موکول شدن دور بعدی مذاکرات به تاریخ ۲۷ آبان ماه در وین، بازار را بر آن داشت که در یازدهمین روز پس از این رشد کمی استراحت کند؛ به‌طوری که بازار در روز یازدهم کار خود را با شاخص منفی به پایان رساند. وی تشریح کرد: ورود شاخص به فاز استراحت بیانگر آن است که بازار سرمایه به شدت به نتایج مذاکرات گره خورده است؛ البته نتایج مذاکرات تنها عامل موثر بر بورس نیست. این کارشناس بازار سهام به گزارش منتشر شده توسط اداره آمار و اطلاعات بورس تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش سود صنایع بورس (۲۹۸ شرکت با سرمایه ۸۴۳ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال) با ۲ هزار میلیارد ریال افزایش به مرز ۶۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید. وی ادامه داد: این آمار و اطلاعات در کنار احتمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی با توجه به تورم موجود در کشور، بازار سرمایه را مکان جذاب‌تری برای جذب نقدینگی می‌کند.
خلیلی موارد مطرح شده در بودجه در سال ۹۴ که به زودی ارائه می‌شود را از موارد تاثیر‌گذار بر وضعیت صنایع بورسی دانست و افزود: دولت بودجه سال ۹۴ کل کشور را با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، مدیریت بدهی‌های بخش دولتی، تداوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها و کاهش نرخ تورم به همراه ارتقای قدرت خرید مردم و بهبود رفاه اجتماعی ارائه خواهد کرد.
وی ادامه داد: موارد مطرح شده در بودجه سال آتی می‌تواند بازار سرمایه را چه در راستای مثبت و چه منفی تحت تاثیر قرار دهد؛ همان‌طور که موارد مربوط به بهره مالکانه سنگ‌آهنی‌ها و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که از موارد جنجال‌برانگیز بودجه سال ۹۳ بود، بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

 

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=50519
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ورود بورس به فاز اصلاحی
ورود بورس به فاز اصلاحی
ورود بورس به فاز اصلاحی
ورود بورس به فاز اصلاحی
ورود بورس به فاز اصلاحی