روز گذشته دماسنج بورس تهران در شرایطی با رشد ۱۴۷ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۷۰۸ واحد رسید که این رشد بعد از ۱۰ روز صعود متوالی شاخص کل، رکورد رشد بی‌وقفه یکساله محسوب می‌شود. این دوره طولانی‌ترین دوره افزایشی در بورس تهران طی سال اخیر است و انتظار کارشناسان تداوم این روند در روزهای پیش رو است.

بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در تداوم روند افزایشی خود، بعد از ۱۰ روز مداوم صعود، با ثبت رشد ۱۴۷ واحدی شاهد رسیدن شاخص به رقم ۷۶ هزار و ۷۰۸ واحد بود و به این ترتیب طی یک سال، طولانی‌ترین رشد بازار از منظر توالی روند افزایشی شاخص رقم خورد.

این در حالی است که روز گذشته شاخص به رقم ۶ ماهه خود نیز نزدیک شد و در کانال ۷۶ هزار واحد حرکت رو به رشد خود را ادامه داد و امیدواری‌ها را به فتح قله‌های بالاتر تقویت کرد. در بازار دیروز، معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که مذاکرات سیاسی در مسقط با خروج جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سفر وی به چین به طور موقت به سطح کارشناسان تنزل یافت. این در حالی است که به نظر می‌رسد تا سوم آذر و احتمالا پس از آن، مذاکرات همچنان پیوسته برای حصول توافقی میانه ادامه یابد. در همین رابطه عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده، این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم. با این حال در بازار با شرایط خوبی مواجه هستیم. دیروز حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۳ و ۱۸ درصد رشد نسبت به ارقام میانگین یک ماهه مواجه بودند. این در حالی است که در مقایسه با ارقام میانگین یک ساله، حجم معاملات با حدود ۴۷ درصد رشد مواجه شده است. این روزها از طرف دیگر مشارکت حقیقی‌ها در معاملات خرید در بورس افزایش یافته است و این موضوع از نشانه‌های مثبت رونق در بورس محسوب می‌شود. به‌طور کلی، کارشناسان معتقدند بازار برای خروج از رکود در صورتی که روند مذاکرات مثبت باشد، یک قدم فاصله دارد و به زودی با ورود به کانال ۷۷ هزار واحد می‌تواند مقاومت‌های بالاتری برای شاخص تعریف کند.
در بازار دیروز در تحولات مهم درون بازار علاوه بر از سر‌گیری عرضه‌های اولیه دکتر صالح‌آبادی، دبیر شورای عالی بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیگیری‌های انجام شده در زمینه کاهش کارمزد معاملات آنلاین سرانجام به کجا رسید، گفت: آن چیزی که قبلا در کانون کارگزاران به تصویب رسیده بود، سقف دریافت کارمزد برای معاملات بود؛ اما اخیرا این کانون مصوبه‌ای را برای حذف عدم امکان تخفیف در معاملات ابلاغ کرد و از این پس کارگزاران امکان ارائه تخفیف به مشتریان خود را خواهند داشت. صالح‌آبادی همچنین در مورد اینکه بانک‌ها موظف به عرضه مازاد ۴۰ درصد دارایی‌های خود شده‌اند و بر همین اساس عرضه سهام شرکت‌های آنان در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: حجم سهام بانک‌ها در بورس قابل توجه نیست، از طرف دیگر بانک‌ها باید ظرف ۳ سال اقدام به فروش مازاد دارایی‌های خود کنند. وی ادامه داد: با هماهنگی بانک مرکزی و بانک‌ها به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که عرضه سهام در اختیار بانک‌ها مشکلی برای بازار ایجاد نکند. در بازار دیروز پس از ماه‌ها توقف، روند عرضه‌های اولیه از سرگرفته شد و لیزینگ بهمن در قیمت مناسب یک هزار و ۶۵۰ ریال عرضه شد که با استقبال بازار مواجه شد. دیروز همچنین جلسه معارفه قاسم ایران برگزار شد. انتظار می‌رود این شرکت نیز امروز روی تابلو برود. در همین حال شرکت سیدکو هلدینگ سیمانی بانک ملی نیز به زودی به روی تابلو خواهد رفت.
در همین رابطه به گزارش روابط عمومی بورس تهران، علی صحرایی معاونت بازار با اعلام خبر فوق گفت: یکشنبه هفته آتی مورخ ۲۵ آبان تعداد ۴۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) برای اولین بار جهت کشف قیمت در بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد. وی گفت: هیات پذیرش در جلسه‌ مورخ ۶ مرداد ۹۲ با تقاضای پذیرش سهام شرکت «سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد. معاونت بازار ادامه داد: این شرکت چهار میلیارد سهمی به‌عنوان چهارصد و هشتاد و یکمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «سیدکو» از تاریخ ۱۶ بهمن ۹۲ در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در بخش «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی»، گروه «ساخت محصولات کانی غیر فلزی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» و طبقه «ساخت، آهک و گچ» درج شد.
در گروه ساختمانی دیروز برخی از نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. در این گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با توقف نماد مواجه شد؛ این شرکت تعدیل مثبتی را اعلام می‌کند. در این گروه شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران در گزارش ۱۲ ماهه خود سود منتهی به ۳۱ شهریور ۹۳ شرکت را بر اساس عملکرد واقعی خود مبلغ ۵۲۲ ریال اعلام کرده که نسبت به گزارش قبلی با افزایش ۲ درصدی همراه بوده است. در این گزارش فروش شرکت ۱۰۳ میلیارد تومان و سود عملیاتی شرکت با افزایش ۵۳۹ درصدی نسبت به سال مالی قبل مبلغ ۳۳ میلیارد تومان اعلام شده است. گروه انفورماتیک شرکت همکاران سیستم طی اطلاعیه‌ای درخصوص شفاف‌سازی قراردادهای بزرگ منعقده یا در حال مذاکره (قوه قضائیه، اتکا و…) اعلام کرده است که با توجه به حجم و طولانی بودن مدت اجرای این قراردادها (۲ تا ۳ سال)، بودجه سال جاری شرکت تغییری ندارد.این شفاف‌سازی مبهم در شرایطی منتشر شده است که قراردادهای بزرگ منعقده ذکر شده حتی به‌صورت فهرست وار و تقریبی نیز اطلاع رسانی نشده است. این امر در شرایطی است که سهامداران عمده همکاران سیستم در روزهای اخیر فروش‌های قابل ملاحظه‌ای در بازار داشته‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=50440
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

۱۰ روز رشد بدون توقف در بورس
۱۰ روز رشد بدون توقف در بورس
۱۰ روز رشد بدون توقف در بورس
۱۰ روز رشد بدون توقف در بورس
۱۰ روز رشد بدون توقف در بورس