گروه بانکی به دلیل اعلام کاهش سپرده قانونی و گروه خودرویی به دلیل گردش عملیات بالا با اقبال سهامداران مواجه شدند.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی با اشاره به اینکه عامه سرمایه‌گذاران نسبت به آینده مذاکرات سیاسی که در عمان دنبال می‌شود خوش‌بین هستم، گفت: گروه بانکی به دلیل اعلام کاهش سپرده قانونی و گروه خودرویی به دلیل گردش عملیات بالا با اقبال سهامداران مواجه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ( poolpress.ir ‬) به نقل از فارس، شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته بازدهی ۶ درصد مثبت را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده و با افزایش ارزش معاملات، ایجاد اطمینان و اعتماد در کلیت بازار جریان نقدینگی جدیدی هم وارد بازار شده است.

این روند مثبت از نگاه تمام فعالان بازار، با ایجاد چشم‌انداز مثبت در آینده مذاکرات بین‌المللی و کاهش بسیار زیاد قیمت سهام در بازار عنوان می‌شود اما عده‌ای از کارشناسان هم معتقدند که باید به ریسک‌های سیستماتیک ناشی از تصمیمات دولت و مجلس هم توجه داشت.

به گزارش فارس، برای روشن شدن زوایای وضعیت فعلی بازار با علیرضا عسگری مارانی مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی که یکی از فعالان حقوقی خوشنام بازار به شمار می‌رود، گفت‌وگو کردیم.

عسگری مارانی معتقد است که عامه مردم نسبت به تفاهمنامه عمان خوش‌بین هستند و چشم‌انداز مذاکرات را مثبت می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه گروه بانکی هم به دلیل اعلام معاون اول رئیس جمهور مبنی بر الزام برای کاهش سپرده قانونی و نرخ سود متناسب با تورم در وضعیت سبز قرار گرفته است، گفت: این انتظار در گروه بانکی وجود دارد که با این دو اقدام سودآوریشان افزایش یابد.

مارانی با اشاره به دلایل اقبال به صنعت خودرو تأکید کرد: خودرو به دلیل گردش عملیات بالا و دارا بودن حداقل ۵ درصد از تولید ناخالص ملی پتانسیل‌های بالایی برای سودآوری دارد.

این فعال حقوقی تأکید کرد: ایران خودرو به راحتی می‌تواند در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان و سایپا هم بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد که در صورت محاسبه چیزی حدود ۵ درصد از حدود ناخالص ملی را به همراه سایر گروه‌های خودرویی به خود اختصاص می‌دهند.

وی تأکید کرد: در برنامه مناظره هم در خصوص صنعت خودرو مواردی را متذکر شدم و اگر سر به سر این صنعت گذاشته نشود، پتانسیل‌هایی هر چند با سود مختصر خواهد داشت و مشکلات خود را حل خواهد کرد.

مارانی با اشاره به دلایل ورود جریان نقدینگی به بازار، خاطرنشان کرد: اگر در برخی صنایع از جمله سیمانی و پتروشیمی نقدینگی جدید وارد شده به دلیل کاهش قیمت سهام و ارزندگی آنان است و به عنوان مثال مپنا که ۱۵۰۰ تومان بود به حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ تومان هم رسید.

وی گفت: برخی سهام شرکت‌ها آنقدر سنگین کاهش قیمت داشتند که عرضه کننده هم برای آن وجود نداشت.

وی گفت: بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی بازار در شرایط فعلی ماندگاری و پایداری بیشتری در سهام دارند.

مدیر عامل سرمایه‌گذاری ملی در توصیه‌ای به سهامداران، گفت: یکی از توصیه‌هایی که همچنان به سهامداران دارم این است که به دنبال سهام داریی EPS مناسب باشند که حداقل سود منطقی را در بازار داشته باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=50022
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دلایل مثبت شدن شاخص بورس
دلایل مثبت شدن شاخص بورس
دلایل مثبت شدن شاخص بورس
دلایل مثبت شدن شاخص بورس
دلایل مثبت شدن شاخص بورس