روز یکشنبه و پیش از شروع تعطیلات دو روزه، بازار با رشد ۴۵/۰ درصدی شاخص معادل ۳۴۰ واحد مواجه شده و به ۷۵ هزار و ۳۶۸ واحد رسید، اما در کنار این رشد آنچه مورد توجه بود حجم معاملات بود که در بورس به رقم ۳۸۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۲۱ میلیارد تومان رسید.

بازار سرمایه کشور روز یکشنبه به‌رغم نزدیکی تعطیلات ایام تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد شرایط فوق‌العاده‌ای بود که در آن بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار دادوستد شد. در حالی که به صورت سنتی دهه محرم و هفته‌ای دارای تعطیلی با حجم کمتر معاملات روبه‌رو می‌شدند، اما امسال شرایط متفاوتی در بازار رقم خورده است؛ به‌گونه‌ای که روز یکشنبه و پیش از شروع تعطیلات دو روزه، بازار با رشد ۴۵/۰ درصدی شاخص معادل ۳۴۰ واحد مواجه شده و به ۷۵ هزار و ۳۶۸ واحد رسید، اما در کنار این رشد آنچه مورد توجه بود حجم معاملات بود که در بورس به رقم ۳۸۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۲۱ میلیارد تومان رسید.

در این میان بخش عمده ارزش معاملات روز یکشنبه به‌سوی گروه بانکی معطوف بود؛ جایی که کارشناسان با نگرانی شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا هستند. در روز یکشنبه بانک ملت با معامله ۳۲۹ میلیون سهم، تجارت با ۲۵۰ میلیون سهم و بانک صادرات با ۲۳۸ میلیون سهم معامله مواجه شدند؛ امری که ارزش کلی ۱۲۳ میلیارد تومان معادل ۳/۳۲ درصد معاملات بورس را به خود اختصاص دادند. این برخورد شدید عرضه و تقاضا زمانی بیشتر موجب نگرانی می‌شود که تقریبا نزدیک به یکصد میلیون سهم بانک ملت توسط سازمان خصوصی در بازار عرضه شد.

کارشناسان نگران عرضه‌های دولت
عرضه شدید سهام بانک ملت توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز یکشنبه و پیش از آن عرضه سنگین سهام ایران خودرو در روزهای قبل توسط صندوق توسعه بازار و فروش‌های گسترده آستان قدس در نمادهای بانکی نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرده است. از دیدگاه کارشناسان این فروش‌ها در اکثر موارد – به جز صندوق توسعه – به خروج نقدینگی از بازار منجر شده و می‌تواند حرکت بازار را با توقف ناگهانی مواجه سازد. در همین حال کارشناسان از بروز حرکت‌های احساسی در بازار نیز نگرانند در حالی که هیچ تردیدی در ارزان بودن سهام در مقطع کنونی وجود ندارد اما خریدهای سنگین در شرایط خوش بینی نسبت به مذاکرات سیاسی نمی تواند خالی از ریسک باشد. در این شرایط کارشناسان امیدوارند رایزنی مسوولان بازار بتواند مانع از خروج نقدینگی از بازار به ویژه توسط سازمان خصوصی‌سازی شود.
در این میان روز یکشنبه همچنان توجه‌ها در بازار سهام به‌سوی مذاکرات هسته‌ای معطوف بود جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان سفر به زنجان گفت: مساله هسته‌ای از طریق مذاکرات در مسیر روشنی قرار گرفته و در درون مذاکرات نگاه‌ها به هم نزدیک شده است؛ بنابراین اگر عقلانیت در کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد می‌توان به تفاهم در زمینه هسته‌ای دست یافت. مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرپرستی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط پایتخت عمان و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون برگزار می‌شود. در همین حال سخنگوی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت ۱+۵ مصمم هستند تا روز ۲۴ نوامبر بر سر راهکار جامع با ایران به توافق برسند. «کاترین ری»، سخنگوی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نشست خبری در بروکسل صحبت می‌کرد، با بیان اینکه «کاترین اشتون» مسوول پیشین سیاست خارجی اروپا همچنان به‌عنوان هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: این تصمیم در توافق با موگرینی اتخاذ شده و به اطلاع اعضای اتحادیه اروپا نیز رسیده است.
بر اساس برنامه اعلام ‌شده، اشتون روز ۷ نوامبر (۱۶ آبان) در وین با مدیران سیاسی گروه ۱+۵ دیدار می‌کند. او سپس راهی مسقط پایتخت عمان می‌شود تا روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان در نشست سه‌جانبه با حضور «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزیران امور خارجه آمریکا و ایران دیدار کند. این در حالی است که سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد: «ضرب‌الاجل رسیدن به توافق جامع روز ۲۴ نوامبر (سوم آذر) است و ما مصمم هستیم که تا آن تاریخ به توافق دست یابیم.»
در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی وضعیت بازار جهانی مواد خام و بازار داخلی این محصولات از اهمیت برخوردار است. در حالی که روز یکشنبه بازارهای جهانی متوقف بودند، اما در بورس کالا، بهای محصولات نفتی از جمله وکیوم باتوم کاهش یافت. در همین حال در بازار جهانی روز دوشنبه بازگشایی بازار جهانی نفت به ریزش شدید بهای این کالا منجر شده است.
در همین حال در گزارش ۶ ماهه شرکت نفت سپاهان با سرمایه یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال در گزارش عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند امسال، سود هر سهم خود را بدون تغییر مبلغ ۳ هزار و ۴۶۹ ریال اعلام کرد که در ۶ ماه موفق به پوشش ۴۱ درصدی آن شده است. علت اینکه «شسپا» پوششی کمتر از ۵۰ درصد داشته است، عدم تحقق نرخ‌های فروش است. در گروه ساختمانی، برخی نمادهای این گروه با صف خرید همراه بودند. در گروه پتروشیمی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های پتروشیمی گفت با وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به توافق رسیده‌ایم، اما مجلس هنوز نرخ نهایی را اعلام نکرده است.
احمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های پتروشیمی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درخصوص اینکه چرا تاکنون «نرخ خوراک پتروشیمی‌ها» اعلام نشده آیا این قضیه به ماجرای دبه کردن که وزیر اخیرا مطرح کرده مرتبط است، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها لایحه بود که ازسوی مجلس رد و تبدیل به طرح شد و در حال حاضر قرار است مجلس طی فرمولی نرخ را اعلام کند.
وی با بیان اینکه طرح از هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، درخصوص ماجرای دبه کردن که وزیر به آن اشاره کرده بود، تصریح کرد: منظور آقای زنگنه از دبه کردن همین فرمول بود و با مذاکراتی که در این خصوص با وزارت نفت داشتیم به توافق رسیده‌ایم و مجلس نیز بررسی کرد؛ اما کمیسیون نپذیرفت و حالا باید ببینیم در صحن چه اتفاقی می‌افتد. مهدوی اظهار کرد: در فرمول تعیین شده نرخ گاز حداقل برای ۱۰ سال با توجه به نرخ محصول تولیدی مشخص می‌شود. وی خاطرنشان کرد: فعلا با وزارتخانه درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشکل نداریم فقط منتظر اعلام نتیجه مجلس هستیم.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های پتروشیمی گفت: تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مشکل پتروشیمی‌هایی را که از خوراک گاز مصرف می‌کنند حل می‌کند اما در مورد واحدهایی که از خوراک مایع مصرف می‌کنند هنوز تصمیمی گرفته نشده است. وی درخصوص اینکه خوراک پتروشیمی‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند آیا طبق فرمول تعیین می‌شود، گفت: بستگی به تصمیم وزارت نفت و مجلس دارد. در گروه مخابرات معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات گفت: مطابق پروانه‌ها و مقررات موجود، به‌طور کلی تعرفه‌های سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند تا ۵۰ درصد بالاتر از سیم‌کارت‌های دائمی باشد.
در گروه بانکی در حالی که نماد پست بانک روز یکشنبه برای انتخاب هیات‌مدیره متوقف شد، این بانک به‌عنوان بانک عامل وزارت ارتباطات انتخاب شده است و از این پس همه عملیات بانکی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه از طریق پست‌بانک‌ایران انجام می‌گیرد. مهدی راسخ، معاون توسعه مدیریت هماهنگی و امورپشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه گفت: پست بانک ایران به‌عنوان بانک عامل این وزارت معرفی شد. وی افزود: یکی از کامل‌ترین شعبه‌های پست بانک ایران طی چند ماه آینده در سایت پردیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح خواهد شد و این بانک توانایی بالایی برای رفع نیازهای مالی و پولی مردم دارد و می‌تواند از امکانات و بسترهای پست نیز برای توسعه خدمات و رفع نیازهای مربوطه بهره کافی ببرد.
راسخ تصریح کرد: پست بانک ایران بنگاهی موفق است که مزیت‌های خود و نیازهای مخاطبان را به خوبی شناسایی کرده و براساس آن خدمات‌دهی می‌کند. در گروه غذایی امروز نماد شهد برای برگزاری مجمع سالانه متوقف می‌شود. در گروه معدنی نیز نماد توسعه معادن روی روز یکشنبه برای انتخاب هیات‌مدیره متوقف شد.

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=49946
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ریسک عرضه‌های دولتی در بورس
ریسک عرضه‌های دولتی در بورس
ریسک عرضه‌های دولتی در بورس
ریسک عرضه‌های دولتی در بورس
ریسک عرضه‌های دولتی در بورس