قیمت طلا در بازارهای جهانی روز ۹ آبان ۹۳ بیش از ۲۴ دلار سقوط کرد.

قـیـمـت طلا در بـازارهای جهانی کاهش ۲۴ دلاری را تجربه کرد و به ۹/۱۱۷۳ دلار در هر اونس رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول ( poolpress.ir ‬) ، قیمت طلا در بازارهای جهانی روز ۹ آبان ۹۳ بیش از ۲۴ دلار سقوط کرد.
هر اونس (معادل ۱۳۲/۳۱ گرم) طلا با ۷/۲۴ دلار کاهش با قیمت ۹/۱۱۷۳ دلار در بازارهای بین‌المللی داد و ستد شد که این میزان کاهش معادل ۰۶/۲ درصد بوده است.
از سوی دیگر قیمت جهانی نقره نیز ۳۸/۲ درصد کاهش را تجربه کرد و به ۰۳/۱۶ دلار در هر اونس رسید. هر اونس فلز گرانبهای پلاتین نیز در بازارهای جهانی با کاهش قیمت مواجه شد و با ۱ درصد نزول، معادل ۱۳ دلار، به قیمت ۵/۱۲۳۲ دلار رسید.
عنصر پالادیوم، با وجود کاهش قیمت دیگر فلزات گرانبها، افزایش قیمت را تجربه کرد و با ۲۹/۰ درصد افزایش معادل ۳/۲ دلار، ۷۵/۷۸۲ دلار در هر اونس به فروش رسید.
قیمت فلزات صنعتی نیز در بازارهای جهانی نوسانات قابل توجهی را شاهد بوده است.
هر تن مس با ۷۵ دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته معادل ۶۷۴۰ دلار داد و ستد شد که کاهش آن معادل ۱/۱ درصد بوده است.
دیگر فلزات صنعتی آلومینیوم، روی و قلع نیز به ترتیب معادل ۲۰۲۵، ۲۳۰۰ و ۲۰۱۰۰ دلار در هر تن داد و ستد شدند.

پیش‌بینی کاهش قیمت طلا و سکه
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: افزایش ارزش دلار به دلیل متوقف شدن بازخرید اوراق مشارکت در آمریکا، مهم‌ترین عامل کاهش ۲۴ دلاری طلا در هر اونس بوده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با «کسب‌وکار» افزود: بر این اساس مسلما تاثیر این موضوع در داد و ستد‌ها تغییراتی را به وجود خواهد آورد و پیش‌بینی می‌شود هر قطعه سکه، حدود ۱۵ هزار تومان کاهش داشته باشد. وی با اعلام اینکه به دلیل ورود به ایام محرم میزان تقاضا و داد و ستد طلا در بازار داخلی کاهش چشمگیری داشته است، اظهار داشت: در هفته گذشته نوسان یا تغییری در شاخص‌های اقتصادی نداشتیم و بازار جهانی طلا هفته بی‌نوسانی را پشت‌سر گذاشت.

قیمت سکه تا ۹۰۰ هزار تومان نیز کاهش می‌یابد
محبوبه گرایی؛ کارشناس بازار طلا نیز ضمن اشاره به کاهش ۲۴ دلاری قیمت طلا در هراونس به «کسب‌وکار» می‌گوید: ایالات متحده آمریکا، چهارشنبه هفته گذشته سیاست‌های خرید اوراق قرضه محرک‌های پولی خود را متوقف کرد که با توجه به اجرای این سیاست طی شش سال گذشته و خرید و فروش اوراق قرضه، توقف آن در کاهش قیمت طلا موثر بود.
گرایی می‌افزاید: در این میان، چشم‌انداز مثبت از اقتصاد آمریکا نیز در کاهش قیمت طلا تاثیرگذار بود و این چشم‌انداز نشانگر میل بازار به کاهش قیمت طلا را تشدید می‌کرد به‌گونه‌ای که پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت طلا ۱۲ دلار کاهش یافت.
وی ادامه می‌دهد: در همین روز وزارت بازرگانی ایالات متحده رشد اقتصادی آمریکا را بیش از۵/۳ درصد اعلام کرد که این موضوع نیز مولفه مهمی در کاهش قیمت طلا بود.
این کارشناس بازار طلا می‌گوید: دیروز قیمت هر شمش طلا در بازار جهانی یک هزار و ۱۶۶ دلار بود که احتمال کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد زیرا اخبار منتشر شده از شرایط اقتصادی آمریکا به‌شدت مثبت است.
وی شایعه شکستن حباب در بازار جهانی طلا را نفی می‌کند و می‌گوید: در بازار طلای داخلی حباب وجود داشت اما این حباب در بازار جهانی دیده نمی‌شد. گرایی با تاکید بر بهبود شاخص طلا به علت شرایط مثبت اقتصادی آمریکا، می‌افزاید: رشد شاخص دلار و طلا رابطه‌ای معکوس دارند و اگر قیمت دلار افزایش یابد قطعا قیمت طلا کاهش می‌یابد.
این کارشناس بازار طلا می‌افزاید: به علت کاهش قیمت جهانی طلا، سکه نقدی نیز در ایران حباب منفی دارد و این کاهش ناگهانی، تشدید‌کننده حباب است به‌گونه‌ای که پنج‌شنبه هفته گذشته سکه تمام تا ۹۲۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت و این احتمال وجود دارد که قیمت آن تا ۹۰۰ هزار تومان نیز کاهش داشته باشد.
گرایی ضمن اشاره به تداوم کاهش قیمت سکه در بازار ایران می‌گوید: با توجه به کاهش تقاضا در ماه محرم و همچنین نبود تقاضای کلان در این حوزه، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه در هفته آینده به ۹۱۵ هزار تومان و تا آخرآبان به ۹۰۰ هزار تومان نزدیک شود مگر اینکه در سطح جهانی شاهد اتفاق خاصی در دنیای سیاست باشیم.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=49746
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قیمت سکه به ۹۰۰ هزار تومان می‌ رسد
قیمت سکه به ۹۰۰ هزار تومان می‌ رسد
قیمت سکه به ۹۰۰ هزار تومان می‌ رسد
قیمت سکه به ۹۰۰ هزار تومان می‌ رسد
قیمت سکه به ۹۰۰ هزار تومان می‌ رسد