آمارهای بانک‌مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات هفتگی قیمت مواد خوراکی پایداری قابل‌پیش‌بینی و مستمری ندارد. ارقام قیمتی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ‌های یک گروه مواد خوراکی بعضا در یک هفته تغییر قابل‌توجهی داشته است، در حالی که در هفته‌های بعد از آن، اثری از تغییر قیمتی قابل‌توجه در گروه مذکور به چشم نمی‌خورد.

آمارهای بانک‌مرکزی از قیمت مواد خوراکی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نوسانات هفتگی قیمت مواد خوراکی پایداری قابل‌پیش‌بینی و مستمری ندارد. ارقام قیمتی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ‌های یک گروه مواد خوراکی بعضا در یک هفته تغییر قابل‌توجهی داشته است، در حالی که در هفته‌های بعد از آن، اثری از تغییر قیمتی قابل‌توجه در گروه مذکور به چشم نمی‌خورد، همچنین در هفته‌های گذشته نوسان قیمتی اکثر کالاها طی هفته در دامنه یک درصدی بوده و تنها تورم هفتگی یک یا دو گروه از این میزان بیشتر بوده است. تازه‌ترین گزارش خرده‌فروشی در ۱۷ مرداد نیز عنوان می‌کند که طی هفته، قیمت میوه‌های تازه معادل ۹ درصد کاهش و قیمت گروه تخم‌مرغ معادل ۵/۶درصد افزایش یافته، اما نوسان هفتگی سایر گروه‌ها به مراتب رقم کمتری (کمتر از ۲ درصد) بوده است. در نتیجه با توجه به آمارهای هفته‌های گذشته، می‌توان پیش‌بینی کرد که تغییرات قیمتی در این گروه‌ها تداوم نخواهد داشت.

کاهش چشمگیر بهای میوه‌های تازه
گزارش خرده‌فروشی بانک‌مرکزی حاکی از آن است که در هفته منتهی به ۱۷ مردادماه، از میان یازده گروه خوراکی، تورم هفتگی در چهار گروه «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه» و «قند و شکر» منفی بوده و سطح قیمتی آنها کاهش یافته است. در بین گروه‌های مذکور، کاهش ۹درصدی «میوه‌های تازه» طی هفته قابل‌توجه بوده است. این کاهش قیمت، تحت تاثیر افت بهای هفتگی برخی از میوه‌های فصلی مانند «انجیر، گلابی، هلو و سایر میوه‌های نوبرانه» این گروه بوده است. در این هفته قیمت «انجیر» طی هفته ۸/۳۵ درصد کاهش یافته است که بین کالاهای گزارش خرده‌فروشی بیشترین افت هفتگی را به نام خود ثبت کرده است. قیمت هر کیلو انجیر در هفته مورد بررسی حدود هفت هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده است، حال آنکه در هفته قبل از آن، هر کیلو انجیر حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده بود؛ بنابراین طی هفت روز، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از قیمت این میوه کاهش یافته است. بنا بر آمار این گزارش، افت قیمت گلابی نیز طی هفته معادل ۱۵ درصد عنوان شده است و قیمت هر کیلو از این میوه خوراکی در این هفته به ۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. در این گروه قیمت هلو نیز با ۱/۱۲درصد کاهش نسبت به هفته قبل حدود هفت هزار و۲۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده است. سایر میوه‌های گروه مذکور نیز روند مشابهی داشته است و از سطح قیمتی آن طی هفته کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه ماهانه نیز سطح قیمتی این گروه معادل ۶/۹ درصد کاسته شده است، بنابراین می‌توان عنوان کرد که کاهش قیمت ماهانه قیمت میوه‌ها نیز تحت تاثیر هفته آخر ( هفته منتهی به ۱۷ مرداد ماه) بوده است. در حالی که قیمت میوه‌های تازه طی هفته کاهش قابل‌توجهی داشته است، اما در بازه سالانه تورم این گروه در مقایسه با سایر گروه‌ها رقم قابل‌توجهی است. بر اساس آمار بانک‌مرکزی سطح قیمت میوه‌های تازه طی یک‌‌سال گذشته ۴/۲۴ درصد کاهش یافته است. برخی از کالاهای این گروه در بازه سالانه افزایش چشمگیری داشته‌اند، بر این اساس در بازه سالانه قیمت «گیلاس» معادل ۳/۵۲ درصد، هلو معادل ۴/۵۱ درصد و زرد آلو معادل ۷/۴۱ درصد افزایش یافته است. در این گزارش قیمت برخی از میوه‌ها مانند خربزه نیز طی یکسال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.
افت سالانه قیمت حبوب
همسو با کاهش قیمت میوه‌های تازه، قیمت سبزی‌های تازه نیز روند مشابهی پشت سر گذاشته است، البته میزان کاهش به مراتب رقم کمتری بوده است. بر اساس آمار‌های این گزارش قیمت سبزی‌های تازه در هفته منتهی به ۱۷ مرداد نسبت به هفته قبل معادل ۲/۰ درصد کاهش یافته است. در بین کالاهای این گروه قیمت گوجه فرنگی معادل ۲/۲ درصد، بادنجان معادل ۵/۱ درصد، کدو سبز معادل ۴/۶درصد و سیب زمینی معادل ۷/۱ درصد طی هفته کاهش یافته است. در بازه ماهانه نیز ۹/۳ درصد از سطح قیمت گروه سبزی‌ها کاهش یافته است، اما طی یکسال گذشته ۷/۸ درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. بر اساس آمار بانک‌مرکزی، تورم گروه حبوب در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه منفی بوده است. بر این اساس سطح قیمت‌های این گروه ۴/۰ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. همچنین در بازه ماهانه نیز ۳/۰ درصد از سطح قیمت حبوبات کاسته شده است؛ اما در بازه سالانه این افت قیمت قابل‌توجه بوده است. بر این اساس قیمت گروه حبوبات در یک سال گذشته ۴/۱۵ درصد کاهش یافته است. قند و شکر چهارمین گروهی است که در این هفته با افت قیمت مواجه بوده است. سطح قیمت‌های این گروه معادل۱/۰ درصد طی هفته مورد بررسی کاهش یافته است. در هفته مذکور، قیمت هر کیلو قند معادل ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو شکر معادل ۲ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده است.
افزایش هفتگی قیمت تخم‌مرغ
بر اساس آمار خرده‌فروشی بانک‌مرکزی در این هفته ۵/۶درصد از قیمت تخم‌مرغ طی هفته افزایش یافته است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته روند قیمتی تخم‌مرغ نزولی گزارش شده بود. آمار ماهانه این کالای خوراکی نیز روند کاهشی را تایید می‌کند و با وجود افزایش در هفته اخیر، ۴/۲ درصد از قیمت تخم‌مرغ در بازه ماهانه کاهش یافته است. بر این اساس قیمت یک شانه دو کیلویی در هفته مورد بررسی به ۸ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است، حال آنکه قیمت شانه تخم‌مرغ در هفته قبل از این گزارش، حدود هفت هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. قیمت یک شانه تخم‌مرغ در ماه گذشته نیز در حدود ۸ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده بود. در هفته مورد بررسی علاوه‌بر تخم‌مرغ، قیمت گوشت مرغ نیز طی هفته معادل ۶/۱ درصد کاهش یافته است. بهای هر کیلو گوشت مرغ در هفته منتهی به ۱۷ مرداد حدود ۷ هزار تومان گزارش شده است. گزارش خرده‌فروشی عنوان می‌کند که در بازه ماهانه نیز ۴/۳ درصد به قیمت گوشت مرغ افزوده شده است. آمارها‌ حاکی از آن است که طی یکسال گذشته روند قیمتی گوشت مرغ افزایشی بوده است و در این بازه زمانی قیمت گوشت مرغ ۱۰ درصد افزایش یافته است. در هفته مورد بررسی گوشت قرمز نیز افزایش جزئی معادل ۱/۰ درصد را پشت سر گذاشته است. هر کیلو گوشت گوسفند معادل در این هفته حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد و هر کیلو گوشت گاو به قیمت ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد. در هفته مورد بررسی قیمت در ۴ گروه لبنیات، برنج، چای و روغن نباتی طی هفته ثابت مانده است. قیمت گروه لبنیات بعد از تغییرات تناوبی قیمت کالاها در هفته‌های گذشته، در این هفته بدون تغییر مانده است، البته تغییرات هفته‌های قبل از این هفته باعث شده که در بازه ماهانه ۲/۸ درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. قیمت روغن نباتی علاوه‌بر بازه زمانی هفتگی، در بازه زمانی ماهانه نیز بدون تغییر بوده است، اما طی یک ماه گذشته پنج درصد به قیمت گروه چای افزوده شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=44214
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی
تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی
تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی
تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی
تکانه‌های ناپایدار در قیمت مواد خوراکی