حیدر مستخدمین‌حسینی*: شاخص بورس معمولا پیشخوان اقتصاد دولت‌هاست. افت شاخص‌ها که از اواخر سال گذشته اتفاق افتاد در ابتدا تحت شرایط موجود، به نظر منطقی می‌رسید. دولت با تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، تعیین قیمت گاز و بحث معادن تاثیراتی بر بازار سرمایه داشته که افت شاخص‌ها را موجب شد اما واقعیت آن است که دلیل شکل‌گیری اتفاقات اخیر بورس موضوعی فراتر از تصمیمات قیمتی و بودجه‌ای دولت است.
از آنجا که شرایط محیطی که بورس را دربر می‌گیرد تعیین‌کننده روند شاخص‌هاست بنابراین به نظر می‌رسد کاهش شاخص بورس به عوامل غیراقتصادی مرتبط باشد.
همیشه بین بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با شاخص‌های بورس یک رابطه خطی وجود دارد. هر زمان شرایط در این بخش‌ها بهبود می‌یابد، شاخص‌ها نیز صعودی می‌شود. اما این برای نخستین‌بار است که با وجود بهبود شرایط کلی در کشور، شاخص‌ها به طرز غریبی افت می‌کند. به‌همین‌دلیل این اتفاق را می‌توان در بورس نادر‌دانست.
همواره بحث تسهیل فضای کسب‌وکار و شاخص‌های کلان اقتصاد ارتباط مستقیم و گسترده‌ای با بازار سرمایه دارد. بر همین اساس نیز بورس را پیشخوان اقتصاد دولت‌ها می‌دانند. وقتی سطح قیمت‌ها و تورم تا حدی مهار و بازار از بی‌نظمی خارج شده است افت شاخص‌ها دور از انتظار به نظر می‌رسد. حتی علاوه بر تثبیت نسبی شرایط اقتصادی، روابط بین‌الملل نیز از فضایی مثبت‌تر برخوردار شده و امید به سرمایه‌گذاری و رشد تولید شکل گرفته است. از این‌رو گمان می‌رود از یک خلأ تصمیم‌گیری در رنج باشیم. دولت به بهای بهبود بازار پول، بازار سرمایه را متضرر می‌کند. وقتی دولت شرایط را برای افزایش نرخ سود بانکی فراهم می‌کند و افزایش سود اوراق را تصویب می‌کند، باید منتظر بیرون‌رفتن سرمایه‌ها از بورس باشیم. در چنین شرایطی ورود دولت به بازار سرمایه و تدوین برنامه‌های حمایتی برای آینده اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منبع: شرق


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=34245
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افت دور از انتظار «شاخص»
افت دور از انتظار «شاخص»
افت دور از انتظار «شاخص»
افت دور از انتظار «شاخص»
افت دور از انتظار «شاخص»