رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تشریح نقش بورس در کسب و کار حوزه انرژِی، بر لزوم کنترل ریسک سیستماتیک بازار سرمایه از سوی مراجع و نهادهای تصمیم گیر تأکید کرد.

به گزارش پول پرس به نقل از سنا، صالح آبادی در این نشست، با بیان اینکه یکی از ریسک های اثرگذار بر بازار سرمایه، ریسک سیستماتیک است، تأکید کرد: مسئولان و سیاستگذاران، به ویژه در حوزه انرژی باید با درنظر داشتن این مهم، بگونه ای برنامه ریزی کنند که افق سرمایه گذاری بلندمدت مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.
سخنگوی سازمان بورس افزود: یکی از الزامات جذب سرمایه گذاران به بازار سرمایه، این است که سرمایه گذار بتواند آینده را تا حد امکان پیش بینی کند، از این رو ضروری است تصمیم گیری ها بگونه ای باشد که قابلیت پیش بینی و برنامه ریزی بلندمدت را برای سرمایه گذاران فراهم کند.
صالح آبادی همچنین با اشاره به ساختار کنونی بازار سرمایه، به فعالیت بورس های چهارگانه در کشور، شامل بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز خوشبختانه با وجود ابزارها و نهادهای متنوع مالی در کشور، امکان تأمین مالی از بازار سرمایه برای بنگاه های اقتصادی فراهم است، ضمن اینکه بورس بستری مناسب برای واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی، ازطریق سازوکار شفاف و رقابتی را فراهم آورده است.
وی ارتقاء سطح شفافیت و نیز رقابت را از دیگر کارکردهای بورس های چهارگانه، ازجمله بورس کالا و بورس انرژی برشمرد و امروز بورس انرژی میتواند در شفاف کردن قیمت برق و سایر انرژی ها، بصورت فعالانه ایفای نقش کند.
رییس سازمان بورس همچنین از برنامه سازمان بورس برای انتشار و معامله اوراق اعتبار آلایندگی و نیز راه اندازی بازار معاملات پسماند در بورس های کالایی، با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و افزود: با این اقدام، بازار سرمایه در توسعه اقتصاد محیط زیست نقش مؤثری ایفا خواهد کرد.
سخنگوی سازمان بورس راه اندازی صندوق های پروژه در صنعت پتروشیمی، با هدف تأمین مالی این صنعت و نیز تأسیس بازار دارایی های فکری (بورس ایده) در فرابورس، در راستای تکمیل زنجیره علم و فناوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان را از دیگر برنامه های پیش روی بازار سرمایه برشمرد.
لازم به ذکر است در نشست کمیته انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام که با موضوع نقش بورس در کسب و کار حوزه انرژی برگزار شده بود، مسئولان ارشد صنعت نفت، گار و پتروشیمی، ازجمله مهندس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور داشتند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31920
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نقش بورس در توسعه کسب و کار حوزه انـرژی
نقش بورس در توسعه کسب و کار حوزه انـرژی
نقش بورس در توسعه کسب و کار حوزه انـرژی
نقش بورس در توسعه کسب و کار حوزه انـرژی
نقش بورس در توسعه کسب و کار حوزه انـرژی