براساس خبری که بورس کالا منتشر کرده است، بزودی زیره سبز هم در بورس معامله می شود.

به گزارش پول پرس به نقل از خبرآنلاین، معامله قراردادهای آتی زیره در بورس کالا به شفاف سازی بیشتر بازار این محصول صادراتی کمک می کند.

براساس گزارش های رسمی در حال حاضر سوریه و هندوستان به عنوان رقبای اصلی ایران در بازار زیره شناخته می شوند. البته پس از آغاز درگیری های داخلی در سوریه، از میزان صادرات این کشور کاسته شده است. اما از سوی دیگر همزمان با این جریان و با وقوع خشکسالی در ایران میزان تولید و صادرات زیره ایران هم از ۵۰ هزار تن تا آستانه ۱۰ هزار تن کاهش یافت. هندی ها به طور متوسط سالیانه ۹۰ هزار تن و سوری ها به طور متوسط سالیانه ۱۰ هزار تن زیره کشت می کنند.

بیشترین محصول زیره سبز ایران در استان خراسان جنوبی کشت می شود اما با توجه به وضعیت سال های گذشته کشاورزی ایران میزان تولید به شدت کاهش یافته است.

بخش مهمی از تجار زیره ایران در آنسوی مرزها سکونت دارند. آمارهای گمرک نشان می دهد، زیره ایرانی به امارات صادر می شود و از این کشور با بسته بندی مجدد به نقاط دیگر جهان صادر می شود.

کشورهای آمریکا، مراکش، الجزایر، لیبی، سریلانکا، کانادا، فرانسه اصلی ترین خریداران زیره ایرانی به شمار می روند. آمارهای تجارت سالیانه ایرن و امریکا هم نشان می دهد بیشترین صادرات مجدد زیره ایران به این کشور است.

حضور زیره در بورس کالا، این امیدواری را در تجارت ایجاد کرده است که با شفاف سازی معاملات وضعیت بازار قدری بهبود یابد. در حال حاضر اسدالله عسگراولادی اصلی ترین صادرکننده زیره سیاه ایران به شمار می آید. بزودی قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا انجام می شود. در صورتی که معاملات زیر در بازار شفاف بورس به نتیجه برسد، وسوسه معامله زیره سیاه در بورس هم برای صادرکنندگان و فروشندگان این محصول ایجاد می شود.

شفاف سازی معاملات زیره سبز می تواند، شرایطی را مهیا کند تا تجار جوان تر به این بازار ورود کنند و صادرات فله ای آن محدود شود. یکی از صادرکنندگان زیره سبز برآورد کرده است که ورود به بازار صادرات زیره حداقل به ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد و در صورت معامله این محصول در بورس به جهت الزام رعایت استانداردهای کیفی، کشف قیمت عادلانه و پوشش ریسک، شرایط برای افزایش صادرات آن بیش از پیش مهیا می شود.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31818
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

‫وسوسه هفتمین ثروتمند ایران برای معامله در بورس‬ کالا
‫وسوسه هفتمین ثروتمند ایران برای معامله در بورس‬ کالا
‫وسوسه هفتمین ثروتمند ایران برای معامله در بورس‬ کالا
‫وسوسه هفتمین ثروتمند ایران برای معامله در بورس‬ کالا
‫وسوسه هفتمین ثروتمند ایران برای معامله در بورس‬ کالا