در ۵ روز پایانی امسال سهام ۱۲ شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

به گزارش پول پرس به نقل از تسنیم، سازمان خصوصی‌سازی که به باور کارشناسان از فرصتهای طلایی و پررونق بازار سرمایه در سال ۹۲ استفاده کافی را نکرده است و در برخی موارد با عرضه‌های غیرکارشناسی خود یکی از دلایل افت بازار سهام بوده؛ عزم خود را جزم کرده است تا در ۵ روز پایانی امسال سهام ۱۲ شرکت دولتی را روانه میز فروش بورس، فرابورس و مزایده کند.
بر اساس این گزارش، ۱۰۰ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور شامل ۶۶۶ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۳ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه گازی کنگان به ارزش کل پایه ۸۱۸ میلیارد ریال، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه شهید رجایی به ارزش کل پایه ۳۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال و ۴۹ درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی شامل ۴۹۰۰ سهم به ارزش کل پایه ۱۳۷ میلیارد ریال توسط خصوصی‌سازی در روز شنبه(۲۴ اسفند) از طریق مزایده واگذار خواهد شد.
همچنین این سازمان در نظر دارد تعداد ۳۰۰ سهم معادل ۱۰۰ درصد سهام کنترلی شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی را با قیمت پایه کل ۳۸۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون ریال از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس در روز یکشنبه(۲۵ اسفند) به فروش برساند.
بالغ بر ۸۰ درصد سهام شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خون شامل ۸۰ سهم نیز به ارزش کل پایه یک هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال قرار است در روز ۲۶‌امین روز آخرین ماه امسال(دوشنبه) روانه میز مزایده شود. بعلاوه این که در این روز تعداد ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد سهام کنترلی شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز به قیمت کل پایه ۳۷۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رسد.
اما در روز سه شنبه(۲۷ اسفند) سازمان خصوصی سازی قصد دارد به وکالت از وزارت امور اقتصادی و دارایی ۲۸ میلیون و ۵۷ هزار و ۱۵۰ سهم پست بانک معادل ۵ درصد سهام این شرکت در بورس عرضه کند تا شاید این میزان سهام با قیمت پایانی روز قبل از عرضه به اضافه ۱۵ درصد، به شرط آنکه از ۱۱ هزار و ۹۱۹ ریال کمتر نباشد واگذار شود؛ چرا که پیش تر این میزان سهام پست بانک با همین قیمت پایه و شرایط واگذاری در روز دوم بهمن امسال در بورس عرضه شد که خریدار نداشت.
افزون بر این؛ بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی ۷۰.۴ درصد سهام شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی شامل ۳۵ میلیون و ۹۲۸ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۵۰۰ ریال؛ ۴۹ درصد سهام شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور شامل ۴۹۰ سهم به ارزش پایه هر سهم ۵۴ میلیون و ۵۲۵ هزار ریال و ۱۰۰ درصد سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل شامل ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال نیز میزان سهامی هستند که در روز سه شنبه(۲۷ اسفند) روانه میز فرابورس خواهند شد.
اما اقدام جالب سازمان خصوصی‌سازی در روزهای پایانی سالجاری عرضه بلوک ۱۷ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به همان قیمت پایه و شرایط قبلی است که در روز ۱۱ اسفند امسال در بورس عرضه شد و خریدار نداشت.
قرار است این میزان سهام که ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۶۴ هزار و ۳۷۰ سهم این شرکت را شامل می‌شود روز چهارشنبه(۲۸ اسفند) روانه تالار شیشه ای شود تا ناکامی عرضه اولیه بلوک ۵ درصدی هلدینگ در ۲۸ اسفند سال ۹۱ را با یاد بیآورد.
همچنین قیمت پایه درنظر گرفته شده برای این میزان سهام، قیمت تابلو بورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۳۰ درصد به شرط آن که از ۲۲ هزار و ۲۵۱ ریال کمتر نباشد تعیین شده است.
بر پایه این گزارش؛ ۱۷ درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که ارزش کل پایه آن نیز ۹۳ هزار و ۷۶۷ میلیارد و ۱۴۶ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۸۷۰ ریال برآورد شده به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقسط ۴ ساله برای فروش تعیین شده است.
جدای از عرضه‌های دقیقه نود خصوصی‌سازی در هفته پایانی امسال، این سازمان به وکالت از شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ۳۳.۹۳ درصد شامل ۵۰۹ سهم شرکت ۱۵میلیون ریالی ساختمانی عمران تکلار را فردا(چهارشنبه) در بازار سوم فرابورس بابت رددیون دولت به بانک مسکن به فروش می رساند.
بر اساس این گزارش؛ سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۲ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۵۵۶ هزار ریال و ارزش کل پایه یک هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۴ هزار ریال با شرایط ۵۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۲ ساله با نرخ ۱۵ درصد در روز چهارشنبه(۲۱ اسفند) روی میز فروش می رود.
همچنین بر اساس آگهی منتشر شده توسط سازمان خصوصی‌سازی قرار شده ۴۹ درصد سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس جی اس شامل ۷۳ هزار و ۵۰۰ سهم به عنوان اولین عرضه سازمان خصوصی سازی در سال ۹۳ از طریق مذاکره انجام می شود.
این میزان سهام به ارزش کل پایه ۵۷ میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ ریال واگذار خواهد شد و متقاضیان باید تا روز یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۳، مداراک و فرم های لازم برای شرکت در این واگذاری را به سازمان خصوصی سازی تحویل دهد.
این گزارش می‌افزاید: بر اساس تکالیف بودجه‌ امسال، سازمان خصوصی‌سازی باید ۲۵ هزار میلیارد تومان سهم دولتی را تا پایان سال ۹۲ به فروش برساند که از ابتدا تا پایان بهمن امسال، این سازمان از این میزان واگذاری، ۱۶ هزار میلیارد تومان سهم را محقق کرده است و باید منتظر ماند و دید آیا عرضه‌های دقیقه نودی خصوصی‌سازی در ۵ روز باقیمانده از سال ۹۲ دردی از مشکلات اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور را دوا خواهد کرد یا نه؟
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31716
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

عرضه‌های دقیقه ۹۰ خصوصی‌سازی در بورس
عرضه‌های دقیقه ۹۰ خصوصی‌سازی در بورس
عرضه‌های دقیقه ۹۰ خصوصی‌سازی در بورس
عرضه‌های دقیقه ۹۰ خصوصی‌سازی در بورس
عرضه‌های دقیقه ۹۰ خصوصی‌سازی در بورس