یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فرسایشی شدن روند نزولی حرکت شاخص با تداوم دستورالعمل محدودیت معاملات سهام موضوعی قابل پیش بینی بود و تا زمانی که این قانون برداشته نشود حقوقی ها به بازار سرمایه بازنمی‌گردند.

به گزارش پول پرس، جواد سنگینیان در گفت و گو با تسنیم در خصوص افت پی‌درپی این روزهای شاخص بورس گفت: یکی از دلایل این اتفاق، سلیقه‌ای عمل کردن مدیران و تصمیم‌گیران بازار سرمایه است که با تصمیمات بدون برنامه خود نشان می‌دهند که اعتقادی به اصول بازار ندارند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: وقتی به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌شود که سهم نفروش، این موضوع مساوی است با نقض حقوق مالکیت در بورس که پی‌آمد آن ایجاد بحران نقدینگی در بازار سرمایه، ترس سرمایه گذاران برای خریدوفروش سهام، فرار سرمایه از بورس و ترس نقدشوندگی سهام است.
وی اضافه کرد: ادامه دار و فرسایشی شدن روند نزولی حرکت شاخص با تداوم دستورالعمل محدودیت معاملات سهام موضوعی قابل پیش بینی بود و تا زمانی که این قانون برداشته نشود حقوقی ها به بازار سرمایه بازنمی‌گردند و بورس نیز شاهد روند متعادل و عادی خود نخواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: محدودیت معاملات در بورس باعث شده تا نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و به سمت بانک‌ها برود.‌ البته قسمتی از نقدینگی بورس هم در حال حاضر به سمت خریدوفروش اوراق مشارکت متمایل شده است.
سنگینیان با انتقاد از دستورالعمل بورس در مورد محدودیت معاملات سهام گفت: با این قانون در حال حاضر کارگزاری‌ها عملا غیرفعال شده اند؛ چرا که وقتی نمی‌توانند سهامی را بفروشند در پی آن نقدینگی برای خرید سهام ندارند و آن میزان از نقدینگی موجود خود را نیز به دلیل ادامه‌دار بودن کاهش شاخص بورس و افت قیمت سهام در حال انتظار نگه می‌دارند.
وی اضافه کرد: با وجود خبرهای خوش منتشر شده از توافقات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، کاهش چشمگیر نوسانات بازارهای رقیب بازار سرمایه نسبت به سال گذشته، روشن شدن وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رفع اثرات آن بر بورس و مسائلی از این دست انتظار می‌رود بازار سرمایه معاملات متعادلی را این روزها به خود ببینید اما تصمیمات مدیران سازمان بورس مانع از این اتفاق در بازار سرمایه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در تمامی اقتصادها و بورس‌های دنیا وقتی بحران ایجاد می‌شود متولیان اقتصادی آن کشور با اعمال بسته‌های تشویقی سعی در کاهش بحران و بازگشت اقتصاد و بازار به شرایط عادی دارند اما در کشور ما وقتی بحرانی بوجود می‌آید با ایجاد و وضع قوانین محدود کننده به تداوم شرایط بحرانی دامن زده می‌شود.
وی اضافه کرد: پی‌ آمد تصمیمات نادرست مدیران بورس هم این روزها باعث شده تا نقدینگی از بورس خارج شود و آمار نیزنشان می‌دهد که حجم معاملات این روزهای بورس تا چه میزان کاهش یافته است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عدم ثبات تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در بازار سرمایه را عامل اصلی وضعیت بازار سرمایه و افت شاخص برشمرد و افزود: مدیران بازار سرمایه احساس می‌کنند قیم سرمایه‌گذاران هستند و این موضوع مصداق بازار دخالت در بازار سرمایه است.
سنگینیان با تاکید بر این که تداوم اعمال دستورالعمل محدودیت معاملات موجب فرسایشی شدن افت بازار سرمایه و کاهش شاخص بورس شده گفت: این دستورالعمل موجب شده تا در شرایط عرضه و فروش سهام در بورس ادامه داشته و تقاضا محدود باشد.
مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری معین خردمندان با اشاره به این که قوانین موجود در بورس نیاز به بازنگری و اصلاح دارد تصریح کرد: همه بازار سرمایه شاخص نیست. ضمن این که رشدی که بازار سهام در سال ۹۲ داشت به خاطر رشد صنایعی مانند پالایشگاهی‌ها و بانکداری بود. بعلاوه این که انتخابات ریاست جمهوری و نیز عرضه‌های اولیه‌ای که با قیمت مناسب انجام شد در این رشد بی‌تاثیر نبوده است.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31620
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دلایل افت شاخص بورس تا ۷۶ هزار واحد
دلایل افت شاخص بورس تا ۷۶ هزار واحد
دلایل افت شاخص بورس تا ۷۶ هزار واحد
دلایل افت شاخص بورس تا ۷۶ هزار واحد
دلایل افت شاخص بورس تا ۷۶ هزار واحد