مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه ۵۰ شرکت خارجی از ۲۳ کشور خریدار محصولات صادراتی بورس کالای ایران هستند، گفت: ۲ محصول بورس کالای ایران در سالجاری مرجع قیمت‌گذاری جهانی شد.

به گزارش پول پرس، حسین پناهیان در مراسم بازدید از تالار صادراتی بورس کالای ایران در کیش و در نشست خبری خود با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های استراتژیک بورس کالا این است که در برخی کالاها که دارای مزیت نسبی است مرجع قیمت شود، اظهار داشت: در سال ۹۲ دو قلم از کالاهایی که از بورس کالا و تالار صادراتی آن عرضه می‌شد در نشریات بین‌المللی مرجع قیمت شد و در دنیا به این ۲ نرخ به عنوان مرجع قیمت اشاره می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در بورس کالا به عنوان عملکرد اصلی دنبال می‌شود رقابت‌پذیری است زیرا اگر اقتصاد بر روی عوامل مختلف از جمله مزیت نسبی و مزیت رقابت‌پذیری فعالیت کند به عنوان یکی از بخش‌های قابل اتکا تبدیل می‌شود. با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بورس کالا ادعا دارد که به عنوان یک نهاد حاکمیتی چنین ویژگی را در بخشی از شاخص‌های رقابتی خود دارا است.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۲ نقشه راه بورس کالا کشف منصفانه نرخ بود که توانست به آن دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بورس کالا بهبود فضای کسب و کار و کمک به آن است، زیرا این موضوع زمانی حاصل می‌شود که روند رقابت در اقتصاد شفاف باشد. همچنین گسترش بازارهای مالی، بازار اوراق مبتنی بر کالا و هدایت منابع به تولیدکنندگان، تامین مالی سرمایه در گردش تولیدکنندگان، تسهیل خصوصی‌سازی و نظام گمرکی کشور و توسعه زیرساختها از دیگر اهداف بورس کالا در سال ۹۲ بود.
پناهیان با بیان اینکه در سال ۹۲ محیط کسب و کار کشور دارای ویژگی‌های خاصی بود، تصریح کرد: در سالجاری به دلیل رکود تورمی کارکردن فعالان اقتصادی کار دشواری بود و در حال حاضر با توجه به نگاه جدید دولت یازدهم به مفهوم رقابت‌پذیری ملی شواهد نشان می‌دهد این دولت نگاه خاصی به بورس کالا دارد. زیرا معاون اول رئیس‌جمهور در زمانی که ریاست وزارت صنعت را بر عهده داشت یکی از موسسین بورس کالا بود.
وی ادامه داد: با توجه به حمایتی که دولت جدید از بورس کالا و مسئله رقابت‌پذیری دارد، در کمیسیون اقتصادی دولت برنامه‌ای در نظر گرفته شد که بورس کالا موانعی را که مانع حرکت سریعتر بورس کالا در تحقق اهدافش می‌شود را ارائه کند و مدتی پیش این جلسه برگزار شد و بورس کالا برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح کرد.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در افق کسب و کار سال ۹۳ شرایط جدیدی بر اقتصاد کشور حاکم است، گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین مسائلی است که در سال آینده دنبال می‌شود و انتظار می‌رود بازار سرمایه در این راستا ظرفیت خود را برای تامین مالی تولید و شرکتها ارتقا دهد و با توجه به اینکه انتظار بهبود نسبی در اوضاع اقتصادی کشور وجود دارد امیدواریم کاهش نرخ رشد منفی اقتصاد از منفی ۵ درصد به صفر برسد و نرخ تورم نیز در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند.
* دلایل کاهش حجم معاملات آتی سکه نسبت به سال گذشته
پناهیان در مورد فرآیند معادلات بورس کالا در سالجاری خاطرنشان کرد: ارزش کل معاملات بورس کالا در ۲ بازار فیزیکی و مشتقه تا ۱۲ اسفند سالجاری حدود ۵۹۱ هزار میلیارد ریال بوده که سهم بازار فیزیکی از این مبلغ ۴۰۲ هزار میلیارد ریال و بازار مشتقه ۱۸۹ هزار میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که سال گذشته حجم معاملات در بازار فیزیکی ۳۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه سهم معاملات بازار مشتقه طی سال گذشته حدود ۳۶۳ هزار میلیارد ریال بوده، گفت: دلیل کاهش حجم معاملات بازار مشتقه که مربوط به معاملات سکه آتی است نسبت به سال گذشته این بود که به علت نوسانات شدید دلار و طلای جهانی بورس کالا شاهد رفتارهای هیجانی از سوی معامله‌گران بود و این مسئله موجب شد اقدامات اصلاحی در روند معاملات انجام شود و بر همین اساس زمان شروع معاملات آتی سکه همزمان با تعیین نرخ در بازار آزاد اعلام شد و به جای اینکه معاملات از ساعت ۱۰ شروع شود از ساعت ۱۱ آغاز شد تا بورس کالا از خود به عنوان اینکه اعلام می‌کردند به بازار خط می‌دهد، رفع اتهام کند.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه حدود ۴ ماه است همه محدودیت‌هایی که برای بازار آتی در نظر گرفته شده بود برطرف شده است، خاطرنشان کرد: در بازار کالایی بورس کالا طی ۱۱ ماه سالجاری در تالار محصولات صنعتی و معدنی حدود ۱۲/۸ میلیون تن انواع کالا با ارزش بالغ بر ۲۱۲ هزار میلیارد ریال دادوستد شد که حاکی از رشد ۷ درصدی ارزش معاملات و افت ۳ درصدی حجم این محصولات است. همچنین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز طی این مدت ۱۰ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۱۸۷ هزار میلیارد ریال به فروش رسید که نسبت به سال گذشته ارزش آن ۶۱ درصد و حجم آن نیز ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.
پناهیان خاطرنشان کرد: طی سالجاری در بخش کشاورزی نیز شاهد معامله ۲۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال بودیم که این رقم نشان‌دهنده افزایش ۱۰۳ درصدی ارزش معامله و ۴۴ درصدی حجم معاملات بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته است. روند معاملات در تالار صادراتی بورس کالا نیز تا ۱۲ اسفند سالجاری ۵ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۴۳ هزار میلیارد ریال بوده که شاهد رشد ۵۹ درصدی ارزش معاملات و ۳۵ درصدی حجم کالاهای معامله شده نسبت به سالجاری هستیم.
وی در ادامه با اشاره به تامین مالی ۱۸۹ هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران گفت: این رقم در سال گذشته ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از رشد ۱۵ درصدی میزان تأمین مالی تولیدکنندگان است؛ همچنین در سالجاری بورس کالا با ارتقای سیستم‌های معاملاتی از راه دور اقدامات لازم را برای راه‌اندازی معاملات برخط آتی و معاملات بازار فرعی، سلف موازی استاندارد و راه‌اندازی سامانه معاملات مشتریان خرد انجام داد.
* پذیرش سلف موازی میلگرد و معاملات آتی زیره در سال ۹۲
مدیرعامل بورس کالای ایران از طراحی و ایجاد سیستم پذیرش قبض انبار، ارتقای سیستم‌های عرضه، نظارت بر بازار آتی و ثبت سفارش و تولید و توسعه سامانه‌های مغایرت‌گیری تسویه، سیستم کنترل تعهد عرضه و سیستم تسویه بین بانکی (ستاب) در سالجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: ۳۵ کالای جدید در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۱۱ کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و ۷ کالا در بخش کالاهای وارداتی در سال ۹۲ پذیرش شد و همچنین موفق به پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا از جمله سلف موازی میلگرد و آتی زیره شد.
پناهیان در ادامه به پذیرش انبارهای استان گلستان و کرمانشاه برای آغاز به کار سیستم معاملاتی از طریق قبض انبار خبر داد و گفت:‌ بورس کالای ایران در سالجاری در سطح ملی استاندارد میلگردهای گرم برای تسلیح بتن و انبارداری برای محصولات فولادی و کشاورزی را با همکاری سازمان ملی استاندارد تدوین کرد. یکی دیگر از اقداماتی که بورس کالا برای ارتقای معاملات محصولات کشاورزی انجام داد این بود که در چارچوب الزامات ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی روش قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی شد و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کلیه اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و از سال آینده عملیاتی خواهد شد.
وی ادامه داد: از سال آینده طبق قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی روش قیمت تضمینی برای کالاهای جو، ذرت، کنجاله سویا، پیاز، سیب‌زمینی و کلزا در بورس کالای ایرانی عملیاتی می‌شود و در این راستا جلسات و نشست‌های مختلفی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، خانه کشاورز و شرکتهای سهامی زراعی برگزار شده است تا این اقدام به نحواحسن از سال آینده این اقدام عملیاتی شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه برای تکمیل زنجیره تولید، توزیع و مصرف محصولات فولادی اقدام به راه‌اندازی سیستم قبض انبار کردیم، خاطرنشان کرد: برای متعادل‌سازی بازار محصولات پتروشیمی سقف مجاز تغییر قیمت ۷ گروه کالایی را افزایش داده و ۳۹ قلم کالای پتروشیمی را که دارای بازار متعادلی هستند از سیستم بهین‌یاب خارج کردیم.
پناهیان در مورد اولویت‌های بورس کالای ایران برای سال آینده اظهار داشت: راه‌اندازی معاملات برخط قراردادهای آتی، ارتقای سامانه‌های بازارهای فیزیکی و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذیرش انبارها و صدور قبض انبار، راه‌اندازی قرداد آتی بر روی دارایی‌‌های پایه جدید، گسترش بازارگردانی در قراردادهای مشتقه، راه‌اندازی معاملات اختیار و معاملات سلف موازی از جمله اقداماتی است که بورس کالا در سال آینده پیگیری می‌کند.
وی در مورد نقش بورس کالا و چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای فعالیتهای بورس کالا، گفت: طی سالهایی که بورس کالا راه‌اندازی شده است به دنبال شفافیت و رقابت‌پذیری بوده‌ایم بنابراین با توجه به اینکه ۲ موضوع شفافیت و رقابت‌پذیری یکی از مسائلی است که در اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخته شود، بورس کالا از زمان راه‌اندازی خود این ۲ موضوع را پیگیری می‌کرده و حال که اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است به دنبال ارتقای این ۲ بخش خواهد بود. مهمترین خواسته بورس کالا از مردم و دولت این است که به این بورس به عنوان ابزاری برای کمک به افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری نگاه کنند.
مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه با حمایت از عملکرد و ساختار بورس کالای ایران می‌توانیم میزان بهره‌وری هر واحد را اندازه‌گیری کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فاز دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال آینده اجرایی می‌شود هنوز ماموریت خاصی به بورس کالا در این زمینه ارائه نشده است زیرا تا این لحظه ابعاد اجرای طرح و اینکه دقیقا هر بخشی با چه تغییراتی و به چه میزان روبرو خواهد شد مشخص نیست ولی باید به این نکته اشاره کنم که بورس کالا یک بازار است و اگر کارکرد اصلی خود را ادامه دهد مشکلی رخ نخواهد داد.
پناهیان با اشاره به اینکه در نظر داریم تا پایان برنامه استراتژیک بورس کالا ارزش معاملات آتی نسبت به معاملات فیزیکی ۴ برابر افزایش پیدا کند در مورد تاثیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۱۳ سنت، گفت:‌ این مسئله تاثیر خاصی بر روی معاملات محصولات پتروشیمی در معاملات این محصولات نداشته است و همانطور که سود شرکتها نشان می‌دهد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی تاثیر چندانی بر روی نرخ سود آنها نداشته است.
وی در مورد خریداران رینگ صادراتی بورس کالا گفت: در حال حاضر ۲۳ کشور شامل ۵۰ شرکت محصولات صادراتی بورس کالا از جمله قیر صادراتی را خریداری می‌کنند.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=31284
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ورود ۲۳ کشور به بورس کالای ایران
ورود ۲۳ کشور به بورس کالای ایران
ورود ۲۳ کشور به بورس کالای ایران
ورود ۲۳ کشور به بورس کالای ایران
ورود ۲۳ کشور به بورس کالای ایران