رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درهمایش آشنایی با قراردادهای سلف موازی، استاندارد میلگرد در بورس کالای ایران، ‌استفاده از قراردادهای سلف موازی را مسیری برای افزایش نقد شوندگی محصولات در بورس کالا عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد، قدم بزرگی در بحث ورود محصولات به بورس کالا برداشته می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک این بورس به بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا ورود پیدا کند.

به گزارش پول پرس، علی صالح‌آبادی اظهار داشت: با ورود معاملات سلف موازی در بورس کالا طبق موازین شرعی، بازار کارایی و شفافیت قابل قبولی خواهد داشت. به این ‌ترتیب بازار آزاد می‌تواند به راحتی از بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات بهره مند شود. وی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری ما این است که علاوه بر محصولات فیزیکی، محصولات مالی مبتنی بر کالا نیز وارد بورس کالا شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بسیاری از محصولات پتروشیمی وارد بورس کالا شده‌اند و هم‌اکنون درصد زیادی از معاملات بورس کالا مربوط به این محصولات است.

وی در خصوص موازین شرعی معاملات سلف موازی ابراز داشت: هنگامی که بحث معاملات سلف در بورس کالا مطرح شد، طبق موازین شرعی، معاملات سلف نمی‌توانست بازار ثانویه داشته باشد که با راه‌اندازی قرارداد سلف موازی این مشکل برطرف شد.

صالح‌آبادی گفت: با توجه به این امکان و توجه به کالاهایی که ماهیت تجاری دارند، طبیعتا خریداران در بورس کالا افزایش می‌یابند و هر روز می‌توانیم شاهد قیمت‌گذاری محصولات به صورت روزانه باشیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ویژگی‌های این قرارداد تصریح کرد: قرارداد سلف موازی مبتنی بر تحویل است. همان طور که در قرارداد فیوچرز، تحویل عامل مهمی محسوب می‌شود، اما در این قرارداد اگر خریدار یا فروشنده، تمایلی به تحویل کالا نداشته باشند متحمل جریمه می‌شوند. وی توضیح داد: با راه‌اندازی این محصول قدم بزرگی را در بحث ورود محصولات به بورس کالا شاهد خواهیم بود و امیدواریم که در آینده نزدیک بورس کالا به بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز ورود پیدا کند.

همچنین در این مراسم مدیرعامل بورس کالای ایران رقم تامین مالی بورس کالا برای تولیدکنندگان را در ۱۱ ماهه ابتدای امسال ۱۸۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی جدید یکی از اهداف هشت گانه استراتژیک بورس کالای ایران است.

حسین پناهیان در سمینار قراردادهای سلف موازی میلگرد، با تاکید بر نقش بورس کالای ایران در اقتصاد ملی گفت: در یازده ماهه سال جاری حجم معاملات سلف در بورس کالا به حدود ۱۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. این به‌آن معنی است که بورس کالا به تنهایی ۱۸۵ هزار میلیارد ریال برای تولیدکنندکان تامین مالی کرده است، این رقم در سال گذشته بالغ بر ۱۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: این در حالی است که کل تامین مالی صورت گرفته از سوی نظام عریض و طویل بانکی کشور بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد بوده است و با نگاهی به این آمار می‌توان به نقش و اهمیت فعالیت بورس کالا در عرصه اقتصاد کشور پی برد. وی در ادامه به تشریح مزایای این ابزار مالی نوین و معرفی برنامه‌های بورس کالا جهت توسعه این دسته از ابزارهای مالی پرداخت.

وی افزود: از این رو، سعی شده است که با ورود ابزارهای نوین مالی مبتنی بر معاملات سلف و همچنین سایر دارایی‌های پایه مورد معامله در بورس کالا، ضمن تنوع بخشی و رونق بیشتر به معاملات، فرصت‌های نوینی را فراروی فعالان بازار اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی قرار دهیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه توسعه ابزارهای مالی جدید یکی از اهداف هشت‌گانه استراتژیک بورس کالای ایران است، توضیح داد: این بورس در جهت نیل به این هدف استراتژیک و افزایش سهم ابزارهای مالی جدید از معاملات بورس، طی سال‌های اخیر سعی داشته است که ابزارهای مالی را توسعه دهد. وی یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش عرضه و پذیرش کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا را پذیرش دارایی پایه میلگرد برای معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد برشمرد و گفت: از دیگر اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است می‌توان به آماده‌سازی پذیرش دارایی پایه ذرت، کنجاله سویا و میلگرد برای معاملات قراردادهای آتی و پذیرش نهایی دارایی پایه زیره سبز برای این معاملات اشاره کرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30958
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ابزارهای مالی جدید وارد بورس کالا می‌شود
ابزارهای مالی جدید وارد بورس کالا می‌شود
ابزارهای مالی جدید وارد بورس کالا می‌شود
ابزارهای مالی جدید وارد بورس کالا می‌شود
ابزارهای مالی جدید وارد بورس کالا می‌شود