بازار بورس روزهای ناخوشی را سپری می‌کند. روند رو به رشد شاخص کل که از ابتدای سال جاری شروع شده بود در میانه‌های دی‌ماه متوقف شده و برخلاف انتظار روندی نزولی را در پیش گرفت. شاخص کل که در هفته اول دی‌ماه از مرز ۸۹ هزار واحد عبور کرده بود در پایان هفته گذشته به کانال ۷۹ هزار واحدی بازگشت. بازار بورس در حالی با ریزش شاخص دست و پنجه نرم می‌کند که مدیران بازار سرمایه کاملا در سکوت خبری به سر می‌برند و سهامداران خود با نگرانی شاهد از دست دادن سرمایه‌هایشان هستند. ریزش‌های پی در پی بسیاری از سهامداران و مخصوصا حقیقی‌ها را نگران کرده به گونه‌یی که بدون توجه به ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، اقدام به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا خود را از فشارهای روحی برهانند. مشاهده هر روزه تابلو و سقوط قیمت‌ها این روزها کار دشواری است. بدون شک مصوبات مجلس در خصوص تعیین قیمت ۱۵ سنتی خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن، از لحاظ روانی تاثیر بسیاری در آنچه در بورس رخ داد داشته است. این دو صنعت نزدیک به ۳۰ درصد از ارزش بازار بورس را در اختیار دارند و راهکار بورس بعد از تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف دسته‌جمعی نهادهای پتروشیمی بود.

کارشناسان بازار سرمایه افزایش سقف تسهیلات و وام مسکن و در نتیجه ایجاد چشم‌انداز رونق در بازار املاک، ابهام در توافق ژنو، انتشار آمار افزایش عرضه سهام سرمایه‌گذاران عمده در بورس، تعیین قیمت جدید خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن در بودجه ۹۳ و انتشار شایعات رنگارنگ در بازار را از جمله دلایل افت بازار سرمایه می‌‌دانند. بر اساس بررسی‌ها سهامداران عمده طی سه ماه اخیر عرضه‌های گسترده‌یی را در بازار سهام انجام داده‌اند و برخی تحلیلگران معتقدند که این امر بر روند بازار سرمایه بی‌تاثیر نبوده است. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاهد تجمع برخی سهامداران در مقابل تالار حافظ بودیم. معترضان خواهان رسیدگی مسوولان به وضعیت موجود بودند. در کل شرایط امروز بازار نگران‌کننده نشان می‌دهد و بسیاری از سهام شرکت‌ها به کمتر از ارزش ذاتی خود سقوط کرده‌اند و فرصت مناسبی را برای خرید ایجاد کرده‌اند. اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران به بازگشت بازار اعتماد کافی ندارند از هرگونه خرید امتناع می‌کنند.

در این اوضاع و احوال به نظر می‌رسد ابطال مصوبه مجلس در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی در شورای نگهبان، شوک مثبتی به بازار سرمایه‌ وارد خواهد کرد. این روزها رایزنی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به شدت ادامه دارد به‌گونه‌یی که سخنگوی دولت در اظهارنظری اعلام کرد دولت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را در محدوده ۱۰ سنت منطقی می‌داند. طی چند هفته اخیر موضوعات احساسی و روانی به شدت بر بازار سرمایه سایه افکنده است و به همین دلیل نمی‌توان آینده تالار شیشه‌یی را به درستی پیش‌بینی کرده زیرا بررسی وضع احساسات و هیجانات از مسائل مالی و اقتصادی دشوارتر است. البته اینکه چه عواملی باعث شده که بازار سهام تا این حد درگیر احساسات شود خود مقوله جداگانه‌یی است. در کنار این موارد می‌توان بازار سرمایه را طی چند ماه اخیر بازاری بدشانس دانست.

زیرا هرگاه که نشانه‌ها حاکی از رشد و صعود بود، یک حادثه و چالش جدید باعث تزریق ناامیدی و ادامه روند نزولی بازار شد. این‌گونه ناامیدی‌های ادامه‌دار باعث پررنگ‌ شدن حس بی‌اعتمادی شده واین امر عامل فروش‌های احساسی و هیجانی بدون توجیه این روزهای سهامداران است. یکی از مهم‌ترین ایرادات بورس تهران، ساختار دولتی و متاثر بودن این بازار از تصمیمات دولت است. کارشناسان اعمال سیاست‌های دولتی نظیر کنترل صف‌های فروش را برخلاف روح بازار سهام که سازمانی مردم نهاد بوده می‌دانند. این روزها بازار بورس به مثابه یک فرد بیمار شده که هر روز و هر ساعت برای بهبود وضعیتش، یک تصمیم جدید گرفته می‌شود در حالی که این اقدامات غالبا احساسی تنها به ملتهب‌تر شدن فضا منجر خواهد شد و این التهاب نیز نتیجه‌یی به جز ناامنی و بی‌اعتمادی سهامداران به دنبال نخواهد داشت.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30591
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بازار بورس در تلاش برای رهایی از التهاب
بازار بورس در تلاش برای رهایی از التهاب
بازار بورس در تلاش برای رهایی از التهاب
بازار بورس در تلاش برای رهایی از التهاب
بازار بورس در تلاش برای رهایی از التهاب