لیلی خامنه*: روز گذشته شاخص بورس تهران با نزول قابل توجهی مواجه شد و تا مرز ۸۰ هزار واحد پایین آمد، ‌روند کاهشی که کارشناسان بازار سرمایه از آن با عنوان سقوط در رویایی‌ترین سال بورس نام می‌برند تنها بیانگر یک موضوع بود، سیاست‌های سازمان بورس برای کنترل شاخص بورس کارساز نبوده و در بازاری پر از ابهام و نگرانی سهامداران حتی به قول مسوولان عالیرتبه اقتصادی کشور یعنی وزارت اقتصاد هم اعتماد نمی‌کنند. در دوماه اخیر سهامداران تازه وارد و قدیمی از اوضاع فعلی بورس تهران شدیدا نگران هستند، مسوولان بورس سکوت را بر شفاف‌سازی ترجیح داده‌اند درحالی که این بازار از نبود اطلاعات و تحلیل‌های مناسب در رنج است. درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه و علل سقوط مستمر شاخص کل با عباس حقانی‌نسب که از کارگزاران باسابقه و مدیران دیرین بورس و رییس هیات‌مدیره سبدگردان‌هدف محسوب می‌شود گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده‌ایم.
به نظر شما روند کاهشی شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ؟

تا زمانی که سازمان بورس دست از این تمهیداتی که به قول خودشان برای کنترل شاخص و سقوط بیش ازحد قیمت‌ها اندیشیده، ‌بردارد. درحال حاضر اکثر نمادهای بورس بسته است و از سوی دیگر به دلیل دستورالعمل جدید سازمان بورس برای اعمال محدودیت در فروش سهام شرایطی بسیار مبهم در بازار ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود بازار به سمتی حرکت کند که هر روز شاهد افزایش ابهامات و منفی شدن بازار باشیم.

این کنترل معنی دستکاری را نمی‌دهد؟

بله، ‌متاسفانه دستکاری مقام ناظر برای کنترل شاخص به اندازه‌یی رشد کرده که تبدیل به عادت شده است درصورتی که کارشناسان و مدیران بورس اعتقاد راسخ به این موضوع دارند که ادامه مداخله دربازار نه تنها به کنترل روند نزولی شاخص کمکی نمی‌کند بلکه از عوامل اصلی تداوم کاهش شاخص محسوب می‌شود.

اما مدیران می‌گویند مهم‌ترین هدف‌شان از این کنترل حفظ حقوق سهامداران خرد است؟

اگرچه این سیاست‌های محدود‌کننده و کنترلی در بازار با هدف یا بهتر بگویم شعار حمایت از سهامداران خرد انجام می‌شود اما در محتوا مقصود کنترل شاخص است درحالی که تمام این اقدامات نتیجه عکس داده و ما شاهد کاهش مستمر شاخص هستیم.

در بازارهای دنیا وقتی چنین شرایطی برای بورس ایجاد می‌شود مدیران بازار را به حال خود رها می‌کنند تا بازار خود را اصلاح کند و دامنه نوسان را باز می‌گذارند اما در ایران کنترل‌های بی‌جهت از شاخص به سدی تبدیل شده برای بازگشت شرایط عادی و تعادل در بازار.

چشم‌انداز بازار کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از بازار تعطیل است و با وجود مشخص شدن قیمت خوراک مشخص نیست چرا نماد پتروشیمی‌ها باز نمی‌شود، به طور خلاصه باید گفت در حال حاضر سهامداران و سرمایه‌گذاران ما به دلیل سیاست‌های مبهم‌آمیز و فضای خاکستری حاکم بر بازار به دلیل اقدامات یک شبه مدیران بورسی نمی‌توانند تصمیم‌گیری درست درباره خرید وفروش سهام داشته باشند و به نظر من دستورالعمل‌های اخیر مصداق بارز دستکاری است.

مرز سقوط شاخص را تا چه عددی پیش‌بینی می‌کنید؟

به اعتقاد من شاخص بازار همچنان روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و من پیش‌بینی می‌کنم تا کانال ۷۷ هزار واحد کاهش یابد.
منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=30476
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دخالت در معاملات، منافع سهامداران خرد را تامین نمی‌کند
دخالت در معاملات، منافع سهامداران خرد را تامین نمی‌کند
دخالت در معاملات، منافع سهامداران خرد را تامین نمی‌کند
دخالت در معاملات، منافع سهامداران خرد را تامین نمی‌کند
دخالت در معاملات، منافع سهامداران خرد را تامین نمی‌کند