مهدی حاجی وند*: مخالفت مجلس با واگذاری۱۰۰ درصدی باشگاه ها از طریق فرابورس”؛ این موضوع آخرین مصوبه قانونی است که توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است تا واگذاری دو تیم پرطرفدار و پرحواشی استقلال و پرسپولیس از طریق مزایده انجام شود.

بر اساس این مصوبه که در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور با الحاق یک بند به تبصره ۳ این لایحه در روز ۱۲ بهمن مورد موافقت قرار گرفت، در سال ۱۳۹۳ سهام باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال از طریق مزایده و با رعایت قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ واگذار خواهد شد.
در بیان چرایی مخالفت نمایندگان مجلس با واگذاری سهام دو تیم سرخابی از طریق بازار سرمایه باید گفت پذیرش شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تابع شرایط خاص است. باشگاه‌ها باید به شرکت‌های سهامی عام تبدیل و دو سال عملکرد مثبت داشته باشند.
بر اساس قوانین موجود برای اینکه سهام شرکتی قابلیت عرضه در بورس را داشته باشد باید سودآور باشد، اما تیم‌های آبی و قرمز در حال حاضر زیان‌ده هستند و بدهی‌های قابل توجهی دارند. از این رو برای این که بخش خصوصی بتواند این تیم‌ها را به سودآوری برساند باید سهام مدیریتی آنها واگذار شود.
شفافیت مالی و چشم‌انداز روشن از دیگر شرایط ورود باشگاه‌های ورزشی به بورس است. تهیه صورت‌های مالی شفاف سالانه توسط حسابدار رسمی برای هر دو تیم فرآیندی غیرمعمول، پیچیده و تا اندازه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.
از این واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از طریق بورس و مزایده از جمله راه‌کارهایی است که برای خصوصی‌سازی این دو تیم وجود دارد.
بر اساس قانون شرکت‌هایی که پتانسیل ورود به بورس را دارند از طریق بورس باید کشف قیمت شوند و شرکت‌هایی که نمی‌توانند بستر ورود بورس را در کوتاه مدت فراهم کنند از طریق مزایده واگذار می شوند. علاوه بر این باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر مشکل تدوین اساسنامه و هماهنگی با اساسنامه مورد نظر بورس برای واگذاری را دارند.
نحوه قیمت گذاری باشگاهها
سازمان خصوصی‌سازی رویه‌های متفاوتی برای قیمت‌گذاری سهام شرکتهای دولتی جهت واگذاری به بخش خصوصی دارد که برای قیمت گذاری شرکتهایی که دارایی نامشهود دارند و برند آنها در مقایسه با ارزش دارایی های فیزیکی شرکت قابل توجه است می‌باید معیارهای نوین قیمت گذاری استفاده شود و دقت بیشتری روی قیمت‌گذاری این گونه شرکتها اعمال شود.
بازیکنان از جمله دارایی های باشگاهها محسوب می‌شوند که هر یک، از ارزش خاصی برخوردار می باشند. وضعیت ارزشگذاری این بازیکنان مراحل کارشناسی مختص خود را طلب می‌کند که در نهایت به واقعی شدن قیمت باشگاه می‌انجامد. ارزشگذاری نشان تجاری و برند باشگاههای ورزشی نیز از دیگر موارد مهم در بحث قیمت گذاری سهام تیم‌های ورزشی برای واگذاری به بخش خصوصی است. نکته‌ای که باید مورد توجه امیررضاخادم، به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان برای واگذاری سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس قرار گیرد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=29579
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

پیش شرط‌‌‌های حضور باشگاههای ورزشی در بورس
پیش شرط‌‌‌های حضور باشگاههای ورزشی در بورس
پیش شرط‌‌‌های حضور باشگاههای ورزشی در بورس
پیش شرط‌‌‌های حضور باشگاههای ورزشی در بورس
پیش شرط‌‌‌های حضور باشگاههای ورزشی در بورس