پژوهشکده بیمه در پژوهشی به این نتیجه رسید که تعداد شرکت‌های بیمه با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران بسیار کمتر از تعداد مناسب است اما با مقیاس بهینه برای ایجاد شرایط رقابتی در صنعت دست کم به میزان ۲۰ شرکت بیشتر از تعداد شرکت‌های موجود در صنعت بیمه داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پول پرس، پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طرح «برآورد تعداد بهینه شرکت‌های بیمه در صنعت بیمه ایران» به این نتیجه رسید که براساس شاخص هرفیندال که تعداد مناسب شرکت‌های بیمه با فرض تولید جاری حق بیمه در ایران به دست آمد که تعداد شرکت‌های بیمه در ایران با مقیاس بهینه برای ایجاد شرایط رقابتی در صنعت دست کم به میزان ۲۰ شرکت بیشتر از تعداد شرکت‌های موجود در صنعت است.

تعداد شرکت‌های بیمه موجود در ایران بسیار کمتر از تعداد مناسب (با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران) است که شرایط رقابتی را در صنعت ایجاد کند.
همچنین این پژوهشکده به این نتیجه رسیده است که تعداد شرکت‌های بیمه موجود در ایران بسیار کمتر از آن تعدادی است که باعث کاهش صرفه‌های ناشی از مقیاس تولید حق بیمه در شرکت‌ها شود.
پژوهشکده بیمه در این تحقیق که از طریق ابزارهای در دسترس و با توجه به نظریه‌های علم اقتصاد بیمه برآورد مناسبی از تعداد بهینه شرکت‌های بیمه با مقیاس بهینه به دست آورده تا تصمیم گیری در مورد بهبود کارآیی بازار و چگونگی ورود شرکت‌های بیمه جدید مطابق با واقعیت‌های بازار صورت گیرد.
بر همین اساس در این تحقیق ابتدا با بهره گیری از مطالعات تطبیقی میان تولید ناخالص داخلی، تولید حق بیمه، تعداد شرکت‌های بیمه در بیمه خوشه‌ای از کشورهای جهان، وضعیت ایران با کشورهای دیگر مقایسه شده است و نتایج به دست آمده نشان دهنده این است اولا تعداد شرکت‌های بیمه در ایران به نسبت تولید ناخالص داخلی در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار کمتر است.
همچنین در مرحله بعد از طریق روش تحلیل مرزی داده‌ها در اقتصاد سنجی، تولید بالقوه حق بیمه در ایران با در نظر گرفتن این که کارآیی شرکت‌های بیمه حداقل به سطح میانگین کشورهای مورد بررسی برسد به دست آمد و از تقسیم آن به مقیاس بهینه تولید حق بیمه در ایران، تعداد بهینه شرکت های بیمه با مقیاس بهینه در ایران به میزان ۷۳ شرکت به دست آمد که ابتدا از تعداد موجود شرکت‌های بیمه با مقیاس برابر و بهینه در ایران(۳۰ شرکت ) به میزان ۴۳ شرکت کمتر است. همچنین از طریق شاخص هرفیندال تعداد مناسب شرکت‌های بیمه با فرض تولید جاری حق بیمه در ایران به دست آمد که نشان دهنده این است که تعداد شرکت‌های بیمه در ایران با مقیاس بهینه برای ایجاد شرایط رقابتی در صنعت دست کم به میزان ۲۰ شرکت بیشتر از تعداد شرکت‌های موجود در صنعت است.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=2578
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بیمه مرکزی: ۲۰شرکت بیمه کم داریم
بیمه مرکزی: ۲۰شرکت بیمه کم داریم
بیمه مرکزی: ۲۰شرکت بیمه کم داریم
بیمه مرکزی: ۲۰شرکت بیمه کم داریم
بیمه مرکزی: ۲۰شرکت بیمه کم داریم