تا نیمه نخست امسال، ‌میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان بوده است درحالی که بازار سرمایه ایران با دست یافتن به رکوردهای جدید توانسته ارزش خود را به بیش از ۴۰۰ هزارمیلیارد تومان افزایش دهد، ‌به همین دلیل است که باید این سوال را مطرح کرد: چرا این بازار ۴۰۰ هزارمیلیاردتومانی تاکنون نتوانسته برای خارجی‌ها جذاب باشد. در این باره با مسعود گلشیری، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم و موقعیت بازارسرمایه ایران را برای جذب سرمایه مورد بررسی قرار داده‌ایم به عقیده او یکی از راه‌های توسعه بازار سرمایه استفاده از توان سرمایه‌گذاری خارجی در سبد مالی است در نتیجه لازم است با برنامه‌ریزی و عملکرد صحیح این بازار به رشد و توسعه اقتصاد پایدار کشور دست یافت.

 

شما سرمایه‌گذاری خارجی در سبد مالی را یکی از بهترین راه‌ها برای جذب سرمایه به بورس می‌دانید، ‌مهم‌ترین ویژگی این نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

مهم‌ترین ویژگی این نوع سرمایه‌گذاری، ‌فرار بودن آن است به عبارت دیگرسرمایه‌گذاری خارجی درصورت عدم وجود قوانین و مقررات مناسب درهرلحظه قادر است با فروش سهام یا اوراق بهادار، سرمایه‌اش را به کشورخود یا کشور ثالث منتقل کند.

پس منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در بورس چیست؟

به نظر من مزیت‌های حاصل از ورود سرمایه‌های خارجی به بورس آنقدر زیاد است که نمی‌توان از آن چشمپوشی کرد، منافعی مانند بهبود کارایی، ‌افزایش نقدینگی، ‌بهبود زیرساخت‌ها، ‌افزایش عمق بازار و ایجاد فضای رقابتی سالم و افزایش قیمت سهام و بهبود سازوکارهای قیمت‌گذاری اوراق بهادار.

بسیاری معتقدند سرمایه‌گذاران داخلی درصورت دریافت سیگنال از بازارهای دیگر به سرعت سرمایه‌های خود را از بازار بورس ایران می‌برند؟

درست است که با جذاب‌تر شدن بازارسرمایه داخلی از فرار سرمایه‌ها به خارج از کشور یا انتقال آنها به بخش‌های غیر مولد نیز می‌توان جلوگیری کرد.

تهدیدات بالقوه حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در بورس چیست؟

سرمایه‌گذاری خارجی در بورس به دلیل ویژگی‌های مثبت دارای خطرات بالقوه زیادی است که عدم توجه به آن می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد زیرا این نوع سرمایه‌گذاری خارجی بازهم تاکید می‌کنم بسیار فرار بوده و از حساسیت بالایی نسبت به تغییرات و بحران‌های داخلی و بین‌المللی برخوردار است و می‌تواند به افزایش نوسانات و ناپایداری بازار بورس منجر شود زیرا سرمایه‌گذار خارجی هر موقع اراده کند می‌تواند سرمایه‌اش را از بورس خارج کند.

چه راهکاری را برای جلوگیری از این مهم پیشنهاد می‌کنید؟

من سرمایه‌گذاری خارجی در سبد مالی را پیشنهاد می‌کنم، این نوع سرمایه‌گذاری شکلی از تامین مالی است که اختصاص به بخش یا شرکت خاصی ندارد، سرمایه‌گذاری خارجی در سبد مالی شکلی‌های مختلف دارد، می‌تواند به صورت افزایش منابع مالی شرکت‌های داخلی بوده و موجبات حضور قدرتمندانه آنها را فراهم کند یا از نوع خرید اوراق بهادار و بیشتر انواع اوراق قرضه دولتی و ابزارهای مشتق باشد.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=24495
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

خطری که بورس تهران را تهدید می‌کند
خطری که بورس تهران را تهدید می‌کند
خطری که بورس تهران را تهدید می‌کند
خطری که بورس تهران را تهدید می‌کند
خطری که بورس تهران را تهدید می‌کند