محصولات کشاورزی وارداتی قابل عرضه در بورس به‌طور معمول به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شود و قبل از عرضه در بازار آزاد خرید و فروش می‌شوند.

به گزارش پول پرس، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی و روستایی ایران امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: برای از بین بردن رانت موجود در عرضه محصولات کشاورزی، باید محصولاتی که قابلیت عرضه در بورس کالا (مانند گندم، جو، ذرت و پنبه) را دارند، عرضه و میزان آن را افزایش داد که وزیر جهاد کشاورزی نیز بر این مهم تأکید داشتند.

عباس بنازاده افزود: سالانه حدود ۱۵ میلیون تن از این محصولات وارد کشور می‌شود، اما اصلاً بر روی تابلوی بورس عرضه نمی‌شود و ارگان دولتی، شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی آن را در بازار آزاد عرضه می‌کنند، این در حالی است که به آن یارانه پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با عرضه این محصولات در بورس کالا، می‌توان روند توزیع آنها را شفاف کرد و از چندنرخی‌های موجود در بازار جلوگیری کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی و روستایی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه بنا است قانون انتزاع و وظایف جداشده بخش کشاورزی دوباره به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد، ابتدا محصولات وارداتی که قیمت آن مشخص در زمان ثبت سفارش مهم، عرضه در بورس کالا بر روی آن زده شود تا با این کار به راحتی بتوان قیمت‌ها را شفاف کرد که این امر در بازار آزاد نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بنازاده تصریح کرد: محصولاتی مانند شکر، گندم، جو و روغن خام اکنون به‌صورت اختیاری در بورس کالا عرضه می‌شود، اما اجباری برای واردکنندگان به عرضه محصول خود در بورس کالا را ندارند؛ به همین منظور این محصولات به قیمت بالایی در بورس برای بازارگرمی عرضه می‌شود و با قیمت کمی کمتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه الزامی برای محصولات کشاورزی عرضه‌شده در بورس کالا وجود ندارد، یادآور شد: در صورتی که محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس وارداتی از مبداء وارد بورس کالا شود و نظارتی بر روی قیمت‌گذاری این محصولات وجود داشته باشد، امکان عرضه این محصولات به‌صورت دست اول و جلوگیری از رانت موجود در توزیع نهاده‌ها وجود دارد.

بنازاده تأکید کرد: دولت فلز و پتروشیمی را نیز با الزام وارد بورس کالا کرد، در صورتی که در بخش کشاورزی نیز اجبار وجود داشته باشد با وجود نارضایتی‌های اولیه توزیع‌کنندگان نهاده، به تعادل قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بورس، کیفیت کالاهای عرضه‌شده را بررسی و بر اساس درجه کیفیتی یک و دو و کشور واردکننده را مشخص و خریدار نیز با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید می‌کند.

انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=21639
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نهاده‌های کشاورزی به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شوند!
نهاده‌های کشاورزی به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شوند!
نهاده‌های کشاورزی به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شوند!
نهاده‌های کشاورزی به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شوند!
نهاده‌های کشاورزی به‌صورت دست دوم در بورس کالا عرضه می‌شوند!