با عرضه اولیه شرکت داروسازی دانا با نماد «ددانا» در بورس، اولین قدم عملیاتی بانک ملی ایران برای خروج از بنگاهداری برداشته شد.

به گزارش اخبارپول، در روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۲۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد سهام شرکت داروسازی دانا عرضه شد که میزان مشارکت برای خرید این سهام یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۳۴۴ کد معاملاتی بود که یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۶۰۷ کد (نفر)، موفق به خرید این سهم شدند. این میزان مشارکت در خرید حدود ۷۰ هزار نفر بیشتر از مشارکت در نخستین عرضه اولیه سال جاری یعنی آسیاتک بوده که سه هفته قبل صورت گرفت. پیش‌بینی می‌شد به هر کد معاملاتی ۲۰۰ سهم فروخته شود اما به دلیل استقبال از خرید سهم، به هر کد معاملاتی ۷۲ سهم اختصاص یافت.

* وعده‌هایی که در حال محقق‌شدن است
دی ماه سال گذشته بود که محمدرضا فرزین اعلام کرد بر روی خروج بانک ملی از بنگاهداری اصرار دارد. او گفته بود: «شعار من در بانک ملی این است که هنر بانک ملی باید خلق بنگاه باشد، نه مدیریت بنگاه. در واقع ما به‌دنبال خلق بنگاه هستیم که در این‌باره برنامه مشخص دوساله‌ای هم دارم تا خلق بنگاه‌های جدید بر اساس مزیت‌ها و مطالعات آمایش سرزمین در استان‌های کشور را در دستور کار قرار دهیم. ما مدیریت بنگاه‌ها را نمی‌خواهیم و اگر هم‌ چنین مواردی وجود دارد، به اضطرار است که قطعاً در اولین فرصت به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا توسط آنها مدیریت شود.»
سه ماه بعد، یعنی فروردین سال جاری، فرزین در توئیتی نوشت: «با تلاش همکارانم در بانک، ۲۵ شرکت از بنگاه‌های اقتصادی مجموعه بانک ملی برای سال جاری آماده واگذاری شد. این اقدام در راستای خروج از بنگاه‌داری و تمرکز فعالیت بانک بر بانکداری است». حال با عرضه سهام داروسازی دانا که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو (متعلق به بانک ملی ایران)، این بانک نشان داده است حتی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های اصلی خود را نیز واگذار می‌کند تا به وعده خروج از بنگاه‌داری این بانک بزرگ دولتی کشور، جامه عمل بپوشاند.

* همه‌چیز در مورد داروسازی دانا
شرکت داروسازی دانا بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک و تنها تولیدکننده مواد اولیه آنتی‌بیوتیک استریل در ایران و خاورمیانه و تأمین کننده مواد اولیه شرکت‌های داروسازی تولیدکننده محصوالت آنتی‌بیوتیکی در کشور است. سهم بازار این شرکت، حدود سه درصد بازار دارویی کشور است و فروش آن حدود دو هزار میلیارد تومان است. این شرکت در شاخص سودآوری رتبه اول شرکت‌های دارویی کشور و در شاخص فروش، جزو ۳ شرکت برتر دارویی کشور است. در پنج سال اخیر میزان فروش این شرکت پنج برابر و سود آن ۱۳.۵ برابر شده است. همچنین نسبت بهای تمام‌شده به فروش که به‌طور متوسط در صنعت دارویی حدود ۶۰ درصد است، در شرکت داروسازی دانا ۳۸ درصد بوده که بیانگر مدیریت مطلوب و اثربخش و استراتژی‌های دقیق مالی شرکت است.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، سرمایه‌گذاری شفادارو، داروسازی جابربن حیان، داروسازی اسوه و کیمیدارو سهامداران عمده این شرکت هستند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=200857
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه برداشته شد
نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه برداشته شد
نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه برداشته شد
نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه برداشته شد
نخستین گام بانک ملی برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه برداشته شد