- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

کاهش خروج سرمایه حقیقی‌ها از بورس

به گزارش اخبارپول، بازار سرمایه که از چند وقت گذشته وارد دورانی با ثبات شد، در روزهای پایانی سال در حال پشت سر گذاشتن معاملاتی بی رمق است و اکنون دیگر ارزش معاملات این بازار چنگی به دل نمی‌زند.

در کنار ورود بازار سرمایه به دوران رکود، نکته قابل توجه فعالان بازار سرمایه که سبب افزایش امیدواری‌ها به روند بورس شد، کاهش خروج سرمایه حقیقی‌ها از این بازار است که توانست خوش بینی‌های زیادی را در میان سرمایه گذاران برای تداوم حضور در این بازار ایجاد کند.

اکنون به گفته اکثر کارشناسان، بازار سرمایه در بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری قرار گرفته است، بنابراین به دلیل ورود قیمت سهام شرکت‌ها در نقطه ارزندگی، محال است که سرمایه گذاران با در پیش گرفتن نگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بورس، قادر به کسب بازدهی معقول از این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای موازی نباشند.

با توجه به تداوم فروش سهام در بازار اما به قدری کاهش میزان عرضه در بورس نسبت به چند وقت گذشته، چشمگیر بوده که این اتفاق می‌تواند در میان سهامداران نویددهنده پایان سرخ پوشی شاخص بورس و نیز بازگشت روزهای خوش به این بازار باشد.

رنگ معاملات بورس از نخستین هفته اسفندماه و تحت تاثیر احیای احتمالی برجام تا حدودی تغییر و اقبال سهامداران نسبت به خرید صنایع برجامی مانند بانک، خودرو و حمل و نقل افزایش پیدا کرد، تا حدی که گروه بانکی ها با ورود بیش از ۹۱ میلیارد تومان نقدینگی توانستند در صدر لیست خرید سهامداران خرد قرار بگیرند.

در مقابل با توجه به تغییر قیمت ها در بازار ارز و نیز تحت تاثیر قرار گرفتن کامودیتی‌ها از این تغییرات قیمتی، شاهد افزایش فروش و نیز خروج سهامداران از سهام ارزمحور مانند پتروشیمی و معدنی‌ها در بازار بودیم.

در ادامه چنین تغییراتی در مسیر بازار، در هفته‌ای که گذشت نیز کاهش خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی در بازار تداوم پیدا کرد و در مجموع رقمی حدود ۴۶۰ میلیارد تومان از این بازار خارج شد. این آمار نشان دهنده کاهش حدود ٣٢ درصدی خروج نقدینگی از بازار سرمایه در هفته دوم اسفند ماه نسبت به هفته نخست آن است.

انتظار ریزش شدید شاخص بورس وجود ندارد

«مهدی سوری» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌ها در بازار اشاره کرد و افزود: افزایش سودآوری شرکت‌ها و نیز سطح قیمتی آن‌ها به حدی رسیده است که اکنون دیگر کسی انتظار ریزش شدید بورس را ندارد و همین امر به مراتب منجر به کاهش تمایل سهامداران برای فروش و عرضه سهام در بازار شده است.

وی با بیان اینکه رشد ارزش سهام شرکت‌ها نیازمند ورود نقدینگی به بازار سرمایه است، گفت: اکنون به دلیل ابهامات موجود در بازار و نیز ترس ایجاد شده در بین سهامداران، نمی توان چندان انتظار ورود گسترده نقدینگی به بازار را داشت.

سوری اظهار داشت: این مسایل باعث شد تا بازار سرمایه برای مدتی در حالت بلاتکلیفی بماند و تحت تاثیر افت و خیزهایی که در این زمان تجربه کرد در محدوده‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تجربه نشان داده است که ارزندگی سطح قیمت‌ها در سهام شرکت‌ها می‌تواند برای مدت زمان طولانی تداوم داشته باشد، مگر آنکه به دنبال تصمیماتی که مسوولان اتخاذ می‌کنند اتفاقاتی رخ دهد که تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به کاهش خروج نقدینگی از بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه ثبات نسبتا معقولی را تجربه کند، اظهار کرد: اکنون و در وضعیت فعلی، روند معاملات بورس طبیعی است و هیچ یک از فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی و انتظار رشد یا ریزش شدید از این بازار را ندارند.

سوری خاطرنشان کرد: شاخص بورس اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که همه فعالان بازار انتظار رشد بیشتر از شاخص بورس را دارند و این اتفاق در مسیر برآیند نوسانات رخ خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه به راه های بازگشت رونق به بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: بارها پیشنهادات مختلف برای خروج بازار از رکود ارائه شده است که در صورت اجرای آن می‌توان شاهد روزهایی بهتر در این بازار باشیم، اکنون تلاش ما افزایش آگاهی عمومی و آموزش نسلی برای یادگیری بهتر بازارهای مالی و اقتصاد است.

مشکلات اقتصادی کشور یک شبه حل نمی شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی دولت سیزدهم را مقصر ریزش بازار سرمایه می دانند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، گفت: در دولت سیزدهم اقدامی انجام نشده است که منجر به شتاب روند نزولی بازار شود اما بهتر بود برخی از وعده‌ها از سوی دولت فعلی داده نمی‌شد، در این میان مردم باید این موضوع را در نظر بگیرند که مشکلات اقتصاد کشور مکانیزمی نیست که یک شبه قابل حل کردن باشد.

سوری روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۱ را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: بازار سرمایه در صورت ثبات شرایط فعلی اقتصاد کشور می تواند برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ مناسب باشد، اما نباید از این بازار انتظار رشدهای چند برابری را داشت اما بازار سرمایه، بازاری است که می‌تواند بازدهی بالاتری را از تورم در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

بازگشت رشد دو سال گذشته شاخص بورس در بازار تحت تاثیر عوامل مختلف

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بازار سرمایه می تواند به رشد دو سال گذشته دست پیدا کند یا خیر، افزود: خیلی از عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا بتوان شاهد رشد شتابان دو سال گذشته شاخص بورس در بازار باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران زمانی در اقتصاد ایران برنده خواهند بود که بتوانند با حضور مداوم خود در یک بازار، بازدهی بالاتر از تورم را کسب کنند، گفت: بازار سرمایه می‌تواند بازاری باشد که بازدهی بالاتر از تورم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

سوری خاطرنشان کرد: سهامداران مقصر ضرر و زیان‌های متحمل شده از بازار سرمایه در سال ۹۸ و ۹۹ نیستند بلکه آنها تحت تاثیر دعوت‌های انجام شده از سوی دولت قبل و نیز بدون هیچ اطلاع و آگاهی از نحوه معاملات بازار سرمایه، تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بازار گرفتند.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه خطاب به سهامداران اعلام کرد: سرمایه گذاران باید اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی کنند که سودآوری شرکت‌ها توجیه کننده قیمت سهام آنها است و از شرایط مساعدتری نسبت به سود بانکی برخوردارند.

وی با بیان اینکه بازارها و سهام شرکت‌ها بر اثر سه عامل سودآوری شرکت‌ها، دارایی و اقدامات حمایتی در مسیر رشد قرار می‌گیرند، گفت: به هر میزان سرمایه گذاری براساس سودآوری شرکت‌ها انجام شود، ریسک سرمایه گذاری با کاهش همراه خواهد شد.

سوری در ادامه اعلام کرد که خرید سهام شرکت‌ها براساس دارایی آنها باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سهامداران باید بتوانند پرتفوی معقولی را از سهام شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری پیش روی خود قرار دهند تا قادر به کسب بازدهی معقولی از این بازار باشند.

مقایسه نگاه سرمایه گذاری در بازار پول و بازار سرمایه

وی به نگاه سرمایه گذاری در بازار پول و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار پول، بازار کوتاه‌مدت و بازار سرمایه به عنوان بازاری بلندمدت برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، این مساله جزو تعریف‌هایی است که همیشه در اقتصاد کشور به آن توجه شده اما زمانی که نگاه افراد به این دو بازار خارج از عرف و پایه اقتصادی باشد به طور حتم با ضرر و زیان‌های سنگین مواجه خواهند شد.

سوری ادامه داد: افرادی که سرمایه‌های خود را برای مدت طولانی در بانک نگهداری می کنند، از تورم عقب می‌مانند و ارزش اصل پول خود از دست خواهند داد، در مقابل افرادی که نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه داشته باشند دچار ضرر و زیان می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: افرادی که قادر به کسب سود کلان از بازار سرمایه بودند، جزو افرادی هستند که برای بلندمدت در این بازار حضور داشتند و سرمایه‌های خود را در این بازار حفظ کرده‌اند اما این بدین معنا نیست که سرمایه گذاری در هرگونه سهامی می‌تواند در بلندمدت سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

وی در پایان گفت: افرادی که به دنبال حضور بلندمدت در بورس هستند باید متغیرهای بنیادی را در نظر داشته باشند و براساس آن پرتفوی سرمایه گذاری را براساس فرصت و تهدیدهای موجود بهینه یابی کنند، در این صورت می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند.