- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

چالش‌ها و فرصت‌های ذینفعان بیمه‌ای در گذار به دنیای دیجیتال

عاطفه قمی*: از دهه پایانی قرن بیستم که بحث تجارت الکترونیکی، بازاریابی اینترنتی و بیمه الکترونیکی به طور جدی مطرح شد، تاثیر آن بر صنعت بیمه و شبکه فروش همواره مورد مناقشه فعالان این صنعت قرار داشت تا جاییکه در کذر زمان بیمه الکترونیکی به مدلی تجاری در کنار مدل‌های دیگر کسب و کار و البته نه به عنوان جایگزین آن ها با توجه به ماهیت محصول و کسب و کار بیمه تبدیل شد. از جمله دلایل آن می‌توان استنباط ماهیت پیچیده بسیاری از محصولات بیمه‌ای، بیمه‌گذاران سازمانی، نقش اعتماد و اطمینان در کسب و‌ کار بیمه و سبک‌های شخصیتی بخش بزرگی از بیمه‌گذاران دانست که همچنان تعاملات حضوری و سنتی را بر مدل آنلاین ترجیح می‌دهند و این در حالی است که بسیاری از بیمه نامه‌ها قابلیت ارائه به صورت الکترونیکی را ندارند و یا اینکه تاکنون شرایط ارایه آنها به صورت الکترونیکی فراهم نشده است.

ناآگاهی عمومی و عدم اطمینان از خرید بیمه‌نامه آنلاین، ترس شبکه فروش از حذف شدن از صنعت بیمه و فعالیت مستقیم شرکت‌های بیمه‌گر در بازار بیمه، عدم انگیزه شبکه فروش برای یادگیری و صرف زمان در پلتفرم جدید و نداشتن دانش تخصصی از فضای آنلاین را می‌توان از جمله چالش‌های پیش روی این صنعت برای ورود به دنیای جدید برشمرد.
با این حال نمی‌توان فرصت‌های بیشماری که تحول دیجیتال پیش روی فعالان این صنعت قرار می‌دهد را نادیده گرفت که مهم‌ترین آنها سهولت دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان بدون توجه به محدودیت‌های زمان و مکان، ارتباط مستقیم با مشتری و واکنش بهتر به نیازهای بیمه‌شدگان، تنوع پیشنهادات و امکان مقایسه پیشنهادات، صرفه‌جویی در هزینه‌ها بر اساس کاهش مطالبات و هزینه‌های اداری و کارایی بالاتر و رقابت‌پذیری است.

جدول زیر فرصت‌ها و چالش‌هایی است که تحول دیجیتال پیش روی ذینفعان صنعت بیمه اعم از بیمه‌گزاران، بیمه‌گرها و شبکه فروش قرار می‌دهد.

ذینفعان

فرصتها

چالشها

عوامل موثر بر بیمه‌گزاران

  • بررسی اعتبار وبسایت، محبوبیت وبسایت، میزان بازدیدکننگان سایت، ویژگی سایت و …

  • سهولت بازپرداخت

  • دسترسی به اطلاعات بیشتر 

  • دسترسی راحتتر و بدون محدودیت زمانی

  • تنوع پیشنهادات و امکان مقایسه پیشنهادات و قیمت ها

  • بررسی تجربیات دیگر مشتریان

  • عدم اعتماد و اطمینان بیمه گزاران

  • پیچیدگی بسیاری از محصولات بیم‌های

  • وابستگی عاطفی، شناختی و رفتاری به روشهای متدوال و سنتی

عوامل موثر بر شرکت بیمه‌گر

  • صرفه جویی در زمان
  • ارتباط مستقیم با مشتری

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها بر اساس کاهش مطالبات و هزینه‌های اداری

  • کاهش حق بیمه

  • کارایی بالاتر و رقابت‌پذیری

  • واکنش بهتر به نیازهای بیمه‌شدگان

  • مدیریت بهتر ریسک و سرمایه

  • سرمایه گذاری کلان در ایجاد بسترهای آنلاین، آموزش کارکنان، ایجاد سخت‌افزار و نرم‌افزار پشتیبان

  • ریسک سایبری و مقاومت تعداد خاصی از بیمه شدگان به ویژه سالمندان

  •  نیاز به توسعه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به دلیل عدم ارتباط شخصی با بیمه شدگان در فروش مبتنی بر فناوری اطلاعات

  • خطر ناشی از بروز اختلال و آسیب به وجهه و اعتبار شرکت در عملکرد سیستم های اطلاعاتی و سوء استفاده از داده ها

اگر چه مواجه با تحول و انقلاب دیجیتال دیر یا زود شرکت‌های بیمه و هم شبکه فروش را در می نوردد اما احتیاط برای نیفتادن در دام ریسک‌های نوین دیجیتال همواره باید در مرکز توجه نسل مهاجران دیجیتالی باشد، چرا که مقاومت برای ورود یا بی‌توجهی به ریسک‌ها در صورت پذیرش ورود می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را نه برای شبکه فروش بلکه برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد.

بیمه گران باید مطمئن باشند حساسیت شبکه فروش در پذیرش تحول نوین مقطعی بوده و راهبردهای اجرایی برای از بین بردن بیم شبکه فروش از حذف شدن را تدوین و پیاده سازی کنند. در این میان به نظر می‌رسد نقش نهادهای بالادستی، تصمیم‌ساز و ناظر به خصوص بیمه مرکزی در قالب تهیه و تدوین دستورالعمل، آیین‌نامه و تهیه چارچوب‌های رقابت سالم می‌تواند شایان توجه باشد. امید است که با تعامل پیشرو و رویکرد صحیح و مثبت، موضوعات به نحوی برای بیمه مرکزی مطرح گردد که توجیه مساله برای مرجع قانون‌گذار و مدیران ارشد تحقق یابد. با حمایت و کمک هر چه تمام‌تر شبکه فروش برای یافتن نقش و جایگاه شایسته آنان در این گذار از دوره سنتی به الکترونیکی می‌توان به موفقیت سریع‌تری نائل شد. از مهم‌ترین موارد پیشنهادی می‌توان به آیتم‌های زیر اشاره کرد:
۱. پیگیری و تسریع در اجرایی¬سازی آیین نامه های مرتبط با فعالیت در پلتفرم آنلاین
۲. تاکید بر استفاده از فن آوری، به عنوان مکمل و با هدف کمک به فروش نمایندگان
۳. برنامه‌های افزایش کارمزد برای تشویق نمایندگان به فعالیت فروش از درگاه آنلاین
امید است این نوشتار در مواجهه موفق¬تر صنعت بیمه در محیط آنلاین و بهبود حضور دیجیتالی گامی نهاده باشد.

 

*کارشناس صنعت بیمه