- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

اهدای دستگاه ویژه بیماران تنفسی و کرونایی به بیمارستان کودکان مفید توسط بانک کارآفرین

به گزارش اخبارپول، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان و نوزادان مفید با حدود نیم قرن سابقه، پرمراجعه کننده ترین بیمارستان ایران در حوزه کودکان است به نحوی که روزانه بین ۷۰۰ تا هزار کودک برای دریافت خدمات درمانی به آن مراجعه می کنند. برخی از این کودکان به بیماری های تنفسی مبتلا هستند که تا قبل از اهدای دستگاه «اُسیلومتری» توسط بانک کارآفرین، [1] امکان تشخیص میزان درگیری ریوی آنها با سختی هایی همراه بود.

شریف ترکمن نژاد مدیر بیمارستان مفید با بیان اینکه برای تشخیص بیماری های ریوی معمولا از دستگاه اسپیرومتری استفاده می شود که احتیاج به همکاری بیمار دارد، اظهار کرد: «برای استفاده از این دستگاه، بیمار باید نفس عمیق بکشد و در دستگاه فوت کند اما اینکار برای کسانی که مشکل ریوی دارند، سخت و دشوار است. به خصوص اگر کودک باشد، نمی تواند همکاری مناسبی داشته باشد به همین دلیل به یک دستگاه ویژه احتیاج داشتیم که راحت تر بتواند ما را در تشخیص بیماری های تنفسی و عوارض ناشی از ویروس کرونا کمک کند.»

دستگاه تنفس ریوی ۲

وی ضمن تشکر از اقدام بانک کارآفرین در اهدای دستگاه «اُسیلومتری» به بیمارستان مفید، ادامه داد: «با استفاده از این دستگاه، فقط کافی است کودک به طور طبیعی نفس بکشد تا اگر مشکل ریوی داشت، تشخیص داده شود. تهیه این دستگاه خیلی برای ما اهمیت داشت چون با دستگاه های قدیمی معمولا میزان درگیری ریه به شکل دقیق تشخیص داده نمی شود و نیاز به آزمایش های بیشتری وجود دارد اما دستگاه جدید، تمام این فرآیند را تسریع و تسهیل می کند. ما از بانک کارآفرین بسیار ممنونیم که این خدمت ارزشمند را انجام دادند.»

دستگاه «اُسیلومتری» قابلیت های مهمی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، کمک به تشخیص صحیح و سریع عوارض ریوی ناشی از بیماری کروناست. موضوعی که سید احمد طباطبایی، فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مفید نیز بر آن تاکید دارد. وی با اشاره به این موضوع بیان کرد: «برای استفاده از دستگاه های قدیمی باید به بیمار آموزش هایی داده شود اما با دستگاه جدید با یک تنفس معمولی، اطلاعات مورد نیاز استخراج می شود و در اختیار پزشک قرار می گیرد. وجود این دستگاه برای تشخیص عوارض تنفسی ناشی از ویروس کرونا هم بسیار مهم است؛ به خصوص در دوران پساکرونا چون در آن زمان با بیماری های تنفسی خیلی جدی مواجه خواهیم بود.»

بانک کارآفرین [2] در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی و ترویج فرهنگ انسان دوستی، دستگاه «اُسیلومتری» را به بیمارستان مفید اهدا کرده است و براساس برنامه‌ریزی های انجام شده، در این مسیر به حرکت خود ادامه خواهد داد.