سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹ با جمعیتی بیش از ۴۴ میلیون نفر بیمه شده، بیشتر از نیمی از جمعیت کل کشور را تحت پوشش خدمات درمانی قرار داده و به دو روش خرید خدمت (درمان غیرمستقیم) و ارائه خدمت (درمان مستقیم) به بیمه‌شدگان تحت پوشش خود ارائه خدمت می‌کند.

مراکز درمانی ملکی

به گزارش اخبارپول، سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹، تعداد ۳۸۰ مرکز درمانی ملکی شامل۷۰ بیمارستان، ۵ دی کلینیک در مجموع با ظرفیت ۹۰۰۰ تخت و ۳۰۵ درمانگاه و پلی‌کلینیک بعد از وزارت بهداشت به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور مشغول ارائه خدمات درمانی در کشور است.

در بخش درمان غیرمستقیم نیز این سازمان، در سال گذشته، با خرید خدمت از ۵۹۰۸ مرکز درمانی، ۲۲هزار و ۹۸۹ مرکز پاراکلینیک و ۲۱هزار و ۱۸۴ پزشک و دندانپزشک طرف قرارداد، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در نظام سلامت کشور داشته است.

بیمارستانها و مراکز درمانی ملکی
 در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۸۰ مرکز درمانی ملکی شامل۷۰ بیمارستان، ۵ دی کلینیک در مجموع با ظرفیت ۹۰۰۰ تخت و ۳۰۵ درمانگاه و پلی‌کلینیک بعد از وزارت بهداشت به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور مشغول ارائه خدمات درمانی در کشور است.
 بیش از ۹۵ میلیون (۹۵،۲۰۱،۳۲۳) مراجعه سرپایی اعم از خدمت ویزیت و خدمات تشخیصی، درمانی به مراکز درمانی ملکی در سال ۱۳۹۹صورت پذیرفته است.
 بیش از ۳۲،۷۹۰،۶۰۱ ویزیت توسط پزشک عمومی ،۹،۰۰۲،۲۳۵ ویزیت توسط پزشک متخصص و ۲،۶۳۱،۴۳۱ ویزیت توسط دندانپزشکان انجام شده است.
 در بخش ویزیت سرپایی ۹۸.۱% بیماران و در بخش بستری نیز ۸۸% مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده اند.
 تعداد ۹۰۰۰ تخت فعال بستری در سال ۱۳۹۹ در بیمارستانها و مراکز جراحی محدود در اختیار بیماران قرار داشته است.
 تعداد ۶۲۹،۷۰۳ نفر در سال ۱۳۹۹ در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بستری و خدمت دریافت کرده اند.
 تعداد ۳۴۶،۴۲۴ مورد جراحی در مراکز بستری در سال۱۳۹۹ انجام پذیرفته است.
 تعداد ۱۱۰،۲۳۰ زایمان در سال جاری در ۶۱ بیمارستان ملکی انجام پذیرفته است که ۴۷.۹% آنها به روش سزارین است.
 در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۱۷۱۵ مورد آنژیو گرافی عروق کرونر به صورت سرپایی و بستری در بیمارستانهای ملکی دارای بخش کت لب صورت پذیرفته است.
 تعداد ۵۶۸،۳۸۶ مراجعه به ۴۴ مرکز دارای واحد سی تی اسکن در مراکز درمانی در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفته که به ازای این مراجعات تعداد ۶۹۹،۸۲۶ مورد سی تی اسکن انجام شده است که میانگین مورد برابر با ۱.۲ مورد محاسبه می گردد.
 به طور متوسط در هر نسخه دارویی سرپایی میانگین اقلام تجویز شده برابر با ۳.۴ قلم و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۳.۰ قلم دارویی ثبت گردیده است.
 به طور متوسط در هر نسخه سرپایی میانگین اقلام تجویز شده در آزمایشگاه برابر با ۵.۶ مورد و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۴.۴مورد آزمایش ثبت گردیده است.
 تعداد ۱۱۷،۰۴۸ مراجعه به ۱۶مراکز درمانی دارای واحد MRI در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفته که به ازای این تعداد مراجعه ۱۴۸،۶۲۳ مورد MRI انجام شده و میانگین آن ۱.۲۷ محاسبه شده است.
 پذیرش و ارائه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیش از ۱۰۳ هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن سال ۱۳۹۸ تا اسفند ماه ۱۳۹۹در مراکز درمانی ملکی که از این تعداد بیمار، بیش از ۹۰ هزار نفر از آنها بهبود یافته و ترخیص شده اند.
گفتنی است؛ ۷ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان سازمان تامین اجتماعی نیز به بیماران تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات درمانی سرپایی و بستری ارائه می کند.
مراکز طرف قرارداد:
 عقد قرارداد با بیش از ۵۰ هزار (۵۰۰۸۱) مرکز طرف قرارداد به منظور ارائه خدمت به بیمه شدگان در سال ۱۳۹۹
 پذیرش بیش از۲۶۰ میلیون مراجعه سرپایی (۲۶۰،۰۷۹،۴۶۱) از مراکز درمانی طرف قرارداد در سال ۱۳۹۹
 پذیرش حدود ۳ میلیون پرونده بستری (۲،۹۴۱،۶۴۸) از مراکز درمانی طرف قرارداد در سال ۱۳۹۹

بازنگری سطح بندی خدمات درمانی
در راستای اجرای تکالیف مصرح در بند «م» تبصره (۳) برنامه و بودجه سال جاری مصوب هیات امنای سازمان، بازنگری سطح بندی خدمات درمانی در چارچوب سند نقشه‌راه درمان کشور تا سال ۱۴۰۴، قوانین بالادستی و نیز مصوبات هیات امنای سازمان و در سال ۱۳۹۹ به‌صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار گرفت که اهم اقدامات انجام شده در این راستا تهیه وتدوین ضابطه سطح بندی خدمات در سه محور اساسی، شامل خدمات درمانی بستری، سرپایی و تجهیزات پزشکی پیشرفته صورت پذیرفت که اقدامات آن اجمالا به شرح ذیل است:

 راه اندازی ۵۵۱ تخت بیمارستانی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در۲۹ -استان، خرید ۱۴ قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته (۱۱ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه آنژیو گرافی، یک دستگاه سی تی آنژیوگرافی و یک دستگاه سنگ شکن برون اندامی)
 تدوین و ارسال تفاهم نامه “همسان سازی پرداخت بیمه شدگان در قالب طرح پزشک خانواده، روستائیان، عشایر و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر” به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مصوبه شماره ۱۱۳۳/۹۹/۱۱۰۰مورخ ۰۵/۰۸/۱۳۹۹ هیات مدیره سازمان.
 خرید دو دستگاه MRI و ۴۶ دستگاه آمبولانس جهت بهره برداری در مراکز ملکی سازمان، خرید تجهیزات پزشکی سرمایه ای مطابق ورژن مصوب، ساخت ۶۱ مرکز درمانی سرپایی و ارتقاء شیفت ۱۰ مرکز درمانی سرپایی در شهر و شهرستان های فاقد مرکز درمانی مطابق اولویت¬بندی، تفکیک و جداسازی ۲۶ درمانگاه عمومی و تخصصی از ساختمان اصلی بیمارستان و بهسازی سیستم تهویه در ۶۶ بیمارستان ملکی ( حسب مصوبه شماره مصوبه شماره ۱۶۶۵/۹۹/۱۱۰۰ مورخ ۱۸/۱۱/۱۳۹۹ هیات مدیره سازمان ).

استقرار نسخه الکترونیک و حذف دفترچه
در راستای اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه و بند ز ماده ۱۷ بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و در راستای تسهیل و روان سازی فعالیتهای مرتبط با ذینفعان، کاهش خطای انسانی در مراحل مختلف نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و لزوم حذف دفترچه کاغذی، جلوگیری از تردد غیر ضروری بیمه‌شدگان و همانا مقدمه سازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، فرآیند پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی، بستری و همچنین نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک تحت عنوان “پروژه نسخه الکترونیک” طراحی و در تمامی موسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیاده سازی شده است.

از جمله اهداف این طرح:
 تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در مقیاس سازمان که مقدمه ایی بر نیل به هدف ملی “تشکیل پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان” است.
 ارتقاء کیفیت مدیریت اطلاعات سلامت با توجه به تشکیل بانک اطلاعاتی برخط نسخه نویسی و نسخه پیچی که امکان دستیابی به اطلاعات با ارزشی، چون پراکندگی مصرف داروی کشور، ارزیابی رفتار درمانگران در تجویز دارو و خدمات، ارزیابی رفتار بیماران در استفاده از ظرفیت های درمانی کشور و …..را در اختیار می گذارد.
 اجرای الزامات قانونی سازمان‌های بیمه‌گر پایه
 کاهش چشمگیر خطای انسانی در تمامی مراحل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی
 تسهیل دسترسی بیماران به سوابق پزشکی سرپایی خود در سراسر کشور و بر بستر موبایل و کامپیوترهای شخصی
 اجرای استانداردهای خرید راهبردی خدمات سلامت بصورت مکانیزه در جهت مصرف بهینه منابع سلامت
 جلوگیری از قریب به ۲۰ میلیون تردد سالانه بیمه‌شدگان به شعب و کارگزاری‌ها جهت صدور دفترچه درمانی جدید
 جلوگیری مستقیم و غیر مستقیم از اتلاف منابع سازمان، به عنوان نمونه: کاهش مستقیم هزینه سالانه چاپ دفترچه به میزان تقریبی سیصد میلیارد تومان.
 ارتقاء شفافیت ارائه خدمات با الکترونیکی شدن تمامی مراحل نسخه نویسی و نسخه پیچی در واحد های پارکلینیک
 اطلاع رسانی بر خط و الکترونیکی به درمانگران و بیماران و همچنین حذف ارجاعات کاغذی اسناد پزشکی به بیمه های تکمیلی
 تعهدات متقابل خدمت¬گیرنده و دستگاه اجرایی در راستای اجرای تکالیف قانونی محوله
 سازمان تامین اجتماعی بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت اجرای بلااشکال طرح را فراهم و از طرق مختلف (مکاتبه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، برقراری جلسات متعدد با دیگر سازمان‌های بیمه‌گر پایه، مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دیگر انجمن‌های علمی پزشکی، ارسال پیامک به تمامی صاحبان فرایند ، نصب بنر و تراکت، آموزش تلفنی و حضوری درمانگران)، چگونگی اجرای را طرح شفاف کرده است.
 تمامی فرایندهای جایگزین طرح نسخه الکترونیک در صورت در دسترس نبودن سامانه “در جهت اجرای اصل مهم تقدم سلامت بیمه‌شدگان” پیش‌بینی و به صاحبان فرایند اطلاع رسانی گردیده است.
 ساماندهی فرایندهای مرتبط با نسخه الکترونیک

مدیریت بحران اپیدمی کرونا در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی
با توجه به اپیدمی ویروس کرونا معاونت درمان با تشکیل کمیته بحران درمعاونت درمان و با ایجاد سامانه مکانیزه مبادرت به مدیریت وراهبری مدیریت های درمان کرده که خلاصه اقدامات بعمل آمده به شرح ذیل گزارش می شود:
۱- تهیه و ارسال دستورالعمل جامع پیشگیری از کرونا در واحد های بیمه ای و درمانی سازمان.
۲- اختصاص حدود ۲۸۰۰ تخت عادی و ۵۰۰ تخت ویژه در مراکز ملکی سازمان جهت بستری بیماران مبتلا به کووید.
۳- اعطای مجوز موقت بکارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین شامل:
 به کارگیری نیروهای قراردادی خارج از محدودیت ردیف های تشکیلاتی به منظور کنترل بحران کووید.
 نیاز سنجی نیروی انسانی مورد نیاز در ایام اوج گیری بیماری کرونا به منظور تامین نیروی انسانی مراکز درمانی تابعه درقا لب قرارداد دوماهه و ارائه خدمات بالینی براساس استاندارد های ملی وسازمانی.
 استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان
۴- تهیه دستورالعمل های اعطای مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان در معرض خطر بیماری کرونا (مشترک ادارات کل درمان مستقیم و منابع انسانی).
۵- فعال شدن برخی درمانگاه ها در دو شیفت کاری و ایام تعطیل.
۶- حذف اخذ اثر انگشت در فرم های مربوط به فرآیندهای ارائه خدمات.
۷- جبران خدمات پزشکان و همکار شاغل در بیمارستان های ملکی سازمان
۸- ابلاغ اولویت بستری نمودن بیماران مبتلا به کرونا و کنسل کردن و یا محدود کردن فعالیت های الکتیو
۹- اعطای مجوز تهیه داروهای درمان کرونا بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۰- ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پرونده مزمن بصورت ۲ ماهه جایگزین یک ماه
۱۱- نیاز سنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور،CPAP،BIPAP ، میکروونت و … حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه.
۱۲- نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه و ارتقاء سیستم های تامین اکسیژن ( اکسیژن ساز/ مخزن اکسیژن مایع ) مراکز درمانی تابعه.
۱۳- نیازسنجی و صدور مجوز خرید قطعات نیمه مصرفی تجهیزات تصویربرداری با آمار مراجعه بالا به دلیل گستردگی شیوع بیماری در برخی از استان ها.
۱۴- تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریت های درمان جهت پیشگیری از کرونا.
۱۵- برآورد میزان لوازم حفاظت فردی مورد نیاز جهت مقابله با بیماری کرونا جهت پرسنل.
۱۶- بارگذاری فیلم ها و مستندات مرتبط به کووید ۱۹در تارنمای آزمایشگاه مرجع جهت راهنمایی کارکنان مراکز ملکی سازمان.
۱۷- حذف کد سه رقمی مندرج در برگه پذیرش بیماران در هنگام مراجعه به پزشک و یا پاراکلینیک به منظور کاهش خط انتقال بیماری
۱۸- تهیه و ابلاغ راهنمای استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس جدید (۱۹ – COVID ) به مدیریت های درمان استانها
۱۹- بررسی کارشناسی و برآورد اعتبارات مورد نیاز درخصوص اصلاح سیستم های تهویه بیمارستان های درگیر با بیماران کرونایی و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز
۲۰- اولویت دهی برنامه های عملیاتی در جهت بهبود سیستم تهویه مراکز درمانی و بیمارستان ها و تجهیزات بهداشت و نظافت در مراکز درمانی
۲۱- تهیه و ارسال راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار جهت بیمه شدگان ( ویژه خانه های بهداشت کارگری-با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی)
۲۲- لغو اسپیرومتری در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان و همکاران تا پایان اپیدمی کرونا
۲۳- حذف اسپیرومتری و اثرانگشت در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان
۲۴- تمدید مهلت ابلاغ مجدد رای و ثبت اعتراض برای بیمه شدگانی که پایان مهلت اعتراض آنان به رای کمیسیون پزشکی بدوی پس از تاریخ ۱/ ۱۲/ ۹۸ بوده و موفق به ثبت اعتراض خود نشده بودند.
۲۵- تهیه دستورالعمل هایی درخصوص بررسی استراحت پزشکی بیمه شدگان مبتلا به بیماری کرونا ( مشترک ادارات کل درمان مستقیم و معاونت بیمه )
۲۶- برگزاری جلسات شوراها و کمیسیون های پزشکی به صورت شناور و عدم همزمانی تاریخ و ساعت برگزاری جلسات.
۲۷- تنظیم نوبت و دعوت از بیمه شدگان با رعایت حداقل نرم مربوطه و به منظور جبران افزایش تعداد جلسات
۲۸- دعوت از بیمه شدگان به منظور شرکت در جلسات مذکور با فاصله زمانی مناسب و حداقل زمان انتظار
۲۹- جلوگیری از حضور همراه بیمه شدگان ( به استثنای بیماران نیازمند همراه) در ساختمان کمیسیون پزشکی به منظور کاهش تراکم مراجعین
۳۰- رعایت پروتکل های بهداشتی با استفاده از تمهیدات لازم اعم از فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد حائل بین اعضاء و مراجعین، استفاده از سیستم تهویه مناسب، ضدعفونی کردن مداوم محیط و …
۳۱- تهیه و ارائه گزارشات هفتگی پیرو مصوبات نشست های زندگی با کرونا

سایر اقدامات سازمانی
۱. توسعه ظرفیت های ارائه خدمات در مراکز درمانی ملکی
۲. بهینه سازی ظرفیت های فیزیکی و تجهیزاتی
۳. استقرار طرح ارتقاء هتلینگ در مراکز ملکی سازمان
۴. ساماندهی اورژانس و بلوک های زایمان در بیمارستان ها
۵. بهسازی ناوگان حمل و نقل بیمار ( آمبولانس)
۶. ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستان های ملکی
۷. ارتقای سلامت غذایی (با ایمن سازی فضای فیزیکی/ تجهیزاتی/ فرآیندی) در مراکز درمانی ملکی
۸. خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای در مراکز ملکی
۹. استقرار سیستم PACS و ارتقاء دستگاه های تصویربرداری آنالوگ به دیجیتال
۱۰. ستقرار سیستم مدیریت و نگهداشت تجهیزات پزشکی (CMMS) به صورت واحد در تمام مراکز درمانی ملکی
۱۱. استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و ارتقای بهره وری در بیمارستان های تابعه
۱۲. استقرار برنامه نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده جهت بیماری های مزمن
۱۳. بازنگری نظام جبران خدمت کارکنان (پزشک و غیرپزشک) بخش درمان سازمان
۱۴. تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی ربط به منظور اخذ تایید
۱۵. اهم اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات بخش درمان
۱۶. استقرار سیستم HIS درتمام مراکز درمانی ملکی
۱۷. استقرار سیستم نوبت دهی غیرحضوری و متمرکز
۱۸- توسعه وب سایت های مدیریت بیمارستانی و……

 

*بیشتر بخوانید:

تغییر سامانه ارسال لیست حق بیمه تامین اجتماعی از مرداد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=182265
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

بهره‌مندی بیش‌از ۹۸درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سازمان
بهره‌مندی بیش‌از ۹۸درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سازمان
بهره‌مندی بیش‌از ۹۸درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سازمان
بهره‌مندی بیش‌از ۹۸درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سازمان
بهره‌مندی بیش‌از ۹۸درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی سازمان