مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد عنوان کرد: تاکنون تحقیقات بسیاری در کشورهای مختلف در خصوص تاثیر رشد شاخص بورس در تورم انجام شده است که نتیجه این تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین رشد شاخص بورس و تورم وجود ندارد.

به گزارش اخبارپول، مجتبی شهبازی اظهار کرد: «در بررسی بازارهای مالی در دهه‌های گذشته و نیز در بازارهای مالی دنیا، در میابیم که بورس بهترین ابزار اقتصاد برای سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه، پس‌انداز و حتی سفته‌بازی به معنی واقعی و علمی آن است؛ چرا که در نبود بازارسرمایه، سرمایه‌گذاران به ناچار پس‎انداز خود را یا به بازار ملک میبرند که با این کار نقدینگی از چرخه تولید بیرون رفته و منجر به تورم ملک می‌شود، یا با خرید خودرو و دلار و طلا در جهت دشوار شدن معیشت برای مردم گام برمیردارند.»

این کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با سنا ضمن بیان مطلب بالا، عنوان کرد: تاکنون تحقیقات بسیاری در کشورهای مختلف در خصوص تاثیر رشد شاخص بورس در تورم انجام شده است که نتیجه این تحقیقات مطابق نمودار ذیل نشان داده است که هیچ ارتباطی بین رشد شاخص بورس و تورم وجود ندارد.

(نمودار ۱)

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش های مجلس نیز در سال ۱۳۹۹ با انتشار گزارشی بیان کرد: این دسته نگرانی‌ها از حیث علمی اثبات نشده است، افزود: در توضیح بیشتر باید بگویم که معمولا در کشور ما با توجه به تورم ساختاری، همواره پس از جهش‌های یکباره تورم با پاسخ تاخیری بورس به تورم مواجه شده ایم که دلیل آن هم این است که معمولا همراه با تورم، هم قیمت دارایی های شرکت ها افزایش پیدا میکند و هم قیمت محصولاتشان بالا می‌رود. در نظر داشته باشید به این شرایط، باید افزایش تقاضا برای دارایی‌های سرمایه‌ای در شرایط تورمی را هم اضافه کرد.

بهبود فضای بازار با اجرایی شدنِ بسته پیشنهادی سازمان بورس

شهبازی در ادامه به بررسی بسته پیشنهادی رییس سازمان بورس برای بهبود فضای بازار پرداخت و گفت: پیگیری شدید رییس سازمان بورس برای بهبود فضای بازار دلگرم کننده است. اقدامات اخیر ایشان در بسته پیشنهادی همراهی سایر قوا و همه دستگاه ها را میطلبد تا هر چه سریعتر اجرایی شده و حال و هوای بازارسرمایه از فضای کنونی خارج شود و اعتمادها به بازارسرمایه بازگردد.

وضعیت بنیادین صنایع بسیار مطلوب است

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ادامه داد: با اجرای این راهکارها، موضوع تقاضا در بازار تقویت شده و وضعیت بازار بهبود پیدا خواهد کرد. به طور مثال، تخصیص بخشی از مالیات‌های اخذ شده در بازار سرمایه به سرمایه‌گذاری در بازار یا از طریق صندوق تثبیت کمک زیادی به بهبود بازار می کند.

وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید که معضل بنیادینی در وضعیت سودآوری شرکت‌ها وجود ندارد؛ بنابراین اگر نقدینگی به طور مدیریت شده به بازار تزریق شود، قطعاً شرایط بازار بهبود زیادی پیدا می کند، زیرا شرکت ها و صنایع بورسی در سودآوری، زیان دهی و افت قیمت جهانی با تغییرات منفی رو به رو نبوده اند و حتی می توان گفت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند.

آرامش بازار در گرو تحلیل محوری

شهبازی مشکل کنونی بازار را کمبود نقدینگی دانست و عنوان کرد: با توجه به نکاتی که در بالا مطرح شد، اگر معضل نقدینگی رفع شود، بازار به تحلیل برمیگردد که این موضوع نیز خود به ورود بیشتر نقدینگی در بازار کمک می کند.

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به یکی دیگر از موارد مطرح شده در بسته پیشنهادی سازمان بورس، بیان کرد: همچنین اعطای تسهیلات بانکی چه به شرکت های سرمایه‌گذاری که قصد خرید سهام دارد و چه در زیرمجموعه های ایمن شرکت‌ها، اتفاق خوبی است که می‌تواند کمک کند تا بخشی از منابع مالی بانک‌ها به بازار سرمایه وارد شود. از طرفی این اتفاق می تواند در شرایط کنونی و با قیمت های فعلی برای بانک ها و هم شرکت های سرمایه گذاری سودآوری داشته باشد.

وی در پایان افزود: تقویت تقاضا با حضور بازارگردان‌ها و بانک ها در راستای تزریق نقدینگی است. امیدوارم با اجرای بسته پیشنهادی که اقدامی بسیار مثبت ارزیابی می شود طی چند هفته آتی و به زودی شاهد خروج بازار از جو روانی کنونی شده و شاهد تحلیل محوری بازارسرمایه باشیم.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=177260
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد شاخص بورس منجر به تورم می‌شود؟
رشد شاخص بورس منجر به تورم می‌شود؟
رشد شاخص بورس منجر به تورم می‌شود؟
رشد شاخص بورس منجر به تورم می‌شود؟
رشد شاخص بورس منجر به تورم می‌شود؟