رئیس سازمان بورس در اولین جلسه سال جدید روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه اولیه نباید به هیچ عنوان متوقف شود و باید شرکت‌ها وارد بازار سهام شوند.

نرخ اوراق

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی در اولین جلسه سال جدید روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه اولیه نباید به هیچ عنوان متوقف شود و باید شرکت‌ها وارد بازار سهام شوند. در این زمینه پیشنهاد‌اتی برای تسهیل فرآیند و اصلاحاتی برای تقویت بازار اولیه درحال پیگیری است.

در اولین جلسه سال جدید روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی ایران با حضور رئیس سازمان بورس، مواردی چون آسان شدن فرایند پذیرش شرکت‌ها، آموزش همگانی از طریق رسانه‌ ملی، اجرا‌ی تامین سرمایه طرح‌های نیمه‌تمام از بازارسرمایه، حذف موانع افزایش سرمایه شرکت‌ها، ممانعت از اظهارات غیرتخصصی، سهولت در اعطای مجوز تاسیس شرکت های کارگزاری‌ و سبدگردانی، انتقاد از دامنه نوسان نامتقارن و امنیتی‌شدن بورس، مطرح شد.

دهنوی هم با اعلام اینکه از رویکرد‌های سازمان بورس تعامل و استفاده از فکر ذی‌نفعان و توجه به تنوع و تکثر آرای حاکم بر بازار است، گفت: از هیات نمایندگان اتاق ایران درخواست می شود علاوه بر شناسایی مسائل، راهکار‌هایی برای بررسی آیین‌نامه‌های حاکم بر سازمان و اصلاحات پیشنهادی را ارایه دهند.

وی با تاکید بر پیگیری صدور مجوز تاسیس شرکت های کارگزاری جدید بعد از سال ها انحصار و دیگر مجوز‌های لازم در توسعه نهاد‌های مالی، ادامه داد: بهبود کیفیت کارگزاری‌ها و ارائه خدمات بروز و جدید و افزایش تعداد کارگزاری‌ها، ضروری است. تشکیل سرمایه صندوق پروژه‌ها و … نیز از موارد مهم و در دستور کار است.

این مقام مسئول با اشاره به نقش اصلی بازار اولیه، افزود: ارزش عملیات بازار ثانویه به ایجاد سرمایه از طریق افزایش ثبت شرکت‌ها و افزایش سرمایه است اما بزرگترین مشکل نگران کننده اقتصاد، روند منفی رشد سرمایه‌گذاری است که در سال ۹۸ از میزان استهلاک کمتر بود. به عبارتی دیگر اقتصاد ایران از مایه و سرمایه مصرف می‌کند و ادامه این روند موجب گرفتاری در دام فقر می‌شود. بنابراین باید هرچه سریع‌تر این جریان از طریق بهترین محل یعنی بازار سرمایه معکوس شود.

دهقان دهنوی ادامه داد: عرضه اولیه هم نباید به هیچ عنوان متوقف شود و باید شرکت‌ها وارد بازار سهام شوند. در این زمینه پیشنهاد‌اتی برای تسهیل فرآیند و اصلاحاتی برای تقویت بازار اولیه درحال پیگیری است.

وی با اعلام اینکه هرچند بورس املاک و مستغلات در اولویت نخست نیست اما صحبت‌های اولیه در این‌باره انجام شده، تاکید کرد: آزادی جریان اطلاعات برای ایجاد اعتماد بین مردم، بسیار مهم بوده و در این زمینه الگویی خاص برای اعلام EPS و اطلاعات مفید شرکت‌ها به سهام‌داران در حال طراحی است . همچنین کانون سهام‌داران حقیقی در مرحله شکل‌گیری است.

دهقان دهنوی با بیان اینکه اولویت سازمان بورس، توجه به ظرفیت بازارسرمایه و جلوگیری از مخدوش شدن بازار با عرضه های زیاد است، افزود: هر چند بانک‌ها امکان بنگاه‌داری ندارند اما باید در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند تا اثر هماهنگی نرخ بهره، تورم و ارز بر بازار سرمایه مثبت باشد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=175261
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه نباید متوقف شوند
رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه نباید متوقف شوند
رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه نباید متوقف شوند
رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه نباید متوقف شوند
رئیس سازمان بورس: عرضه‌های اولیه نباید متوقف شوند