رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد برای جبران کسری منابع هدفمندی یارانهها راهکارهایی از جمله افزایش قیمت بنزین آزاد، حذف یارانههای دهکهای بالای جامعه یا حذف یارانه حاملهای انرژی برای مشترکان پرمصرف اتخاذ شود.
به گزارش پول پرس، سید مسعود میرکاظمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس قانون هدفمندی یارانهها درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی باید ۵۰ درصد به حساب مردم واریز شود و ۵۰ درصد مابقی برای تامین کسری بودجه، تامیناجتماعی، بهداشت و درمان و حمایت از تولید هزینه شود. اما اکنون که هنوز بر فاز اول این قانون هستیم میزان منابعی که بابت تغییر قیمتهای حاملهای انرژی حاصل میشود ۱۲ هزار میلیارد تومان کمتر پولی است که به حساب آنها واریز میشود.
وی افزود: این بدان معناست که نه تنها برای حمایت از تامیناجتماعی، تولید و تامین کسری بودجه پولی وجود ندارد بلکه دولت برای پرداخت یارانه نقدی مردم ۱۲ هزار میلیارد تومان هم از بودجه عمرانی برمیدارد که این برای استانها مشکل درست میکند.
پروژههای زیادی در بخش آبرسانی، راهسازی، راهآهن و نیرو وجود دارد که اگر منابع مالی به آنها نرسد با توجه به میزان تورم در جامعه باعث میشود نه تنها پیشرفت فیزیکی نداشته باشند بلکه تعدیل قیمتی هم شامل آنها میشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد بودجه عمرانی کشور کمتر از ۱۰ درصد است یادآور شد: وقتی پولی که به پروژهها تعلق میگیرد به مراتب کمتر از تورم موجود در کشور باشد یعنی ما عقبگرد در پیشرفت در پروژههای عمرانی داریم. برای اینکه این نقیصه به وجود نیاید در بودجه ۹۲ پیشبینی شده که این کسری از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی تامین شود که البته به معنای اجرای فاز دوم نیست چرا که برای اجرای فاز دوم هدفمندی باید گامهای بلندتری برداشته شود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت میتواند در این زمینه سناریوهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهد. مجلس بر صرفهجویی دهکهای بالا تاکید دارد و دولت باید از مردمی که توان لازم را دارد خواهش کند که این منابع مالی را دریافت نکنند حتی اگر دولت مجبور شد کار شناسایی را انجام دهد اطلاعات اولیه سازوکار و سازمانهای لازم برای شناسایی سه دهک بالا وجود دارد.
میرکاظمی با بیان اینکه دولت میتواند برای جبران کسری دست به اقدامی بزند که کمترین اثر تورمی را داشته باشد، ادامه داد: مثلا میشود در مورد بنزین آزاد به جای بنزین ۴۰۰ تومانی که معمولا اقشار ضعیفتر از آن استفاده میکنند، تصمیمگیری کرد یا برای دهکهای پر مصرف چارهای اندیشید.
انتهای پیام