علی ابتهاج – داوود حسنی*: در هفته گذشته شاخص بورس اوراق بهادار با بازدهی مثبت سه درصدی از ۶۶ هزار و ۵۶۰ واحد در ابتدای هفته به ۶۸ هزار و ۴۶۱ واحد طی آخرین روز معاملاتی این هفته رسید، به طوری که پربازده‌ترین صنعت مربوط به صنعت ابزار پزشکی و پس از آن صنایع معادن و حمل ونقل و ارتباطات در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. البته طی هفته گذشته شاخص صنایع شیمیایی مهم‌ترین نقش را در افزایش شاخص کل داشتند. همچنین طی هفته گذشته صنایعی وجود داشتند که دارای بازدهی منفی بودند که از آن جمله می‌توان به صنعت پیمانکاری اشاره کرد.

از مهم‌ترین اخباری که در هفته گذشته بر بازار سهام تاثیرگذار بود، می‌توان به اخباری از قبیل احتمال کاهش تحریم‌ها در کوتاه‌مدت

در ازای اقدام عملی ایران، دریافت مابه‌التفاوت ناشی از نرخ ارز مرجع با نرخ مبادله‌یی از شرکت‌های پالایش نفت، قول وزیر نفت مبنی بر عرضه نفت‌خام در بورس انرژی، احتمال تصمیم‌گیری بر سر شیوه قیمت‌گذاری خودرو و همچنین ثبات در بازار ارز و سکه اشاره کرد.

در هفته پیش رو نیز با توجه به اینکه شاخص کل پس از چند روز متوالی با افزایش همراه بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا در هفته جاری برای شاخص و بعضی از سهام موجود در بازار شاهد اصلاح قیمت‌ها خواهیم بود. با توجه به اینکه اواخر هفته جاری جلسه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ برگزار خواهد بود، بدیهی است سرمایه‌گذارانی که از درجه ریسک‌پذیری کمتری برخوردارند، اقدام به فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود خواهند کرد و می‌توان پیش‌بینی کرد هفته جاری هفته‌یی با عرضه‌های نسبتا زیاد خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به نمودار تکنیکالی شاخص بورس اوراق بهادار، می‌توان پیش‌بینی کرد احتمال اصلاح شاخص در این محدوده نسبتا زیاد است.

تحلیل تکنیکال شاخص بورس

پس از یک هفته رکوردشکنی شاخص کل و قرار گرفتن آن در بالاترین نقطه تاریخی خود در محدوده ۶۸ هزار و ۴۶۱ واحد که با کمک معاملات بلوکی دو روز آخر هفته اتفاق افتاد، اکنون در منطقه حساسی قرارگرفته‌ایم. سقف کانال صعودی که در مرحله اول احتمال اصلاح و نزول شاخص را به همراه دارد و از طرفی، احتمال شکست آن با توجه به فشار صعودی و حجم بالای معاملات در هفته گذشته، که این دو حالت شرایط متناقض و پیچیده‌یی را در آستانه مذاکرات هسته‌یی ایران با ۱+۵ در روز سه‌شنبه هفته جاری پدید آورده است.

با نگاهی دقیق‌تر، بررسی نمودار شاخص کل، شکست‌های پیاپی کانال‌های صعودی را نشان می‌دهد که با روی کار آمدن دولت جدید و امیدواری به گشایش‌های اقتصادی و سیاست بین‌الملل شدت و سرعت بیشتری گرفت و چندی پیش منجر به شکست سطح بالای بلندمدت‌ترین کانال صعودی شاخص حتی با دید لگاریتمی (بزرگ‌ترین کانال‌های صعودی نمودار عادی شاخص مدت‌ها قبل شکسته شده‌اند) در محدوده ۶۰ هزار واحد شد و اکنون در دیدگاهی کوتاه‌مدت‌تر با توجه به هر دو نمودار ساده و لگاریتمی تقریبا به انتهای کانال روزانه صعودی دست یافته که با توجه به تاریخچه عنوان شده، شکست آن نیز دور از ذهن نیست.

به نظر می‌رسد بازار با امیدواری به نتیجه مذاکرات هفته آینده به استقبال آن رفته و رویکردی مثبت به حل بحران هسته‌یی دارد و حتی ممکن است این امیدواری سبب شکستن مقاومت‌های فوق پیش از مذاکرات شود؛ هرچند تجربه نشان داده در روزهای پیشین نزدیک به مذاکرات بازار به حالت انتظار و بی‌تصمیمی فرو می‌رود.

از سوی دیگر، در صورت انعکاس اخبار پایین‌تر از انتظار بازار می‌توان روندی اصلاحی و نزولی را پیش‌بینی کرد که آن هم با توجه به شرایط فعلی شاخص منطقی به نظر می‌رسد و در مرحله اول امکان اصلاح تا محدوده ۶۵ تا ۶۶ هزار واحد وجود دارد و اگر اصلاح شدیدتر و کامل‌تری حادث شود تا حمایت مهم قبلی که معادل سطح شکسته شده، کانال صعودی است و با توجه به شیب صعودی سطح فوق، محدوده حمایتی نیرومندی در منطقه ۶۱ هزار و ۳۰۰ واحد به چشم می‌خورد.

در نمای صعودی و در صورت شکست مقاومت‌های فعلی به هدف روانی اولیه ۷۰ هزار واحد برمی‌خوریم و سپس هدف ۶۱۸/۲ فیبوناچی معادل ۷۳۱۰۰ را پیش رو داریم که تقریبا معادل محاسبات فاندامنتالی ارزش دلاری بازار با احتساب دلار ۳۰۰۰ تومان است که در این حدود مجددا به ارزش دلاری قبلی بازار در زمان دلار ۱۰۰۰ تومان خواهد.

رسید! در مجموع می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هفته جاری با توجه به جمیع جهات شرایطی حساس بر بازار حاکم خواهد بود و روزهای ابتدای هفته نقش تعیین‌کننده‌یی در نمایش شکست یا سیر اصلاحی بازار ایفا خواهند کرد که حفظ جانب احتیاط و اجتناب از رفتارهای هیجانی، لازمه رویکرد هفته جاری فعالان بازار است.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=17144
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

منطقه حساس و سرنوشت شاخص بورس
منطقه حساس و سرنوشت شاخص بورس
منطقه حساس و سرنوشت شاخص بورس
منطقه حساس و سرنوشت شاخص بورس
منطقه حساس و سرنوشت شاخص بورس