رئیس کل بانک مرکزی گفت: در روزهای آینده نرخ سود بین بانکی به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش اخبارپول، عبدالناصر همتی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارکرد: به دلایلی نمی توانیم نرخ سود بانکی را بالا ببریم و دلیل اول آن هم ناترازی بانک‌هاست که این بالارفتن نرخ باعث ناترازی بیشتر بانک ها می شود.

وی افزود: تورم فعلی ناشی از نرخ سود نیست بلکه ناشی از شوک نرخ ارز و انتظارات است؛ اول باید انتظارات کنترل شود و بعدا درباره نرخ سود بانکی تصمیم گرفت ولی برای نرخ سود بین بانکی در نظر داریم سود را به ۱۸.۵ درصد کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین، در واکنش به ادعای بورسی ها مبنی بر تأثیر افزایش نرخ سود بین بانکی در ریزش بورس، گفت: بازار سرمایه مسیر خوبی برای توسعه کشور است. نرخ بهره بین بانکی ربطی به بورس ندارد. آنچه می‌تواند بر بورس تاثیر بگذارد نرخ سپرده است که تغییری نکرد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم نرخ بین بانکی میانگین کریدور باشد بین ۱۴ تا ۲۲. باتوجه به سیاست عملیات بازار باز مصمم هستیم که نرخ بین بانکی را در میانگین کریدور بیاوریم. در تلاش هستیم تا چند روز آینده نرخ بین بانکی را بین ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد کاهش دهیم.

همتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره وضعیت بازار ارز خاطرنشان کرد: بازار نرخ دلار ۲۰ هزار تومانی را در هفته های قبل دید و بازهم خواهد دید؛ جو روانی حاکم در بازار سرمایه و ارز باعث تغییرات در این بازارها می شود. انتظارات حتما تعدیل خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد؟ ممکن است چنین رقمی در بازار ارز ثبت شود؟ گفت: بله ممکن است و بنده معتقدم امکان تعدیل نرخ ارز وجود دارد.

همتی با اشاره به اینکه فضای بازار سرمایه و ارز متاثر از فعل و انفعالات سیاسی است، افزود: اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست.

وی ضمن تأکید براینکه از جمله کسانی هستم که معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد، تصریح کرد: سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی توان به متغیرهای کلان اقتصادی به صورت منفرد نگاه کرد.

همتی از کاهش شتاب تورمی در یکی دو ماه اخیر گفت: انشالله با کاهش انتظارات تورمی و کاهش شتاب رشد نرخ ارز در سال آینده به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. اقتصاد ما به شدت به نرخ ارز حساس است و فقط نباید صادرکننده را دید، واردکننده و مردم عادی را هم باید در نظر داشت؛ نرخ ارز در قدرت خرید مردم اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه تلاشمان این است که تولید ملی آسیبی نبیند، افزود: هدف بانک مرکزی آسیب به تولید نیست و ما همه شرایط را در نظر می گیریم؛ ما دیگر شرایط قبل را نخواهیم داشت و بنظرم سخت‌ترین شرایط را گذراندیم و مذاکراتی که با جاهای مختلف داریم نشان میدهد که احتمالاً شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره احتمال جبران کسری بودجه دولت در پایان سال با استفاده از افزایش نرخ ارز، گفت: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچوجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

وی افزود: طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تامین کردیم که ۷ میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بوده است. امسال نیز بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=170709
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کاهش نرخ سود بین بانکی در روزهای آینده
کاهش نرخ سود بین بانکی در روزهای آینده
کاهش نرخ سود بین بانکی در روزهای آینده
کاهش نرخ سود بین بانکی در روزهای آینده
کاهش نرخ سود بین بانکی در روزهای آینده