عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: کمرنگ کردن صفرها در شرایط موجود اتفاق خوب و تعیین کننده‌ای است، اما بانک مرکزی باید از وظایف اصلی خود یعنی حفظ قدرت پول ملی هم غافل نشود.

به گزارش اخبارپول، سال‌ها است که درباره حذف صفرهای اضافه پول ملی کشورمان صحبت به میان می‌آید و بارها نمایندگان مجلس در این رابطه به بحث و اختلاف نظر پرداختند. در نهایت هم اردیبهشت سال ۹۹ مصوبه‌ای را در همین رابطه از سرگذراندند که با ایراد جزئی شورای نگهبان روبرو شد و در حال حاضر در صددند تا این ایراد را برطرف سازند و آن را به شکل قانون لازم‌الاجرا به دولت ابلاغ کنند.

هفته گذشته بانک مرکزی از اسکناس‌های جدید ۱۰ هزار تومانی رونمایی کرد، اسکناسی که سه صفر آن به جای حذف کمرنگ شده بود، به نظر می‌رسد این کار برای آماده‌سازی مردم جهت حذف صفرها انجام شده است.

امیر شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در اینباره گفته است: «در مقطع کنونی تغییر واحد پولی کشور محتمل است. لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای‌ نگهبان ارجاع شده است. البته شورای‌نگهبان ابهامی در خصوص یکی از تبصره‌ها داشتند که در حال رفع است لذا تصویب لایحه و تغییر واحد پول ملی محتمل است.

شکری همچنین تاکید کرده که تغییر واحد پول ملی نیازمند برخی اقدامات پیش‌دستانه بوده است. در این راستا و برای مدیریت هزینه‌های تغییر در اسکناس‌ها و استفاده بهینه از زمان و منابع، اسکناس‌های بین‌نسلی طراحی و تاکنون از سه اسکناس بین‌نسلی رونمایی شده است.»

محمدرضا تابش، نماینده سابق مجلس و عضو پیشین شورای پول و اعتبار نیز تحلیل خود را از کمرنگ شدن صفرهای ۱۰ هزارتومانی و چاپ اسکناس بین نسلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا چنین عنوان کرد: حذف صفرها از پول ملی اثر اقتصادی خیلی تعیین کننده‌ای نخواهد داشت، ولی مبادلات اقتصادی را راحت‌تر می‌کند و صرفه‌جویی‌هایی در چاپ و نشر اسکناس به وجود خواهد آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که ۱۰ هزار ریال دیگر ارزشی ندارد، بنابراین چنانچه به یک تومان تبدیل شود، منطبق بر واقعیات است. علاوه براین موارد موضوع فوق تقریبا قانونی شده و مجلس هم آن را به تصویب رسانده، پس باید به مرحله اجرا درآید.

این نماینده سابق مجلس در این خصوص یادآور شد: حرکت فوق در شرایط موجود اتفاق خوب و تعیین کننده‌ای است، منتها باید از وظایف اصلی بانک مرکزی هم که حفظ قدرت پول ملی به عنوان ناموس آن و ناموس زمامداران و حاکمان به حساب می‌آید، غفلت نشود که بر آن هم مسائل و موضوعات گوناگونی دخیل است.

عضو سابق شورای پول و اعتبار در این رابطه اظهار کرد: با تمام این موارد چنانچه درصدد برآییم که به بانک مرکزی در این شرایط تنگناها و فشارها نمره دهیم، باید گفت که تا به امروز خوب عمل کرده، ولی در هر صورت باید سایر مسئولان و دست اندکاران هم وظایف خود را انجام دهند و زمینه‌ای را فراهم سازند تا اقتصاد کشور متاثر از تحریم‌های ناروا هچنین سوءتعبیرها ضرر نبیند و ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

تابش درباره اثر روانی حذف صفرها نیز ابراز کرد: از لحاظ روحی و روانی در شرایط فعلی که ارزش ریال هم به شدت کاهش پیدا کرده، موثر است. در واقع این کار یک اقدام مدیریتی به حساب می‌آمد که ضرورت داشت.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=164957
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

کمرنگ کردن صفرها از پول چه مزایایی دارد؟
کمرنگ کردن صفرها از پول چه مزایایی دارد؟
کمرنگ کردن صفرها از پول چه مزایایی دارد؟
کمرنگ کردن صفرها از پول چه مزایایی دارد؟
کمرنگ کردن صفرها از پول چه مزایایی دارد؟