لایحه اصلاح ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک به منظور تسریع در فرآیند رسیدگی به موضوع تعلیق محدودیت در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی به هیات دولت ارائه شد.

به گزارش اخبارپول به نقل از هیات دولت، براساس ماده (۵) مکرر قانون صدور چک، در صورتی که چک با برگشت مواجه شود، محدودیت های متعددی متوجه صادرکننده آن می گردد که عدم امکان افتتاح حساب یا دریافت کارت بانکی جدید یا دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی، از جمله موارد آن است.

با توجه به اینکه محدودیت‌های قانونی یاد شده، ممکن است بنگاه اقتصادی را دچار مشکل مضاعف کند و منجر به نامناسب تر شدن کسب و کار و بیکاری کارکنان آن گردد، قانون گذار در تبصره (۱) ماده فوق، برخی بنگاه های اقتصادی را تحت شرایطی از اعمال محدودیت های مقرر به نحو موقت معاف کرده ولی تشخیص موضوع را جهت تعلیق محرومیت ها به شورای تامین استان واگذار کرده است.

مطابق این تبصره، چنانچه اعمال محرومیت های مذکور درخصوص بنگاه های اقتصادی با توجه به شرایط، اوضاع و احوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تامین استان، موارد مذکور به مدت یک سال به حالت تعلیق در می‌آید.

براساس ماده (۳) آیین نامه اجرایی این تبصره، بنگاه اقتصادی موظف است درخواست خود را از طریق سامانه یکپارچه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کند تا پس از بررسی شرایط و تایید در دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید براساس استعلام سامانه ای (سیستمی) ظرف سه روز کاری به همراه گزارشی شامل وضعیت بنگاه، سوابق چک های صادرشده از سوی بنگاه اعم از تسویه شده، برگشتی یا سررسیده نشده، سوابق محکومیت های مالی بنگاه و تصمیمات قبلی شورا در استان های مختلف نسبت به بنگاه، جهت تصمیم گیری برای شورا ارسال شود.

طبق این رویه، تایید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کافی نبوده و باید در اجرای حکم قانون، موضوع جهت تصمیم گیری به شورای تامین استان نیز ارسال شود تا تصمیم نهایی در آن شورا اتخاذ شود.

این موضوع در حالیست که موضوع چک های برگشتی، یک امر اقتصادی بوده و ارتباط مستقیمی با وظایف شورای تامین استان ندارد، ضمن اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه های استانی آن به عنوان مرجع تخصصی و آشنا با مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی استان می توانند ضرورت موضوع جهت تعلیق محدودیت ها را احراز کنند، بنابراین به نظر می رسد ارجاع مجدد امر به شورای تامین استان، نتیجه ای جز طولانی شدن فرآیند و اخلال در فعالیت بنگاه اقتصادی را ندارد.

بنابراین باتوجه به موارد فوق، معاونت حقوقی رییس جمهور لایحه اصلاح ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک، موضوع ماده (۴) قانون اصلاح قانون صدور چک را به هیات دولت ارائه کرده است.

براساس این پیشنهاد، در تبصره (۱) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک، عبارت «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یا کارگروه های استانی آن» جایگزین عبارت «شورای تامین استان» می شود. گفتنی است، این پیش نویس قانونی مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت طی می‌کند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=164140
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

لایحه اصلاح برخی محدودیت‌های قانون صدور چک ارائه شد
لایحه اصلاح برخی محدودیت‌های قانون صدور چک ارائه شد
لایحه اصلاح برخی محدودیت‌های قانون صدور چک ارائه شد
لایحه اصلاح برخی محدودیت‌های قانون صدور چک ارائه شد
لایحه اصلاح برخی محدودیت‌های قانون صدور چک ارائه شد