میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری در شهریورماه سال جاری بیش از ۷۴۴.۵ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۶.۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش اخبارپول، بر اساس گزارش «گزیده‌های آماری بانک مرکزی»، وضعیت خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری در شهریور سال جاری به نسبت دو سال گذشته بیان شده که نشان می‌دهد در سه سال گذشته میزان دارایی بانک‌های تجاری چقدر بوده است. این بانک‌ها چه اندازه استقراض از بانک مرکزی داشته‌اند، به چه میزان تسهیلات به بخش‌های دولتی و غیر دولتی داده‌اند و چقدر از این پول‌ها بازگشته است.

دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری در شهریور امسال، بیش از ۷۴۴.۵ هزار میلیارد ریال بوده است. رقمی که در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۵۰۸.۶ هزار میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد در سال ۹۹، میزان دارایی‌های خارجی این بانک ها حدود ۴۶.۴ رشد داشته و افزایش یافته است.

بر پایه این گزارش، میزان اسکناس و مسکوکات بانک‌های تجاری در شهریورماه سال جاری ۳۴.۳ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۴۷.۲ هزار میلیارد ریال بوده، ۲۷.۳ درصد افت داشته است. در حالی که میزان اسکناس و مسکوکات در شهریورماه سال ۹۷ هم ۳۰.۱ هزار میلیارد ریال گزارش شده، میزان اسکناس و مسکوکات بانک‌های تجاری با رشد زیاد در سال ۹۸ و افت کم در سال ۹۹ همراه بوده است.

در شهریورماه سال ۹۷ میزان سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی ۳۸۷.۲ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در شهریورماه سال ۹۸ به ۴۷۹.۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در سال جاری نیز در مدت مشابه به رقم ۵۶۴ هزار میلیارد ریال رسیده و بدین ترتیب رشد ۱۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، میزان بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری در سال جاری ۱۰۷۱.۱ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که درصد تغییر میزان بدهی بخش دولتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حاکی از افزایش ۴۳.۱ بدهی‌ بخش دولتی به بانک‌های تجاری است.

میزان بدهی بخش غیردولتی در شهریورماه سال جاری ۳۱۵۶.۵ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳۲.۶ درصدی را ثبت کرده است. میزان بدهی بخش غیر دولتی در سال ۹۷، ۱۹۱۷.۲ هزار میلیارد ریال ثبت شده که همین رقم در سال ۹۸، ۲۳۸۰.۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

این گزارش حاکی است که سپرده‌های بخش غیردولتی در بانک‌های تجاری طی شهریورماه سال جاری، ۵۵۳۴.۸ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۰.۶ درصدی داشته است. میزان این سپرده‌ها در سال ۹۷، ۳۲۸۸.۱ هزار میلیارد ریال ثبت شده است.

بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی نیز در شهریورماه امسال به ۹۶.۸ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به شهریور سال ۹۸ رشد ۱۳۹ درصدی به دنبال داشته است.

میزان وام‌ها و سپرده‌های ارزی در سال جاری ۶۷۵.۷ هزار میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ رشد ۵۷.۳ درصدی را نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که این رقم در سال ۹۷ معادل ۴۳۵.۶ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال ۹۸، که به میزان ۴۲۹.۵ بوده است تغییر زیادی نداشته و تغییرات محسوس در میزان وام و سپرده‌های ارزی در سال ۹۹ اتفاق افتاده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=163807
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

رشد ۴۶درصدی میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری
رشد ۴۶درصدی میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری
رشد ۴۶درصدی میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری
رشد ۴۶درصدی میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری
رشد ۴۶درصدی میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری