در دولت‌های قبلی آمریکا، تحریم بانک‌های ایرانی با بهانه‌هایی چون تروریسم یا تولید سلاح‌های هسته‌ای همراه بود، اما به نظر می‌رسد در دولت ترامپ، ایرانی بودن به اندازه کافی جرم است.

به گزارش اخبارپول، روزنامه “نیویورک تایمز” آمریکا در یادداشتی سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در شرایط کنونی “همه‌گیری” ویروس کرونا را ظالمانه توصیف کرده است.

روزنامه عصر ایران با اشاره به “سیاست بی‌رحمانه فشار حداکثری” علیه ایران که میلیون‌ها ایرانی را تحت فشار قرار داده، نوشت: در سال ۲۰۰۳ وقتی زلزله بم در ایران اتفاق افتاد دولت بوش یک هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه فرستاد و برخی تحریم‌ها را برای ارسال کمک‌های مالی و غذا و دارو به ایران کاهش داد و یا به صورت تعلیق در آورد؛ اما دولت ترامپ همه‌گیری ویروس کرونا در ایران – به عنوان آسیب‌دیده ترین کشور خاورمیانه از این ویروس – را فرصتی مغتنم شمرد تا سیاست فشار حداکثری خود علیه این کشور را به اوج برساند.

در پاییز امسال در حالی که تعداد فوتی‌های “کووید ۱۹” همچنان در ایران رو به افزایش و ثبت رکوردهای جدید است، دولت ترامپ هیچ رحم و شفقتی از خود نشان نمی‌دهد. دولت ایالات متحده مخالفت خود را با درخواست ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای کمک به مبارزه با بیماری ویروس کرونا اعلام کرده است و در شرایطی که آمار مبتلایان کرونا در ایران از نیم میلیون و فوتی‌ها از ۲۷ هزار نفر فراتر رفته، دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران که به سختی برای خرید دارو و اقلام اساسی تقلا می‌کند، اضافه کرد.

هفته گذشته، دولت ترامپ ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد، این بانک‌ها آخرین موسسات مالی تحریم نشده ایران بودند که به صورت محدود با نظام مالی جهان در ارتباط هستند و تاکنون مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشده بودند. این تحریم آخرین اقدام دولت آمریکا در تلاش برای کامل کردن انزوای مطلق اقتصاد و نظام مالی و بانکی ایران از جهان بود.

در دولت‌های قبلی آمریکا، تحریم بانک‌های ایرانی با ادعاها و بهانه‌هایی مبنی بر کمک به تسهیل تروریسم یا تولید سلاح‌های هسته‌ای همراه بود، اما به نظر می‌رسد در دولت ترامپ، ایرانی بودن به اندازه کافی جرم است. در لیست این ۱۸ بانک ایرانی می‌توان به بانک‌هایی تخصصی چون “مسکن” و یا بانک “کشاورزی” ایران اشاره کرد که به کشاورزان وام می‌دهد.

این اعمال گسترده تحریم‌ها به معنای مجازات جمعی دهها میلیون ایرانی بی‌گناه است.

“باربارا اسلاوین”، مدیر “ابتکار آینده ایران” در شورای آتلانتیک، کمپین “فشار حداکثری” علیه ایران را به عنوان پدیده “سادیسم (دیگر آزاری)سیاست خارجی” آمریکا معرفی می‌کند.

در گذشته تحریم بانک‌های ایرانی بخشی از یک استراتژی وسیع‌تر با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور اعمال می‌شد که با حمایت متحدان آمریکا در اروپا و همچنین روسیه و چین انجام می‌شد. اما دولت ترامپ از برجام خارج شد. از آن زمان، ایالات متحده در تلاش برای افزایش فشار بر ایران عملاً در شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها بوده است. ماهیت یک‌جانبه و فراسرزمینی تحریم‌ها – که نه تنها ایران بلکه هر شرکتی را در جهان که با ایران تجارت ‌کند، مجازات می‌کند – حتی نزدیکترین متحدان آمریکا را نیز عصبانی کرده است.

تحریم‌های جدید علیه این ۱۸ بانک به ویژه در طی سپری شدن دوره یک بیماری “همه‌گیر” اقدامی ظالمانه و بی‌رحمانه است. مقامات دولت ترامپ اصرار دارند این تحریم‌ها، که از ماه دسامبر اعمال می‌شود، در مورد غذا و دارو اعمال نمی‌شود. آنها همچنین می‌گویند برای معافیت شرکت‌هایی که می‌خواهند لوازم و کالاهای غیرتحریمی(غذا و دارو) به ایران بفروشند، تمهیداتی اندیشیده‌اند؛ اما روند تأیید معافیت‌ها برای پاسخگویی به نیازهای بهداشتی در هنگام شیوع بیماری بسیار دست وپا گیر و زمان‌بَر است و حتی اگر شرکت‌ها برای فروش تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران معافیت بگیرند، ایران همچنان در پرداخت هزینه آنها با مشکل روبرو خواهد شد چون این کشور منابع کافی ارزی ندارد زیرا دولت ترامپ سعی کرده است دیگر کشورها را از خرید محصولات ایرانی، به ویژه نفت بازدارد؛ همچنین تحریم‌های بانکی آمریکا دستیابی به درآمد صادراتی را برای ایران دشوار می‌کند.

شکی نیست که این سیاست (فشار حداکثری) اقتصاد ایران را فلج کرده و مردم آن را با تورم کمرشکن فقیرتر کرده است. اما این سیاست نه تنها ایران را وادار به تسلیم در برابر واشنگتن نکرده بلکه برعکس، باعث تقویت تندروها در ایران شده است و به جای انگیزه دادن به ایران برای ایفای نقش یک بازیگر مسئولیت‌پذیر و شفاف، این تحریم‌ها بیشتر اقتصاد ایران را به آغوش پولشویی‌ها و شرکت‌های سایه و دولت چین سوق داده است.

سیاست فشار حداکثری با گذشت زمان بازده کمتری به همراه دارد. هرچه ایالات متحده در اعماال این سیاست جدیت بیشتری به خرج دهد، اشتیاق بیشتری در سراسر جهان برای ایجاد مکانیسم‌های مالی جایگزین به وجود خواهد آمد که در نهایت واشنگتن را از نفوذ جهانی خود محروم خواهد کرد. عاقلانه‌تر این است که در شرایط فعلی همه‌گیری ویروس کرونا مقامات آمریکایی تحریم‌های ایران را متوقف کنند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=162431
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

نیویورک تایمز؛ تحریم ایران با وجود فشار کرونا ظالمانه است
نیویورک تایمز؛ تحریم ایران با وجود فشار کرونا ظالمانه است
نیویورک تایمز؛ تحریم ایران با وجود فشار کرونا ظالمانه است
نیویورک تایمز؛ تحریم ایران با وجود فشار کرونا ظالمانه است
نیویورک تایمز؛ تحریم ایران با وجود فشار کرونا ظالمانه است