- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

مناطق آزاد از استارتاپ‌های خدمات‌رسان به بازنشستگان حمایت می‌کنند

به گزارش اخبارپول از ایرنا، مرتضی بانک در بازدید از مرکز ارتباط با ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری و چندین پروژه شرکت‌های نوآور (استارتاپی) در زمینه‌های مختلف مورد نیاز سالمندان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و امکانات ارتباطی و شرکت‌های نوآورانه، ابتکار بسیار مناسبی است که مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، بستر آن را به‌خوبی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: رویکرد دوسویه صندوق بازنشستگی در شناسایی نیازها و به کارگیری خلاقیت و نوآوری برای پاسخگویی به آنها می‌تواند الگوی مناسبی برای سیستم‌ها و سازمان‌های خدماتی در کشور شود، اینکه استارتآپ ها به صورت متمرکز خدمات مورد نیاز را با توجه ویژه به حداکثر سهولت ممکن طراحی می‌کنند، قابل توجه است.

بانک افزود: شاید تصور عمومی آن باشد که تکنولوژی‌های جدید و شرکت‌های استارتاپی برای بازنشستگان و سالمندان کاربردی ندارد؛ درحالیکه فعالیت‌های این مرکز نشان داد از این طریق می‌توان تحولی را در جهت بازآفرینی نقش سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنان به وجود آورد.

وی همچنین با اشاره به توضیحات ارائه‌شده از سوی مدیران اپلیکیشن‌ها بیان کرد: برخی از این اپلیکیشن‌ها علاوه بر آنکه خدماتی به بازنشستگان و سالمندان ارائه می‌دهند، بستری هم برای استفاده از خدمات، دانش و تجربه بازنشستگان و تولید ثروت و ارزش افزوده برای آنان فراهم می‌کنند که اقدامی بسیار مهم، خلاقانه و ابتکاری است.

مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به گستره جمعیتی جامعه بازنشستگان و سالمندان کشور تصریح کرد: فعال شدن شرکت‌های نوآور و خدمات مجازی در میان این قشر، می‌تواند هم در بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سلامت سالمندان موثر باشد و هم بازار و فرصت مناسبی برای ورود دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی و ارتباطات فراهم می‌سازد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: با اینکه تلاش برای ارتقاء کیفیت سیستم‌های توزیع در شرکت‌های استارتاپی مناسب است؛ اما ضروری است فرآیندهای نوآورانه به سمت رونق و جهش تولید و کارآفرینی هدایت شوند.

تقویت شرکت‌های نوآور خدمات اجتماعی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم در جریان این بازدید با ارائه توضیحات تکمیلی، هدف از راه‌اندازی این مرکز را تقویت و توسعه شرکت‌های نوآور در بخش خدمات اجتماعی به‌ویژه برای بازنشستگان و سالمندان ذکر کرد.

اکبر افتخاری گفت: بسیاری از این اپلیکیشن‌ها و پروژه‌ها می‌توانند نقش مهمی در حفظ و ارتقای توانمندی سالمندان ایفا کنند و کمک کنند تا از مهارت‌ها و دانش و تجارب آنها در سنین بالا در جهت منافع جامعه استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به اجرا شدن هفت بسته طرح «یاری» در جهت ارائه خدمات رفاهی و معیشتی به بازنشستگان کشوری در سال جاری، گفت: تداوم و توسعه این بسته‌ها، نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های اجرایی و عملیاتی با استفاده از ابزارهایی چون فروشگاه اینترنتی و کیف پول مجازی است که مرکز نوآوری‌های صبا درحال پیگیری و اجرای آنهاست.

پاسخگویی به هفت هزار تلفن در شبانه‌روز

مدیر مرکز جامع ارتباط با ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری نیز گفت: این مرکز از اول شهریورماه آغازبه‌کار کرده است و همکاران ما در این مدت به طور میانگین پاسخگوی هفت هزارتماس تلفنی بازنشستگان در شبانه‌روز هستند.

مرتضی مستوفی خاطرنشان کرد: ۹۹درصد پرسش‌ها در لایه اول و هنگام تماس توسط اپراتورها پاسخ داده می‌شوند و یک درصد باقیمانده به کارشناسان صندوق بازنشستگی کشوری ارجاع داده می‌شوند که پس از دریافت پاسخ، در قالب سیستمی در فاصله زمانی چند روز به مراجعان ارائه می‌شود.