عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری گفت: “برند” یکی از دارایی های نامشهود و اصلی شرکتهاست که در بحث ارزشگذاری دارایی ها و سهام شرکتهای حاضر در بازار سرمایه کمترین توجهی به آن نمی شود.

به گزارش پول پرس، عظیم فضلی پور در گفت و گو با تسنیم گفت: شرکتهای بزرگ و با ارزش در بورس سایر کشورها مدیون ارزش برند خود هستند؛ به عنوان مثال ارزش بالای سهام شرکت مک دونالد به علت مشهور بودن برند آن است و این نکته ای است که متاسفانه در بازار سرمایه ما مغفول مانده است.
عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری در خصوص جایگاه برند در بازار سرمایه کشور تصریح کرد: وقتی از سرمایه های یک شرکت صحبت می کنیم باید به یاد داشته باشیم که یکی از دارایی های نامشهود اصلی هر شرکت، بحث برند است که به راحتی قابل قیمت گذاری است و وارد سبد ارزشگذاری شرکتها شده و در نهایت موجب افزایش سرمایه شرکت می شود.
عضو کمیته علمی برند ایران در پاسخ به این پرسش که در بازار سرمایه کشور تا چه اندازه به این مقوله توجه می شود گفت: متاسفانه در بین ۴۰۰ شرکت فعال در بازار سرمایه هیچ یک برند ثبت شده ندارند و ارزش برند هیچ کدام از آنها برآورد و مشخص نشده است.
وی ادامه داد: با نگاه به ترازنامه شرکتها نیز متوجه می شویم چیزی به عنوان دارایی های نامشهود وجود ندارد که این موضوع نشان دهنده توجه نکردن به بحث برند در بازار سرمایه کشور است.
فضلی پور در خصوص علت عدم توجه به بحث ارزشگذاری برند در بازار سرمایه کشور اذعان داشت: بحث برند در کشور ما موضوعی نوپاست و به نوزادی می ماند که هنوز به مرحله بلوغ نرسید؛ اما این نوزاد مریض است و اگر همین طور بزرگ شود معلوم نیست چه موجود عجیب الخلقه ای می شود چرا که تعریف متعارفی از برند و جایگاه آن در بازار سرمایه کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید به این موضوع دقت کنیم که چرا ما امروز مدام از سونی صحبت می کنیم اما از کداکی که بیشتر مردم با آن خاطره دارند دیگر اسمی نیست.
به گفته عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری، امروز بحث حضور در بازار جهانی مطرح است و این موضوع است که برندها را ماندگار می کند. شرکتها باید به دور از وابستگی دولتی به بحث برند و ارزش آن در بازارهای تجاری بپردازند.
فضلی پور افزود: شخصی در کشور نیجریه برند یکی از ۱۵ شرکت اول بورس ایران را به ثبت رسانده و با تولید محصولات این برند در چین، بازار ۵ میلیون دلاری خالص را برای خود ایجاد کرده که ما به خاطر این که ۳ هزار دلار صرف هزینه ثبت علامت تجاری نکرده ایم، خود را از این درآمدها محروم می کنیم.
وی گفت: متاسفانه شرکتهای حاضر در بازار بورس، سرمایه بزرگی به نام برند را در اختیار دارند اما از آن غافل هستند.
عضو کمیته برند ایران در خصوص جایگاه بحث برند در ایران در مقایسه با سایر کشورها تصریح کرد: امروز کشور فنلاند با یک برند که با نام نوکیا در اختیار دارد، در بین ۱۰ برند برتر دنیا قرار گرفته و این نام در بازار سرمایه این کشور جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کرده است ولی در کشور ما و به ویژه بازار سرمایه، بحث برند و ارزشگذاری آن هیج جایگاهی ندارد.
انتهای پیام


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=16105
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

«برند»، اصل فراموش شده در ارزش‌گذاری شرکتهای بازار سرمایه
«برند»، اصل فراموش شده در ارزش‌گذاری شرکتهای بازار سرمایه
«برند»، اصل فراموش شده در ارزش‌گذاری شرکتهای بازار سرمایه
«برند»، اصل فراموش شده در ارزش‌گذاری شرکتهای بازار سرمایه
«برند»، اصل فراموش شده در ارزش‌گذاری شرکتهای بازار سرمایه