رئیس سازمان بورس گفت: فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز خواهد شد و قطعا نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می‌شود.

به گزارش اخبارپول، حسن قالیباف اصل با ارزیابی مثبت از نتایج جلسه ای با حضور نهادهای حقوقی که بیش از ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند، گفت: مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان بورس درباره اثرات مثبت سایر تصمیمات که با محور بهبود روند بازار اتخاذ شد، افزود: از دیگر تصمیمات اخذ شده افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نظر گرفته شده است.

قالیباف اصل یادآور شد: این تسهیلات سرمایه‌گذارانی را که دانش یا فرصت کافی سرمایه‌گذاری مستقیم برخوردار نیستند را تشویق می‌کند تا از طریق صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام کنند؛ فراموش نکنید همواره روش غیرمستقیم بهترین روش برای سرمایه‌گذاران بورسی است.

وی با تاکید بر ضرورت اجتناب از انتقال دارایی‌های ضروری سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه هم بحث سود مطرح است و هم بحث زیان؛ بر این اساس افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، نباید دارایی‌های ضروری خود را وارد بازار کنند و تنها باید با دارایی کوتاه مدت که به آن نیاز ندارند به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

رئیس سازمان بورس نیاز بازار سرمایه کشور به افزایش فعایت‌های بازارگردانی را ضروری دانست و گفت: بازارگردان عامل ایجاد تعادل در بازار است و با عرضه و تقاضای منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

قالیباف اصل یادآور شد: مقررات مربوط به بازارگردانی در بازار سرمایه از پیش تدوین شده و از روز شنبه بازارگردان‌ها فعال خواهند شد تا نوسانات کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. همچنین مقرر شده تا شرکت‌هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه می‌شوند، بازارگردانی فعال و متناسب با ابعاد شرکت داشته باشند.

وی همچنین با تاکید بر عملکرد منطقی سهام‌داران عمده در افت و خیزهای بازار افزود: همواره انتظار می‌رود که این سهام‌داران با هیجان و رفتار غیر منطقی عمل نکنند. حضور پررنگ سهام‌داران حقوقی در کوتاه مدت و بلندمدت ضرورت توسعه بازار سرمایه است.

روان‌سازی بازار با همکاری ناشران و بازارگردان‌ها

دبیر شورایعالی بورس در پاسخ به این سوال که این هفته سهام‌داران حقوقی تا چه میزان به حمایت از سهام پرداختند، گفت: حقوقی‌ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام دار و بازارگردان است. از همین رو باید صندوق‌های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار هفته گذشته نقش خود را در خصوص نقدشوندگی ایفا کرد.

وی با اشاره به تصمیم دیگر این جلسه افزود: مقرر شد شرایطی فراهم شود تا قرارداد بازارگردانی ناشران و صندوق‌های بزرگ منعقد شود تا در شرایط نامتوازن و بر عدم تعادل از بازار حمایت بیشتری شود.

قالیباف با تاکید بر تلاش سازمان برای حفظ سلامت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه امسال رونق خوبی داشت و تلاش ما برای حفظ سلامت بازار سرمایه دو چندان شد. نهاد ناظر همواره تلاش می‌کند بازار سرمایه محل امن سرمایه‌گذاری باشد.

رییس سازمان بورس با شایعه خواندن عدم حمایت دولت از بورس تصریح کرد: سازمان یک نهادعمومی غیردولتی است و بازار سرمایه متعلق به عموم مردم است و دولت همچنان به بازار سرمایه به عنوان یک فرصت و با دید مثبت نظاره می‌کند.

قالیباف اصل یادآور شد:من مطمئنم که بازار سرمایه می‌تواند نقش خود را به درستی در اقتصاد کشور ایفا کند.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که نقش نهاد ناظر در افزایش و افت قیمت سهم چیست تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد ناظر است نه نهاد قیمت‌گذار. سهام‌داران باید هنگام خرید سهام به ارزندگی آن توجه داشته باشند و اطلاعات شرکت‌ ها را به صورت دقیق مورد مطالعه قرار دهند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=159362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی در بورس
آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی در بورس
آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی در بورس
آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی در بورس
آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی در بورس