پرداختن به موضوع جهش تولید در سالی مزین به نام آن در مقطع زمانی درگیری جهان با ویروس کرونا، توجه سیاستگذاران و فعالان عرصه تجارت بین الملل را به خود معطوف کرده است.

از آنجا که مواجهه با ضرورتها، موانع و فرصتها نیازمند انگیزه و نیروی قابل توجهی است لذا با عنایت به سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی تبیین شده در سالهای اخیر و رویکردهای چندگانه این گفتمان، تلفیق اقدامات و فعالیتهای مرتبط با موضوع “جهش تولید” با “گفتمان یاد شده” را ضروری می سازد.

نگاهی دوباره به ابعاد مختلف گفتمان اقتصاد مقاومتی نشانگر آن است که این نوع از اقتصاد در برابر هرنوع خصومت و اختلال از خود مقاومت نشان داده و به دنبال تحقق یک الگوی اقتصادی فعال، مترقی، متعالی و جهادی با هدف برخورد موثر با موانع و فشارهای اقتصادی داخلی و خارجی است تا ضمن کاهش آسیب پذیری و وابستگی کشور در شرایط فشار و تحریم، موجبات رشد و توسعه درون زا را فراهم کند. مقاومت در برابر هجمه های خارجی و موانع داخلی، پیشرو بودن، دانش بنیان بودن و ارزش آفرین بودن از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

از این‌رو میتوان گفت شماری از رویکردهای اقتصاد مقاومتی مانند “پیشرو، درونزا و برونگرا” هماهنگی بی بدیل با موضوع “جهش تولید”دارد و این امر مبین نگرش هدفمند مقام معظم رهبری در بنیانگذاری تفکر تولید محور و تداوم آن با سیاستهای ریشه دار و همگون با یکدیگر در طول زمان است.

با توجه به بنیادین بودن امر “تولید” در جهش اقتصادی یاد شده، موضوعاتی نظیر نوسازی تکنولوژی تولید، تمرکز بر داخلی سازی لوازم مصرفی و قطعات، هماهنگی بین قطعات وارداتی و قطعات تولید داخل برای به ثمر نشستن خطوط تولید، حمایت از صنایع خُرد داخلی در مناقصات و توجه به شرکتهای دانش بنیان ازجمله موضوعاتیست که تمرکز به آن درسال جاری باید از سیاست‌های صاحب اقبال در دستگاه های اقتصادی باشد.

حمایت از جهش تولید با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی با الهام از اسناد بالادستی نظیر چشم انداز ۲۰ساله کشور، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصاد مقاومتی، فراهم سازی بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری نظیر ایجاد امنیت، فضای رقابتی برای سرمایه گذاران، فراهم کردن امکانات تامین مالی و غیرمالی(مشاوره) برای شرکت های کوچک و متوسط به خصوص شرکت‌های دانش بنیان قابل تحقق است.

همچنین طراحی مدل های کسب و کار مبتنی بر فناوری دیجیتال، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه، کاهش فرایندهای اداری و بورکراسی در خدمات بانکی، تقویت بخش خصوصی، استارتاپ ها، پارک های علم و فناوری میسر است.

همکاری قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف و برنامه ریزی در این زمینه می تواند شرایطی را فراهم کند تا با آنالیز همزمان “رویکردهای اقتصاد مقاومتی بویژه در ابعاد درون زا و برونگرا” تبلور “موضوع جهش تولید” را نهادینه و محقق کند.

از سوی دیگر کشورما علاوه بر نفت و فراورده های آن به لحاظ ژئوپلیتک مزیتهایی در حوزه های صنایع شیمیایی، معادن، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی دارد که ظرفیت بسیار مناسبی در ایجاد جهش دارا هستند.

بررسی موقعیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران از یک سو و لزوم شناخت دقیق نیازمندیهای کشورهای هدف و تمرکز بر نیازهای وارداتی با تکیه بر ظرفیت سازی در شبکه حمل و نقل کشور از جمله محورهای مهم برای بهبود بسترهای مناسب برای جهش تولید خواهد بود.

در این میان بانک‌ها بخصوص بانک توسعه صادرات ایران بعنوان اگزیم بانک ایران با بازنگری مدل کسب و کار خود مبتنی بر فناوری دیجیتال در فرایند زنجیره ارزش صادرات یعنی تمامی فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله صادرات کالا می تواند نقش موثری را در رونق تولید در شرایط تحریم ایفاء کند.

این بانک در راستای اجرایی کردن مساعدت به صاحبان کسب و کارهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا با مشکل در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و ایفای تعهدات خود مواجه شده‌اند، اقدام به تغییر زیرساخت‌های سیستمی به منظور تسهیل در فرآیند بازپرداخت اقساط مشتریانی که درخواست امهال اقساط خود را دارند، کرده است.

این اعتقاد در بانک توسعه صادرات که “باید با درک شرایط، اقدامات حمایتی ویژه ای برای مشتریان تدارک دید”، به طور جد و اکید دنبال می شود.

مجموعه بانک توسعه صادرات بر این باور است که بی تردید تلاش برای “جهش تولید” درسال جاری منتج به ثمره مبارکی خواهد شد که از پیگیری مجدانه برای تحقق رویکردهای هفتگانه گفتمان اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر حاصل شده است.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=158557
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

صالح آبادی: جهش تولید ثمره تحقق رویکردهای گفتمان اقتصاد مقاومتی
صالح آبادی: جهش تولید ثمره تحقق رویکردهای گفتمان اقتصاد مقاومتی
صالح آبادی: جهش تولید ثمره تحقق رویکردهای گفتمان اقتصاد مقاومتی
صالح آبادی: جهش تولید ثمره تحقق رویکردهای گفتمان اقتصاد مقاومتی
صالح آبادی: جهش تولید ثمره تحقق رویکردهای گفتمان اقتصاد مقاومتی