رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی که عملاً فروش قطعی است و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود، علاوه بر اینکه انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند، نسبت به اوراق قرضه هم کم‌هزینه‌تر و قابل مدیریت‌تر است و همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد.

به گزارش اخبارپول، عبدالناصر همتی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام به موضوع مدیریت نقدینگی و طرح فروش اوراق سلف نفتی پرداخت و با اذعان به این که در شرایط اقتصادی خاص امروز کشور، وظیفه اصلی بانک مرکزی مدیریت بازار ارز و پول و نهایتا کنترل تورم است، در خصوص تأمین سالم کسری بودجه دولت، یادآور شد: کسری بودجه دولت، به خاطر تحریم صادرات نفت، یک واقعیت و تأمین مالی سالم این کسری بدون استقراض از بانک مرکزی نیز یک ضرورت است.

وی کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام و اموال دولت و انتشار اوراق بدهی یا پیش فروش کالاهایی نظیر نفت را در شرایط تحریمی، چهار راه حل تأمین مالی سالم کسری بودجه دولت دانست و افزود: ظرفیت افزایش درآمد مالیاتی و کاهش هزینه برای دولت و مجلس در سال جاری با عنایت به کرونا، مشخص و محدود است. فروش سهام با همه موانع در حال انجام و اوراق بدهی نیز تاکنون ۵۲ هزار میلیارد تومان فروش رفته است.

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه به طرح فروش اوراق سلف نفتی که اخیرا در فضای اقتصادی کشور مطرح شده است، پرداخت و نوشت: طرح فروش اوراق ریالی سلف نفتی عملاً فروش قطعی است و تحویل آن دو سال دیگر خواهد بود.

همتی افزود: اوراق سلف نفتی علاوه بر اینکه انتظارات تورمی را مدیریت می کند، نسبت به اوراق قرضه هم کم هزینه‌تر و قابل مدیریت‌تر است و همزمان سود بیشتری نیز برای دارنده این اوراق دارد. البته، واضح است که برای موفقیت این طرح، توافق تمام ارکان نظام و با تکیه بر نظرات دقیق کارشناسان، ضروری است.

وی در ادامه یادداشت خود انتشار هر گونه اوراق را روش تجربه شده در همه دنیا برای هموارسازی هزینه‌های دولت و کاهش نوسانات اقتصاد کلان دانست و تاکید کرد: بحث‌هایی مانند آینده‌فروشی یا بدهکاری دولت‌های آینده، چندان با ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد. دولت‌ها همواره با سیاست‌های مالی در اقتصاد حضور دارند.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان هشدار داد: در هر صورت، اگر با منابع چهارگانه بالا، کسری بودجه تامین نشود، استقراض از بانک مرکزی، حتی اگر غیرمستقیم باشد باعث رشد بیشتر نقدینگی و تورم در سا‌های آتی و متضرر شدن مردم در آینده خواهد بود.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=157664
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

همتی: اوراق سلف نفتی، سود بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارد
همتی: اوراق سلف نفتی، سود بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارد
همتی: اوراق سلف نفتی، سود بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارد
همتی: اوراق سلف نفتی، سود بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارد
همتی: اوراق سلف نفتی، سود بیشتری نسبت به اوراق قرضه دارد