معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: با وثیقه ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت، مشمولان می‌توانند از شبکه بانکی وام دریافت کنند و مدت زمان بازپرداخت این وام سه ساله و سود آن ۱۸ درصد خواهد بود.

به گزارش اخبارپول به نقل از بانک رفاه، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری با موضوع “ارائه کارت اعتباری با وثیقه گذاری سهام عدالت” ، ضمن تبریک روز خبرنگار و اشاره به رسالت مهم این قشر زحمتکش، یعنی شفاف سازی و اطلاع رسانی گفت: این امکان در بانک های کشور فراهم شده تا از این به بعد ارائه تسهیلات اعتباری بر مبنای توثیق سهام عدالت صورت پذیرد.

عباس معمار نژاد با اشاره به حضور مدیران عامل بانک های ملی، ملت، سپه، صادرات، تجارت و همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت، افزود: امروز نظام بانکی کشور، آمادگی دارد تا بتواند به روش مذکور، خدمات لازم را به متقاضیانی که نیاز مالی کوتاه مدت دارند، ارائه کند بنحوی که ضمن حفظ دارایی ارزشمندی چون سهام عدالت، از تسهیلات بانک ها نیز بهره مند شوند.

معمار نژاد با اشاره به اینکه در بیشتر کشور های دنیا و از جمله ایران، بانک ها نقش مهمی در تامین مالی اقتصاد دارند گفت: در سال ۱۳۹۸، ۸۲.۷ درصد تامین مالی کشور معادل ۹۷۵ هزار میلیارد تومان توسط بانکها انجام شده ، ۹.۳ تامین مالی معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه و حدود ۸ درصد تامین مالی توسط بازار بدهی انجام پذیرفته است که جمعا مبلغ ۱۱۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره اینکه مکانیزم ارائه تسهیلات بر مبنای توثیق سهام عدالت، بر مبنای کارت اعتباری مرابحه و دستور العمل شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است اظهار کرد: تمامی بانک ها توافق کردند تا حداقل ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت آزاد شده را به عنوان وثیقه پذیرفته و تسهیلات ارائه کنند.

معمارنژاد زمان باز پرداخت این تسهیلات را سه ساله و با نرخ ۱۸ درصد عنوان کرد و گفت: در بانک ملی ارائه تسهیلات از جمله احراز هویت به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود و بانک ملت نیز آمادگی دارد به زودی فرایند الکترونیکی شدن این خدمت را انجام دهد؛ همچنین سایر بانک ها نیز در فرایند انجام این کار هستند تا در روزهای شیوع ویروس کرونا، مراجعه حداقلی توسط مردم به شعب انجام بپذیرد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: این کار صرفا برای تامین مالی مردم صورت میپذیرد و نیاز نیست متقاضیان هیچ گونه وثیقه دیگری را بگذارند و هیچ مبلغی نیز از این تسهیلات بلوکه نمی شود.

معمار نژاد در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به برخی شایعات و ابهامات موجود در خصوص پرداخت وجوه ناشی از فروش سهام عدالت متقاضیان توسط سیستم بانکی اظهار کرد: بنا بر آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، ۹۶ درصد کسانی که درخواست فروش بخشی از سهام عدالت خود را داشتند، وجوه از این فروش را بطور کامل دریافت کرده اند و اگر تاخیری هم بوده به سبب طولانی شدن فرآیند تجمیع درخواست ها و فروش آنها بوده است.

وی با علام اینکه در این مرحله از فروش سهام عدالت مردم، حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت شد، تصریح کرد: اینکه گفته می شود از سوی بانک ها به مردم اجحاف شده، غیر منصفانه است، زیرا بانک ها در این فرایند فقط وکیل هستند و حتی خودشان هم حق خرید سهام مزبور را ندارند و کارگزاری های بورس با هماهنگی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مسئولیت تجمیع و فروش آن را بر عهده دارد.

معمار نژاد همچنین، میزان واگذاری بنگاه ها و املاک مازاد بانک ها ظرف دو سال اخیر را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از نظر ما، عملکرد بانک ها در این خصوص، رضایت بخش ارزیابی می شود.

همچنین طی روزهای آتی برای چندمین مرتبه، سهام بانکهای سپه و ملی ایران در گروه سرمایه گذاری امید و گروه توسعه ملی از طریق بورس عرضه خواهد شد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=157438
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دریافت وام بانکی با وثیقه ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت
دریافت وام بانکی با وثیقه ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت
دریافت وام بانکی با وثیقه ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت
دریافت وام بانکی با وثیقه ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت
دریافت وام بانکی با وثیقه ۵۰درصدی ارزش سهام عدالت