شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه با افزایش ۸۲۱۷ واحد روبه‌رو شد و حجم معاملات امروز در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش اخبارپول از فارس،‌ بورس اوراق بهادار تهران که روزگاری سهم کوچکی از مبادلات کشور را داشت و تعداد محدودی از شهروندان در آن حضور داشتند، امسال به مدد توجه دولت و اقبال گسترده مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار حسابی رونق گرفته، به گونه‌ای که امروز ظرف ۴ تا ۵ ساعت بیش از ۳۳هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران داد و ستد سهام و اوراق مالی صورت گرفته است.

همچنین شاخص کل بورس اوراق بهادار گر چه در روزهای گذشته روند اصلاح در پیش گرفته بود، اما امروز در پایان معاملات با افزایش ۸۲۱۷واحد به رقم یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۱۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش ۳۸۸۳ واحد به رقم ۵۰۷ هزار و ۶ واحد رسید.

ارزش بازار بورس امروز به بیش از ۷ میلیون و ۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۱۳.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲ میلیون و ۶۷۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۲ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان داد وستد کردند.

امروز همچنین عرضه اولیه سهام شرکت توسعه مسیر برق گیلان در نماد «بگیلان۱» انجام شد که قرار است ۱۶۰ میلیون سهم از سهام این شرکت به مردم به روش ثبت سفارش انجام شود.

با نگاهی به شاخص‌های بورس در می‌یابیم امروز همه شاخص‌های مهم بورس سبزپوش بوده و روند رو به رشد داشته‌اند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۰.۴۲ درصد رشد کردند همچنین شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۰.۷۷ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۰.۲۸ درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۰.۷ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم ۰.۹۶ درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین، کشتیرانی و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای فولاد مبارکه،‌ پتروشیمی خلیج‌فارس، ایران‌خودرو و ملی‌مس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس تهران امروز شامل فولاد مبارکه، گلوکوزان، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی مس و پالایش نفت بندرعباس بوده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان می‌گویند یک فرصت تاریخی برای حضور مردم در بورس فراهم شده که مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌توانند با انتشار اوراق مالی و نیز افزایش سهام شناور خود و عرضه اولیه شرکت‌های جدید نسبت به جمع‌آوری نقدینگی از این بازار پر رونق و شفاف اقدام کنند و علاوه بر تأمین نقدینگی برای تولید به اجرای طرح‌های توسعه‌ای بپردازند.

همچنین کارشناسان به مردم مکرر توصیه می‌کنند، از فروش دارایی‌های مورد استفاده خود مانند ماشین، خانه و یا ملک برای حضور در بورس خودداری کرده بلکه از پول‌های پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.

در این زمینه دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت فولاد مبارکه که ارزش روز آن در بورس به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد از طریق رتبه‌بندی و کسب رتبه سرمایه‌گذاری A+ قرار است هفته آینده از طریق شرکت تأمین سرمایه امین ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره سهام منتشر کند و این مقدار از پول را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تأ‌مین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز شرکت اقدام کند.

البته رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان گرچه بزرگ‌ترین طرح تأمین مالی در کشور به شمار می‌رود اما در مقابل شرکت بسیار بزرگ فولاد مبارکه فقط ۲ درصد به شمار می‌رود و این شرکت به آسان‌ترین روش و بدون ضامن نسبت به تأمین نقدینگی اقدام می‌کند.

امروز همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۸۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۹ هزار و ۹۸۲ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون ۲۸۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۲.۹میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۵۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن، آریا ساسول، بانک دی و فولاد هرمزگان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای گهرزمین و پتروشیمی مارون بیشترین اثر را در شاخص فرابورس داشتند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، هتل پارسیان کوثر اصفهان، سیمان لار سبزوار، توسعه و عمران استان کرمان، کارخانجات تبرک و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بوده‌اند.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=156709
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

افزایش ۸۲۱۷ واحدی شاخص بورس تهران
افزایش ۸۲۱۷ واحدی شاخص بورس تهران
افزایش ۸۲۱۷ واحدی شاخص بورس تهران
افزایش ۸۲۱۷ واحدی شاخص بورس تهران
افزایش ۸۲۱۷ واحدی شاخص بورس تهران