لیلا خامنه: فعالان بازار سرمایه این روزها سردرگم هستند و نگران؛ ‌نگران کاهش قیمت دلار و سرانجامی که بازار پس از کاهش قیمت دلار خواهد داشت. افزایش یکباره قیمت دلار در سال قبل روزهای طلایی را برای شاخص بورس و فعالانش رقم زد. آنها که دستی در معاملات دارند یا مدیر یک شرکت بورسی هستند که کسب و کارش به دلار بستگی دارد، شاید هیچ‌وقت این روزها را ازیاد نبرند.

اما همان‌طور که روزهای سخت نمی‌ماند، ‌روزهای طلایی نیز گذرا هستند و ناپایدار، آنچنان که این روزها نگرانی و دستپاچگی بر بازار سرمایه و فعالان این بازار حاکم شده است. همه آنها که دستی در خرید و فروش سهام دارند، با یک سوال بزرگ مواجه شده‌اند: با کاهش قیمت دلار، ‌شاخص‌ها به چه سو حرکت می‌کنند؟ بازاری که تا پیش از این به واسطه کاهش ارزش پول کشور و رشد قیمت ارز دچار حباب و نوعی بازدهی کاذب شده بود، حال با کاهش قیمت دلار و حاکم شدن ثبات نسبی بر شرایط اقتصادی و تثبیت نرخ ارز بازدهی بازار چه خواهد کرد؟

در پی سفر رییس‌جمهور به امریکا برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، بورس اوراق بهادار تهران واکنش مثبت به این سفر نشان داده و دیروز با گشایش بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با رشد ۹/۲۷۷ واحدی به قله ۶۳ هزار و ۱۸۲ واحد رسید.

در حال حاضر ارزش کل بازار ۳۰۸ هزار میلیارد تومان و تعداد معاملات به ۱۰ هزار و ۹۷۷ فقره معامله و ارزش معاملات انجام شده ۵۲ میلیارد تومان و حجم معاملات ۱۱۰ میلیون بار معامله بوده است.

برای پاسخ به این سوال به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم، که چم و خم این بازار را خوب می‌شناسد، حسین خزلی خرازی چنین می‌گوید.

 

به نظرشما با بازگشت ثبات اقتصادی، بازار به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

در حال حاضر بازار بورس و فعالانش دچار یک نگرانی زودرس و عجولانه شده است، ‌اما در مجموع کاهش قیمت دلار بر صنایع مختلف اثرات متفاوتی خواهد گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بورسی عمدتا بودجه خود را برای سال ۹۲با دلار ۲۵۰۰ تومانی بسته‌اند، ‌و از آنجا که دلار نیز به زیرقیمت ۲۵۰۰ تومان کاهش نمی‌یابد، در نتیجه شرکت‌ها و فعالان بازارسرمایه نباید نگرانی از این امر داشته باشند؛ چرا که با این قیمت دلار مسلم است به پیش‌بینی‌های خود دست می‌یابند.

پس آن دسته از شرکت‌ها که با دلار۳۰۰۰ تومانی سود خود را پیش‌بینی کرده‌اند، ‌چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟

شرکت‌های پتروشیمی و آنها که جزو صنایع صادراتی هستند، ‌بودجه خود را با دلار ۳ هزارتومانی بسته‌اند که به نظر می‌آید این شرکت‌ها با فروش محصولات خود در۶ ماهه اول سال و درآمد بالایی که از افزایش قیمت دلار کسب کرده‌اند، می‌توانند کم و کسری‌ها را در نیمه دوم سال پوشش دهند.

آقای خرازی بازار سرمایه و شرکت‌های مطرح روی تابلو از این پس با واقعی شدن قیمت دلار به چه سو گام خواهند برداشت؟

به نظر من روزهای خوبی منتظر صنایع خواهد بود، زیرا پتروشیمی‌ها صنایعی که تا به امروز برای انجام هرکدام از طرح‌های توسعه‌یی خود مثلا خرید کالا، ‌تجهیزات، صادرات، ‌فروش محصولات، ‌گشایش اعتباری و. . . با موانع بسیاری مواجه بودند با بازشدن قفل‌های مناسبات بین‌المللی و بانکی تمام این موانع به تدریج برداشته می‌شود و آنها می‌توانند طرح‌های توسعه‌یی خود را به راحتی انجام دهند.

از این پس شرکت‌های بورسی می‌توانند با قیمت پایین‌تر کالا وارد کنند. تا به امروز صنایع پتروشیمی به عنوان یکی ازصنایع مهم در بورس برای صادرات محصولات خود با چالش‌های زیادی مواجه بودند که می‌توان پیش‌بینی کرد از این پس با کاهش تنش‌ها و شروع مناسبات بانکی این مشکلات یکی از پس ازدیگری حل شود و پرواضح است از این پس اقبال عمومی بازار سرمایه به طرف صنایعی خواهد بود که طرح‌های توسعه‌یی خود را به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانند که اجرای تمام این طرح‌ها منوط به حل شدن مشکلات ایران درصحنه مناسبات بین‌المللی است.

متاسفانه درحال حاضر تحلیلگران و قشری که در بورس فعال هستند، تصور می‌کنند که با کاهش قیمت دلار اوضاع بورس دگرگون می‌شود؛ در حالی که در نظر نمی‌گیرند در این اوضاع صنایع صادراتی مانند همین سیمانی‌ها برای صادرات محصولات خود با چه اوضاعی مواجه بودند. اگر می‌توانستند با پشت سرگذاشتن هفت‌خوان رستم محصولی را صادر کنند، ‌برای گرفتن پول‌شان یا بازکردن ال.سی چه گره‌هایی را باید باز می‌کردند که بازکردن هرکدام از این گره‌ها خود هزینه بالایی برای آنها داشت.

سوال آخر، چه توصیه‌یی برای فعالان بازار سرمایه دارید؟

نخستین توصیه من به سهامداران این است که این نگرش و دید کوتاه‌مدت خود را به کنار بگذارند و بدون منطق دچار جو بازار نشوند. ‌همین چند هفته قبل بود به دنبال انتشار اخبار جنگ میان سوریه و امریکا و تهدیداتی که در این باره علیه سوریه صورت گرفت، عده بسیاری از سهامداران شروع کردند به فروختن سهام؛ به‌طوری که بازار یکباره با عرضه بیش از حد کالا مواجه شد. بعضی از سهامداران تمام سبد سهام خود را عرضه کردند، این در حالی است که نه‌تنها جنگی اتفاق نیفتاد بلکه همان سهامداران امروز مجبورند سهام‌های خود را با قیمتی بالا بخرند و این عواقب همین دچار شدن به جو بازار است. بر همین اساس درباره قیمت دلار هم پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌ها در نیمه اول سال با دلار۳ هزار تومانی توانسته باشند به درآمد خوبی درمقایسه با نیمه دوم دست یابند و دچار مشکل در تحقق وعده‌های خود نشوند. از سوی دیگر، کاهش قیمت دلار کاملا به نفع اقتصاد کشور است، به دلایلی که در بالا گفتم.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=15604
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

قیمت دلار سهامداران را دستپاچه نکند
قیمت دلار سهامداران را دستپاچه نکند
قیمت دلار سهامداران را دستپاچه نکند
قیمت دلار سهامداران را دستپاچه نکند
قیمت دلار سهامداران را دستپاچه نکند