- پایگاه خبری اخبارپول - http://poolpress.ir -

بانک‌ها چه نقشی در قیمت‌خوردن سکه دارند؟

به گزارش اخبارپول، مهدی کباری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نقش بانک‌ها در تغییرات قیمت سکه [1]، اظهار کرد: این نکته لازم است که گفته شود که بانک‌ها از مردم سکه دریافت نمی‌کنند تا در قبال آن گواهی سپرده بدهند بلکه این عمل را بانک کارگشایی به‌عنوان زیرمجموعه بانک ملی، انجام می‌دهد و سایر بانک‌ها گواهی سپرده یک روزه دارند. گواهی سپرده کالا تنها به سکه مربوط نمی‌شود بلکه شامل زعفران و زیره هم می‌شود.

وی متذکر شد: گواهی سپرده سکه طلا بیانگر مالکیت کالای سپرده شده است و این کالا (سکه) به انبار داده می‌شود و مردم در قبال آن رسید انبار را دریافت می‌کنند که باید اصالت کالا تایید شود و اصالت طلا در این زمینه، با نوع تمام بهار، عیار ۹۰ درصدی و وزن ۸.۳۳ گرمی تعیین و تایید می‌شود.

بانک‌ها در معاملات طلا فقط عامل هستند

در ادامه مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات درباره مزایای گواهی سپرده طلا، توضیح داد: بازار گواهی سپرده سکه طلا از مزیت‌هایی چون کارمزد پایین نسبت به صرافی‌ها، قابلیت وثیقه‌گذاری، ریسک پایین سرقت و معافیت مالیاتی برخوردار است که باعث جذابیت این بازار می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بانک‌ها در زمینه معاملات گواهی سپرده طلا نقش عامل دارند و طلاها نزد بانک مرکزی است و این بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه از گواهی سپرده استفاده می‌کنند.

دلیل قیمت بالای طلا در بورس کالا

کباری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره دلیل افزایش قیمت طلا در بورس کالا نسبت به بازار فیزیکی طلا اعلام کرد: این امر به دلیل انتظارات بازار برای روز آینده است زیرا، معاملات سکه [2] در بازار آزاد از صبح تا شب ادامه دارد اما در بورس کالا دو تا سه ساعت به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و در آغاز معاملات در بورس کالا، این بازار قیمت و معاملات آتی را هم می‌بیند که موجب افزایش در نرخ سکه می‌شود و در کاهش قیمت هم این بازار می‌تواند بیشتر از بازار آزاد در همان روز نسبت به فردا عمل کند.

وی بیان اینکه اتفاقی که در افزایش بیش از حد قیمت گواهی سپرده طلا اتفاق افتاد به اوضاع و نابه‌سامانی‌ها در بازار طلا بود، تصریح کرد: با این وجود این نوع معاملات توانستند تا حدودی بازار را کنترل کنند و توقف این معاملات یک موضوع اقتصادی امنیتی بود که پیشنهاد من در این زمینه این است که در بازار دخالتی صورت نگیرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ذخایر طلا پشتوانه، منابع و جز ترازنامه بانک مرکزی است و در خلق نقدینگی و پایه پولی نقش دارد بنابراین، در چنین، شرایطی بانک مرکزی باید با خرید و فروش در این بازار اقدام کند که در حال حاضر به دلیل وضعیت خاص اقتصادی، رویکرد کنترلی و متناسب با بازار را در پیش گرفته است.