رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: یکی از راهکارهای موثر برای کنترل رشد نقدینگی هزینه‌های دولت است که باید کنترل شود.

به گزارش اخبارپول، طهماسب مظاهری در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص کنترل رشد نقدینگی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دولت باید شدت رشد نقدینگی را در جامعه کم و مانع افزایش آن شود.

وی افزود: شدت رشد نقدینگی هنوز از رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر است.

مظاهری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر تقاضای یک کالا مثل ارز بیشتر از عرضه باشد قیمت آن خواهی نخواهی بالا می‌رود.

وی ادامه داد: تقاضایی که در بازار وجود دارد چه برای ارز و چه برای کالاهای دیگر از طریق نقدینگی که بوجود می آید به مرور افزایش پیدا می کند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطر نشان کرد: گاهی وقت‌ها دولت، رئیس جمهور و دیگر مسئولان می‌گویند وارد بازار ارز نشوید، ارز نخرید… چرا که در نظر داریم ثبات بازار را حفظ کنیم، برخی از مردم به حرف مسئولان اعتماد می‌کنند، از این تقاضا منصرف و از بازار خارج می‌شوند، اگر چند بار این حرف زده شود و مردم ببینند حرف و عمل مسئولان یکی نیست این حرف‌ها اثر خود را از دست می‌دهد.

وی در ادامه گفت: نقدینگی ویژگی اصلی قدرت خرید است، هرکسی به اندازه دارایی و نقدینگی، قدرت خرید دارد. وقتی نقدینگی اضافه می‌شود، کل تقاضا و قدرت خرید مردم بالا می‌رود. پس اینجا هم کنترل رشد نقدینگی مهم است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: جدا از این طی چند روز اخیر شاهد این بودیم که تعدادی از هموطنان برای حفظ ارزش دارایی خود دوباره وارد خرید و فروش در بازار ارز شده اند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد تقاضا یک اثر روانی است، افزود: بشر به نفسه به دنبال کسب منافع و حفظ دارایی‌های خود است، به محض اینکه یک حرکت رو به بالا در یک کالای سهل البیع مثل ارز شکل می‌گیرد.

مظاهری ادامه داد: این حالت روانی در جامعه ایجاد می شود که مثلاً ممکن است باز هم افزایش پیدا کند از اینرو عده‌ای با هدف حفظ ارزش دارایی خود نسبت به خرید آن کالا اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=154306
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دولت با کنترل هزینه‌ها رشد نقدینگی را کاهش دهد
دولت با کنترل هزینه‌ها رشد نقدینگی را کاهش دهد
دولت با کنترل هزینه‌ها رشد نقدینگی را کاهش دهد
دولت با کنترل هزینه‌ها رشد نقدینگی را کاهش دهد
دولت با کنترل هزینه‌ها رشد نقدینگی را کاهش دهد