رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حجم ورود نقدینگی به بورس در سال ۹۸ حدود ۳۰‌ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال جاری میزان ورود پول به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش اخبارپول،«حسن قالیباف» امروز (دوشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کردذ: سازمان بورس متولی شفافیت در بورس است و باید پاسخگویی به ذی‌نفعان بازار را افزایش دهند که با این اقدام می‌توان شاهد افزایش شفافیت در معاملات بورس بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بخشی از توسعه اخیر بازار سرمایه مرهون حوزه رسانه است که در کنار نهادهای فعال بورس بوده و کمک کرده تا بورس به سمت توسعه بیشتر پیش رود.

وی توضیح داد: افزایش ظرفیت تامین مالی جزو برنامه‌های سازمان بورس است که در کنار آن برنامه دیگری تحت عنوان فراهم شدن امکان انتشار اوراق بدون ضامن در بازار برای شرکت‌هایی که دارای رتبه‌بندی سطح بالا هستند در نظر گرفته شده است.

قالیباف ادامه داد: ارتقای جایگاه بین المللی بورس جزو برنامه‌های بازار سرمایه است هر چقدر بازار سرمایه با استاندارد بین‌المللی بیشتر تطبیق پیدا کند می‌توان گام مهمی را در جهت بین‌المللی بازار سرمایه ایران برداشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ارتقای نظام سلامت بازار را جزو برنامه‌های مهم این بازار مطرح کرد و گفت: دستکاری قیمت و استقاده از برخی اطلاعات به عنوان یکی از آسیب‌های بازار مالی تلقی می شود که سیستمی برای جلوگیری از این مسایل در حال طراحی شدن است.

به گفته وی، کنترل و پایش ریسک، اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد زیرساخت فنی مناسب برای بازار سرمایه و توسعه فناوری جزو موضوعات مهم در بازار است که هر چقدر بازار بزرگتر شود این موضوع می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

قالیباف به سه ماموریت مهم که در ١٠ سال گذشته به بازار سرمایه سپرده شده است اشاره کرد و گفت: واگذاری های اصل ۴۴ از جمله این ماموریت ها است که باعث افزایش عمق بازار سرمایه خواهد شد و در کنار آن آزادسازی سهام عدالت و قابل معامله شدن آن در بازار سرمایه از دیگر برنامه‌ها بود که در سال جاری نهایی و اجرا شد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: از ۴٩ میلیون و ١۵٠ هزار نفر مشمول سهام عدالت، ١٨ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند که از این تعداد ٧٠٠ هزار نفر اقدام به واگذاری ٣٠ درصد از سهام خود در بازار سرمایه کردند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند جزو سهامداران شرکت سرمایه گذاری استانی محسوب می شوند که سهام این شرکت در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه بحث تامین مالی به عنوان رسالت اصلی بازار است، خاطرنشان کرد: این انتظار از بورس می رود تا نقش پررنگی را در تامین مالی تولید و بنگاه های اقتصادی ایفا کند.

رییس سازمان بورس گفت: کل ارزش معاملات بورس و فرابورس در سال ٩٨ حدود ٨٣٠ هزار میلیارد تومان بود که این عدد در سه ماه نخست سال امسال به ٨٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کدهای صادر شده در سال گذشته ٨٢٠ هزار کد بود که امسال به یک میلیون و ۶٠٠ هزار کد رسید و در برخی از روزها حدود ١٢٠ هزار نفر اقدام به دریافت کد جدید می کردند.

به گفته قالیباف در سال ۹۸ دو میلیون و ۹۵۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کردند که در سال ۹۹ به ٩ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر رسیده که بیش از ۶ میلیون نفر احراز هویت شده اند.

رییس سازمان بورس درخصوص آمار ورود نقدینگی به بازار سرمایه اظهار کرد: در کل سال ۹۸ ورود نقدینگی به میزان ۳۰‌ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در پایان سه ماه ابتدایی سال جاری به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی گفت: حجم نقدینگی در بازار سرمایه در سال ۹۷ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ این حجم به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان و در پایان سه ماه ابتدایی سال ۹۹ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و انتظار می رود تا پایان سال این رقم با افزایش همراه شود.

قالیباف با بیان اینکه نقدینگی وارد شده در بورس فرصت خوبی را برای تامین نقدینگی شرکت ها فراهم کرده است، افزود: دولت می تواند از این فرصت استثنایی استفاده کند و به تامین مالی بپردازد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=153746
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس
ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس
ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس
ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس
ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بورس