حسین مهری اعلام کرد: درپی دستورالعمل کاهش نرخ سود سپرده بانکی و تمکین بانک‌ها از آن، تصور می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شود اما مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و ممکن است نقدینگی‌ها در بین بانک جابجا شده باشد اما خارج نشده است.

پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش

به گزارش اخبارپول به نقل از ایسنا، طبق آنچه این مدیر بانکی اعلام کرده، امسال به منظور رسیدن به جهش تولید، اولین سیاست، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی است و طرح‌های ارزش افزوده بخش معدن نیز در اولویت اول دریافت تسهیلات هستند.

وی بیان کرد: این روزها که بازار سرمایه از اقبال و رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده و اقتصاد در حال حرکت از بانک محوری به سمت سرمایه محوری است، نقش نظام بانکی در اقتصاد تغییرات و تحولاتی پیدا کرده است. از سوی دیگر اقتصاد هر کشوری برای رشد و پیشرفت به ابزارهایی برای رسیدن به این هدف احتیاج دارد که یکی از آن‌ها، نظام بانکی است و با این ابزار می‌توان از طریق پرداخت اعتباراتی همچون تامین سرمایه در گردش موجب رونق تولید که موتور محرکه اقتصاد است، شد تا در نهایت مشکل اشتغال رفع شود. اما اکنون این نقش بانک با وقوع رشدهای بی‌سابقه در بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به آن دچار تحولاتی شده که قرار است بار چند ساله تامین مالی واحدهای تولیدی که بر دوش نظام بانکی بود، بخشی از آن به بازار سرمایه منتقل شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن به عنوان بانکی که می‌تواند نقش مهمی را در حمایت از تولید ایفا کند، ضمن بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت‌وگویی تفصیلی، گزارشی از اقدامات بانک صنعت و معدن ارائه کرده است‌ که حاصل این گفت‌وگو با حسین مهری را در ادامه می‌خوانید:

– درباره تمکین بانک‌ها از نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۵ درصدی توضیح بدهید و اینکه آیا در پی این امر، سپرده‌های مردم از بانک‌ها خارج می‌شود؟
بانک صنعت و معدن در این زمینه مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و اجازه ندادیم که خارج از این چارچوب حرکت کنیم. تصور اینکه تمکین بانک‌ها از سود سپرده موجب خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها شده درست نیست و در این بانک حجم سپرده‌ها افزایش پیدا کرد. در فروردین سال جاری بانک صنعت و معدن رشد مناسبی در سپرده‌ها داشته است؛ به گونه‌ای که نسبت به سال گذشته معادل ۵۵درصد میزان سپرده‌های چهارگانه ما افزایش یافته است.
بازار سرمایه در حال تعمیق بخشی است که بعید می‌دانم دچار رکود شود و اگر نقدینگی این بازار به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز حرکت کند ممکن است که سود سپرده‌های بانکی را تحت تاثیر قرار بدهد. بر اثر کاهش سود سپرده نقدینگی‌ها در بین بانک ممکن است که جابجا شده باشد، نه اینکه خارج شده باشد.
باید پول و نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند، زیرا بهترین مکان برای جهش تولید و اشتغال، بورس و بانک است. امیداورم که این نقدینگی به سمت بازارهای طلا، سکه و … حرکت نکند، زیرا این بازارها نه تنها تاثیری در اقتصاد نخواهند داشت بلکه مخرب هم خواهد بود.

– در رابطه با امهال اقساط وام‌ها در پی شیوع کرونا چه اقداماتی انجام شده است؟
ما اکثرا به شرکت‌های حقوقی تسهیلات پرداخت می‌کنیم و به افراد حقیقی تسهیلاتی خیلی کمتری می‌پردازیم. در اسفندماه پس از اعلام شورای پول و اعتبار در این زمینه، سه ماه اقساط وام‌ها را به تعویق انداختیم و همچنین، کسانی که از حساب آن‌ها بابت چک مبلغی برداشت شد، آن مبلغ را بازگرداندیم. برای صنایعی که از کرونا آسیب دیدند هم به درخواست خودشان اقساط آن‌ها را به تعویق انداختیم.
نرخ سود تسهیلات این بانک ۱۸ درصدی است و در سال گذشته با سودی حدود ۱۶.۵ درصد برای مناطق برخوردار و ۱۴.۵ درصد برای مناطق غیربرخودار از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت کردیم که برای امسال سود این تسهیلات کمتر خواهد بود.

– وضعیت واگذاری اموال بانک صنعت و معدن در سال گذشته به چه صورت بود؟
بانک صنعت و معدن در سال ۹۸ هم در زمینه اموال و دارایی‌ها و هم در حوزه سهام و شرکت‌ها واگذاری خوبی را داشته است. در سال گذشته با برگزاری هفت مزایده که در تاریخ بانکداری بی‌سابقه است، ۱۴۴۰ میلیارد ریال واگذاری دارایی‌های غیرمولد داشتیم و در زمینه شرکت‌ها نیز سهام خود را در سه شرکت سیمان مازندران، سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت و صندوق مالی تکنولوژی واگذار کردیم.

– برای سال جاری چه برنامه‌ای برای واگذاری دارایی‌های خود دارید؟
هفت شرکت داشتیم که سه تا از این شرکت‌ها را واگذار کردیم و چهار شرکت دیگر را باید در سال جاری برای واگذاری آن‌ها تلاش کنیم که یکی از این شرکت‌ها کارگزاری است که با توجه به نقشی که این شرکت می‌تواند در بازار سرمایه و پول داشته باشد قرار است در گروه شرکت‌های ابزاری بانک قرار گیرد و به جز اینسه شرکت دیگر می‌ماند که در یکی از آنها ما صاحب ۲۰ درصد سهم هستیم که به زودی برای واگذاری آن اقدام خواهیم کرد.
دو شرکت اصلی که در آن بیش از ۵۰ درصد سهم داریم(شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند) تاکنون چندین بار آگهی کردیم که متاسفانه خریدار نداشته و بنا داریم در سال ۱۳۹۹ شرایط سهل تری برای واگذاری در نظر بگیریم تا بتوانیم نسبت به واگذاری آن اقدام کنیم.

– بانکداری دیجیتال در بانک صنعت و معدن در چه وضعیتی قرار دارد؟
در این زمینه براساس شاخص‌های اعلامی وزارت اقتصاد نیز رتبه دوم را کسب کردیم. در مجموع تلاش بانک صنعت و معدن این است که در سال جاری جهشی جهت کمک به کارآفرینان، صنعت‌آفرینان و معدن کاران داشته باشد.

– با توجه به سال جاری که جهش تولید نام دارد، چه برنامه‌ای در زمینه تسهیلات به بخش تولید دارید؟
اولین سیاست ما در سال ۹۹ پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و دومین اولویت ما تکمیل طرح‌های نیمه تمامی است که از این بانک تسهیلات گرفته‌اند و سومین اولویت ما طرح‌های تکمیلی و زنجیره ارزش است و آخرین سیاست پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و صادرات محور است.
برای پرداخت تسهیلات، اولویت اول ما طرح‌های ارزش افزوده بخش معدن است.

– عملکرد بانک صنعت و معدن در سال گذشته چگونه بود؟
در سال گذشته مطالبات جاری و غیرجاری این بانک به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید که میزان این مطالبات در کل سیستم بانکی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. حدود ۲.۵ درصد از مطالبات کل سیستم بانکی را بانک صنعت و معدن به خود اختصاص داده است. در سپرده‌های چهارگانه رشد خوبی را تجربه کردیم که حدود ۴۳درصد رشد متعلق به منابع سپرده‌های چهارگانه بانک بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد خوبی است، درحالیکه متوسط رشد بانک‌ها در این زمینه کمتر بوده است.
در بحث گشایش اسناد ریالی معادل ۶۷ درصد رشد داشتیم و در ضمانت‌نامه‌های ریالی، قراردادها و پرداخت‌ها به ترتیب معادل ۵۲، ۱۴۶ و ۴۰درصد رشد کسب کردیم که پرداختی‌های در حوزه ریالی ۶۸ درصد رشد را شاهد بودیم و در وصولی‌ها نیز معادل ۴۵ درصد رشد داشتیم.

– درباره ارتباط این بانک با دانشگاه‌ها توضیح دهید.
تفاهم‌نامه‌ای را با جهاد دانشگاهی، دانشگاه امیر کبیر و صنعتی شریف امضا کردیم که اقدامات عملیاتی آن‌ها از سال گذشته آغاز شده و اثرات آن را در سال جاری شاهد خواهیم بود.
همچنین، اجرای حاکمیت شرکتی یکی از موضوعاتی بود که این بانک به طور جدی دنبال کرده و در بانک صنعت و معدن به‌طور کامل اجرایی شد و رتبه دوم را در این زمینه کسب کرد.

– عملکرد بانک صنعت و معدن را در عملیات بازار باز بانکی شرح دهید.
عملیات بازار باز بانکی کار جدیدی است که از سال گذشته این کار آغاز شد و اکنون در حال توسعه است. امسال بانک صنعت و معدن هم بنا دارد حضور فعالی را در بازار باز داشته باشد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=152037
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سپرده‌های بانکی کم نشده‌اند
مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سپرده‌های بانکی کم نشده‌اند
مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سپرده‌های بانکی کم نشده‌اند
مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سپرده‌های بانکی کم نشده‌اند
مدیرعامل بانک صنعت و معدن: سپرده‌های بانکی کم نشده‌اند