یک فعال بورس به مردم پیشنهاد کرد، مردم بهتر است روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود پس از آزادسازی انتخاب کنند.

به گزارش اخبارپول به نقل از تسنیم، بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی بیش از ۴۹ میلیون ایرانی دارای برگه سهام عدالت به ارزش ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هستند که بیش از ۱۰ برابر ارزش پیدا کرده و اکنون با آزادسازی فرآیند مدیریت و خرید و فروش آن می‌توانند با انتخاب یکی از دو روش سهامداری مستقیم و غیرمستقیم برای آینده سهام عدالت خود برنامه‌ریزی درستی داشته باشند.

در همین رابطه حسین خزلی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بهترین روش سهامداری برای سهامداران عدالت چیست؟ گفت: در این روش سهام به نام افراد نیست و افراد، دارنده سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محل زندگی خود هستند و آن شرکت استانی، سهامدار سهام بورسی است.

خزلی تأکید کرد: سهامداران سهام عدالت، روش غیرمستقیم را انتخاب کنند چون این روش منافعی برای آنان دارد.

وی افزود: اکنون سایت سهام عدالت به‌گونه‌ای طراحی شده که به سهامداران این امکان را می‌دهد ظرف یک ماه وارد آن شده و یکی از دو گزینه مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کنند اما باتوجه به اینکه در حال حاضر به صورت پیش‌فرض گزینه غیرمستقیم روی سایت فعال است بنابراین کسانی که می‌خواهند این روش را انتخاب کنند نیازی نیست به سایت مراجعه کنند.

خزلی در توضیح بیشتر درباره روش مستقیم تصریح کرد: در این روش سهام موجود در سبد عدالت به نسبت به کد سرمایه‌گذاری سهامدار داده می‌شود به‌عنوان نمونه چند سهام از فولاد یا مخابرات و …؛ لازمه کار هم این است که این گروه از سهامداران، ساز و کار معاملات بورسی را بلد باشند و بتوانند وارد سامانه‌های بورس شده، نزد یک کارگزار ثبت شوند تا بتوانند برای خرید و فروش سهامشان وارد بورس شوند.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: چون عموم دارندگان سهام عدالت با بورس آشنا نیستند و بورس جای پیچیده‌ای است و نوسان قیمت دارد و ممکن است اشتباه کنند و در زمان غیر مناسب، سهامشان را بفروشند توصیه این است که همگی روش غیرمستقیم را انتخاب کنند.

وی در تشریح روش غیرمستقیم خاطرنشان کرد: در این روش، سهام به نام افراد نیست و دارنده سهام، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محل زندگی سهامدار هستند.

روش غیرمستقیم چه منافعی دارد؟

خزلی با بیان اینکه روش غیرمستقیم برای سهامدارن عدالت منافعی دارد، درباره این منافع گفت: نخست یک تیم تخصصی در هیأت مدیره هر شرکت استانی آن سهام را مدیریت می‌کند. دیگر اینکه دارایی‌های سهامداران در این شرکت‌ها تجمیع شده و در زمان فروش می‌توانند با قیمت مناسبتری به فروش بروند.

وی اذعان کرد: از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی متعلق به دارندگان چند ده میلیون سهامدار سهام عدالت در هر استان هستند، پروژه‌های خوب اقتصادی را در آینده می‌توانند در اختیار بگیرند. بنابراین کسانی که می‌خواهند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشند و ثروتشان رشد کند و محفوظ بماند بهتر است روش غیرمستقیم را انتخاب کنند.

این کارشناس بورس یادآور شد: نکته مهم در روش غیرمستقیم این است که شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی می‌توانند در پروژه‌های عمرانی استان خود که سود خوبی هم دارد شرکت کنند و واگذارکننده پروژه هم می‌تواند با ترک تشریفات، پروژه را در اختیار آنها قرار دهد که منافع آن به سهامداران می‌رسد.

خزلی افزود: روش غیرمستقیم برای بورس هم خوب است چراکه افراد وقتی سهام به نامشان باشد تمایل پیدا می‌کنند پس از چند سال آن را بفروشند درنتیجه هجوم برای فروش افزایش پیدا می‌کند و توان بازارگردان برای این میزان عرضه فروش محدود است.

سهام عدالت خود را پس‌انداز کنید

وی به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد: باتوجه به اینکه تا الان صبر کرده و ارزش سهامشان ۱۰ تا ۱۱ برابر شده بنابراین اگر مصارف فوری و عاجل ندارند، این ثروت را پس‌‌انداز کنند. آن دسته از افرادی هم که نیاز مالی دارند می‌توانند یا به‌طور مستقیم سهام خود را بفروشند و یا اینکه صبر کنند سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که وارد بورس می‌شود آن زمان بفروشند.

خزلی در پایان با تأکید بر اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی که اکنون در بورس هستند، سهامشان قابل خرید و فروش است، یادآور شد: اگر سهامدار عدالت در آینده نیاز به پول پیدا کرد، ضرورتی ندارد که تک سهم خود را بفروشد بلکه می‌تواند سهام مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مربوط به خودش را باتوجه به قیمتی که روی تابلو دارد، بفروشد.


لینک کوتاه : http://poolpress.ir/?p=151095
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

توصیه یک کارشناس: روش مدیریت غیرمستقیم رابرای سهام عدالت انتخاب کنید
توصیه یک کارشناس: روش مدیریت غیرمستقیم رابرای سهام عدالت انتخاب کنید
توصیه یک کارشناس: روش مدیریت غیرمستقیم رابرای سهام عدالت انتخاب کنید
توصیه یک کارشناس: روش مدیریت غیرمستقیم رابرای سهام عدالت انتخاب کنید
توصیه یک کارشناس: روش مدیریت غیرمستقیم رابرای سهام عدالت انتخاب کنید